AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Hei, var hos legen for noen dager siden hvor jeg skal bytte fra sertralin til escitolapram fordi jeg hadde noen bivirkninger som ikke var helt bra. Leser at begge er ssri og synes de virker veldig like ut ifra hva jeg har lest på nettet (som jeg vet jeg ikke burde). Noen som kan si noe om hva som eventuelt er forskjellen med dem? Og er de så like at jeg sannsynligvis vil få de samme bivirkningene på nye medisinen? Før noen sier jeg kunne jo spurt legen; var så hektisk at det føltes som det knapt var tid til noen ting + slet så med å i det hele tatt prate… Anonymkode: f8de5...b89
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 SSRI er virkelig ikke noe bra. Sluttet for 3 år siden og seksual funksjon har ikke kommet tilbake Anonymkode: 0485a...4c9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): SSRI er virkelig ikke noe bra. Sluttet for 3 år siden og seksual funksjon har ikke kommet tilbake Anonymkode: 0485a...4c9 Synes virkelig ikke det er så bra å ha et liv som er så strekt preget av både angst og depresjon heller, og akkurat nå har jeg mer behov for å klare å komme meg til butikken for å handle mat blant annet, enn å ha sex🤷🏼♀️ Men takk for innspill i alle fall. Noen som (forhåpentligvis) vet svaret på det jeg lurer på?😊🤞🏼 Anonymkode: f8de5...b89 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Medisinene er ikke veldig ulike, men det er mange får bedre effekt/mindre bivirkninger av et SSRI enn et annet. Selv har jeg fått veldig ulike bivirkninger av de ulike medisinene. Så det er veldig individuelt. Anonymkode: c9366...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Medisinene er ikke veldig ulike, men det er mange får bedre effekt/mindre bivirkninger av et SSRI enn et annet. Selv har jeg fått veldig ulike bivirkninger av de ulike medisinene. Så det er veldig individuelt. Anonymkode: c9366...7b0 Støtter denne. Bivirkninger er høyst individuelle også innen samme gruppe av legemidler, og pasienter kan ha god nytte av å bytte til et lignende preparat. Andres erfaringer er sånn sett ikke så interessante, da du ikke får noe representativt utvalg ved å spørre to-tre personer. Du må rett og slett prøve selv. Lykke til! Hilsen farmasistudent Anonymkode: 149e0...7cb 1
Kalevala Skrevet 4. oktober 2022 #6 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): SSRI er virkelig ikke noe bra. SSRI var virkelig ikke noe bra for meg. Sluttet for 3 år siden og seksual funksjon har ikke kommet tilbake Anonymkode: 0485a...4c9 Jeg rettet det for deg.
Kalevala Skrevet 4. oktober 2022 #7 Skrevet 4. oktober 2022 SSRI har vært supert for meg. Har stått på Escitalopram i 10 år nå, og virkningen er like god. Fikk et par bivirkninger i starten, men de gikk sakte over i løpet av det første halvåret. I og med at legen har skrevet ut en ny variant til deg, har hen nok erfaring med at man reagerer litt ulikt på de forskjellige. Kan sammenligne med triptaner som er anfallsmedisin mot migrene, det finnes 7 ulike varianter av triptan og folk reagerer veldig forskjellig på de ulike, og må ofte prøve seg frem for å finne den som passer best.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #8 Skrevet 4. oktober 2022 Tusen takk for alle svar🥰 Da blir spennende å se hvordan ting går denne gangen😊 Anonymkode: f8de5...b89
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #9 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Støtter denne. Bivirkninger er høyst individuelle også innen samme gruppe av legemidler, og pasienter kan ha god nytte av å bytte til et lignende preparat. Andres erfaringer er sånn sett ikke så interessante, da du ikke får noe representativt utvalg ved å spørre to-tre personer. Du må rett og slett prøve selv. Lykke til! Hilsen farmasistudent Anonymkode: 149e0...7cb Tusen takk❤️ Anonymkode: f8de5...b89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå