AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg er 35 år og har født 2 barn. Har siden fødsel med første hatt noe problemer med bittelitt skvetting om jeg var skikkelig tissetrengt og måtte holde meg, men ikke mer enn normalt. Nå tisser jeg meg skikkelig ut, og det verste er at jeg overhodet ikke kjenner at jeg må på do engang, og har ingen sjanse til å holde igjen mens det renner. Synes dette er så utrolig flaut, tør knapt å gå ut døra. Kan dette være inkontinens? Det her er vel ikke vanlig? Anonymkode: 27b29...109 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 Du må komme deg til lege. Det er ikke vanlig nei. Anonymkode: c8e44...a45 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Hvor lenge er det siden siste fødsel? Fødte du nettopp? Er det mer enn et år siden bør du oppsøke gynekolog. Anonymkode: 0df28...59e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Hvor lenge er det siden siste fødsel? Fødte du nettopp? Er det mer enn et år siden bør du oppsøke gynekolog. Anonymkode: 0df28...59e 3 år siden. Ja tenker så klart å oppsøke lege men kvir meg sån til det Anonymkode: 27b29...109
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Du, dette er egentlig ganske vanlig. Kjipt og kan føles flaut, men det er hjelp å få. Trener du knipeøvelser? Det kommer til å være første ting de vil du skal prøve. Anonymkode: 437da...e7e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Du, dette er egentlig ganske vanlig. Kjipt og kan føles flaut, men det er hjelp å få. Trener du knipeøvelser? Det kommer til å være første ting de vil du skal prøve. Anonymkode: 437da...e7e Ja, har drevet med knipeøvelser etter fødsel, men tror ikke det har med musklene å gjøre når jeg ikke engang kjenner at jeg må tisse. Dette oppstod nå i sommer og nå skjer det hyppigere og hyppigere Anonymkode: 27b29...109 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg tissa meg ut. Følte meg klein fordi "man må jo bare knipe", og at jeg faila på det. Gikk til privat lege som hadde spesialisering på inkontinens etc. Gikk til privatlege i by jeg var på ferie i, av alle ting. Uansett. Denne legen, som hadde mye erfaring med dette tema, tok meg skikkelig godt imot, og var veldig omsorgsfull. Jeg begynte å gråte på legekontoret fordi jeg ble trodd. Ingen "du må knipe mer", men henvisning til utredning på sykehus. Jeg har siden blitt operert for en lekkasje, og tar medisiner for en annen type lekkasje. Jeg lekker ikke mer. Husker du kritikken mot den kvinneklinikken? Der ble det ramset opp masse forskjellige utfordringer med kvinnehelse. Det er mye vi ikke vet, men urininkontinens går det an å få hjelp til. Dette er noe jeg virkelig brenner for å få frem. Det er så vondt og ekkelt å ikke ha kontroll, og vi som opplever det møter så ofte "du må knipe mer", men det er ikke alltid der problemet er. Gå til legen. Finn en fastlege med erfaring på spesielt dette tema om du har mye angst knyttet til dette (som meg: jeg har en flott fastlege, men var så redd for å bli avvist...) Dette kan du få hjelp til. Anonymkode: 1e6a5...6cc 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 *finn en privatpraktiserende lege Anonymkode: 1e6a5...6cc
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, har drevet med knipeøvelser etter fødsel, men tror ikke det har med musklene å gjøre når jeg ikke engang kjenner at jeg må tisse. Dette oppstod nå i sommer og nå skjer det hyppigere og hyppigere Anonymkode: 27b29...109 Det kan være en fistel. Altså en åpning mellom urinrøret og skjeden. Da renner noe av urinen ut gjennom skjeden, og det kan du selvsagt ikke kontrollere, og knipeøvelser hjelper ikke. Men en liten operasjon kan tette hullet. Anonymkode: f43ec...4c7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Mens du venter på time hos legen, så kan du Google «hypopressiv trening». Det er flere som har fått bedre kontroll på underlivet av den typen trening. Anonymkode: fc2cf...5b0
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 Dette er INGENTING å skamme seg over  og vanligere enn man skulle tro! Dessverre er kvinnehelse så underkommunisert og skambelagt at man kan få inntrykket av at man er helt unormal når man opplever normale plager etter fødsel. Når det er sagt, så høres det ut som du er hardt rammet, og heldigvis skal du ikke behøve å ha det sånn. Bestill en legetime i morgen. Hopp i det. Dette fikser du!  Anonymkode: 8f17e...d52 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja, har drevet med knipeøvelser etter fødsel, men tror ikke det har med musklene å gjøre når jeg ikke engang kjenner at jeg må tisse. Dette oppstod nå i sommer og nå skjer det hyppigere og hyppigere Anonymkode: 27b29...109 Okei, men da sier du det. At det er  ikke vits å prøve knipetrening i 3mnd, for det er ikke det som er problemet. Heier på deg! Anonymkode: 437da...e7e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 Ring fastlegen eller send hen en melding på Helse-Norge. Anonymkode: b4265...6de
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Det kan være en fistel. Altså en åpning mellom urinrøret og skjeden. Da renner noe av urinen ut gjennom skjeden, og det kan du selvsagt ikke kontrollere, og knipeøvelser hjelper ikke. Men en liten operasjon kan tette hullet. Anonymkode: f43ec...4c7 Hmm. Har faktisk lurt på om det renner ut feil plass Anonymkode: 27b29...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå