Gjest PanteneProVVV Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Her har du en type maskulinitet som ikke kan sidestilles med resten av landet. De har en spesiell type selvtillit som innebærer en maktdemonstrasjon i ro og tilstedeværelse, altså null spill og fiksfakserier. Kombiner dette med glimt i øyet, subtil humor og en god del faenskap. Og på toppen av alt, + + bare det å se en mann i kofte — jeg gråter av kåthet!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Neitakk. Dialekten gjør meg tørrere enn Sahara. Anonymkode: 711b4...df4 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg har vært mye i nordnorge og syns ikke den typisk finnmarkoppførsel du generaliserer med er spesielt maskulin. For meg blir det bare brautete, ganske gubbete med sånn "ja så ta nu å klaske kjærringa på ræva" humor og syns en del av de er ganske slasker siden de driter i om de går i samme arbeidstøyet tre dager på rad eller ikke har klippa seg på 6mnd for de bare slenger på seg en lue liksom. Maskulin er rett og slett ikke beskrivelsen jeg ville brukt, selvom noen jakter rein og kjører snøscooter. Anonymkode: 91b74...d12 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Enig i at maskiline menn er mest attraktivt, men kofte? 😅 Det er vel mer et fint æresplagg, enn sexy. Anonymkode: 490b6...d59 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Stjerne i taket til den som klarer å finne et eneste bildebevis på dette. 😅 Anonymkode: c34ae...37b 2
Entern Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 PanteneProVVV skrev (1 time siden): Her har du en type maskulinitet som ikke kan sidestilles med resten av landet. De har en spesiell type selvtillit som innebærer en maktdemonstrasjon i ro og tilstedeværelse, altså null spill og fiksfakserier. Kombiner dette med glimt i øyet, subtil humor og en god del faenskap. Og på toppen av alt, + + bare det å se en mann i kofte — jeg gråter av kåthet! Finnmarkinger går ikke i kofte, samer går i kofte. 6 1 2
bullehurk Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stjerne i taket til den som klarer å finne et eneste bildebevis på dette. 😅 Anonymkode: c34ae...37b Ikke alle er kun opptatt av utseende, ts sa de mest sexy mannfolka.... ikke de peneste. Sjarm, personlighet og utstråling vises ikke alltid på bilde. 2 1
Eryn Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 (endret) Entern skrev (6 minutter siden): Rent faktisk er veldig mange «norske» finnmarkinger egentlig samer som har mistet/fortrengt kultur og språk. Hele bygder av dem faktisk. Også på kysten. Tatt i betraktning at mange kyst-finnmarkinger er trygda, alkoholiserte rasister som hetser samiske barn 17. Mai er sammenligningen helt på sin plass. Folk som kombinerer sutring og skryt er det verste jeg veit og i Norge er dette stort sett 1) norske rappere 2) finnmarkinger Huff, nå ble jeg skuffet! Ikke sett oss finnmarkinger i bås! Søringer er minst like sutrete, om ikke mer! Og jeg har fått min dose av rasisme fra søringer også... ikke så stor forskjell på oss mennesker. Vi bare liker å tro at vi er bedre enn andre. Endret 3. oktober 2022 av Eryn 5
bullehurk Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Entern skrev (5 minutter siden): Rent faktisk er veldig mange «norske» finnmarkinger egentlig samer som har mistet/fortrengt kultur og språk. Hele bygder av dem faktisk. Også på kysten. Tatt i betraktning at mange kyst-finnmarkinger er trygda, alkoholiserte rasister som hetser samiske barn 17. Mai er sammenligningen helt på sin plass. Folk som kombinerer sutring og skryt er det verste jeg veit og i Norge er dette stort sett 1) norske rappere 2) finnmarkinger Damers tenningsmønster er ikke alltid forenelig med A4- PK vet du 😉 ( eller kanskje du ikke vet, siden du er mann )
Entern Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 Eryn skrev (1 minutt siden): Huff, nå ble jeg skuffet! Ikke sett oss finnmarkinger i bås! Søringer er minst like sutrete, om ikke mer! Definer «søring» 😁 Vi fra Innlandet sutrer knapt når hele tettstedet blir tatt av jordras 😄 Merk at jeg sier ikke at alle finnmarkinger er sånn, men en god del er sånn etter min erfaring, akkurat sånn mange bergensere er veldig utadvendte og selvhevdende, mange sørlendinger er religiøse og konfliktsky, osv.
Entern Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 bullehurk skrev (1 minutt siden): Damers tenningsmønster er ikke alltid forenelig med A4- PK vet du 😉 ( eller kanskje du ikke vet, siden du er mann ) A4 pk mai føkking æs.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 Entern skrev (12 minutter siden): Rent faktisk er veldig mange «norske» finnmarkinger egentlig samer som har mistet/fortrengt kultur og språk. Hele bygder av dem faktisk. Også på kysten. Tatt i betraktning at mange kyst-finnmarkinger er trygda, alkoholiserte rasister som hetser samiske barn 17. Mai er sammenligningen helt på sin plass. Folk som kombinerer sutring og skryt er det verste jeg veit og i Norge er dette stort sett 1) norske rappere 2) finnmarkinger Atte hæææ? Hvilke kyst-finnmarkinger er det du har truffet? 😳😳 Det må være noen helt spesielle folk altså… Der jeg kommer fra er det nok en og annen alkoholisert rasist, ja, men mange? Nope… Tror nok du finner akkurat like mange på Helgeland, i Verdalen eller innerst i Østerdalen du… At finnmarkinger er så mye mer sexy tror jeg dog heller ikke Anonymkode: add0f...abd 2
bullehurk Skrevet 3. oktober 2022 #14 Skrevet 3. oktober 2022 Entern skrev (3 minutter siden): Definer «søring» 😁 Vi fra Innlandet sutrer knapt når hele tettstedet blir tatt av jordras 😄 Merk at jeg sier ikke at alle finnmarkinger er sånn, men en god del er sånn etter min erfaring, akkurat sånn mange bergensere er veldig utadvendte og selvhevdende, mange sørlendinger er religiøse og konfliktsky, osv. Eller at mange av dere innlendinger er siege træge "pottitbønder".
Eryn Skrevet 3. oktober 2022 #15 Skrevet 3. oktober 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Definer «søring» 😁 Vi fra Innlandet sutrer knapt når hele tettstedet blir tatt av jordras 😄 Merk at jeg sier ikke at alle finnmarkinger er sånn, men en god del er sånn etter min erfaring, akkurat sånn mange bergensere er veldig utadvendte og selvhevdende, mange sørlendinger er religiøse og konfliktsky, osv. Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i sutring, de fleste finnmarkinger jeg kjenner er hardføre arbeidsjern med de beste historiene på lur, og en lun humor ingen søring kan måle seg med! 🥰 De kan prøve, men når ikke opp 😁 4 1
Entern Skrevet 3. oktober 2022 #16 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Atte hæææ? Hvilke kyst-finnmarkinger er det du har truffet? 😳😳 Det må være noen helt spesielle folk altså… Der jeg kommer fra er det nok en og annen alkoholisert rasist, ja, men mange? Nope… Tror nok du finner akkurat like mange på Helgeland, i Verdalen eller innerst i Østerdalen du… At finnmarkinger er så mye mer sexy tror jeg dog heller ikke Anonymkode: add0f...abd Har hørt noen veldig stygge historier fra samer jeg kjenner og stoler på, om å få skreket rasistisk hets etter seg midt på lyse dagen og at samer bør unngå steder med navn som ender i «våg». 1
Entern Skrevet 3. oktober 2022 #17 Skrevet 3. oktober 2022 bullehurk skrev (2 minutter siden): Eller at mange av dere innlendinger er siege træge "pottitbønder". «Pottitbønder» som lever på like værharde steder, med like lav inntekt, UTEN statsstøtte opp til øra, UTEN sutring.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #18 Skrevet 3. oktober 2022 PanteneProVVV skrev (1 time siden): Her har du en type maskulinitet som ikke kan sidestilles med resten av landet. De har en spesiell type selvtillit som innebærer en maktdemonstrasjon i ro og tilstedeværelse, altså null spill og fiksfakserier. Kombiner dette med glimt i øyet, subtil humor og en god del faenskap. Og på toppen av alt, + + bare det å se en mann i kofte — jeg gråter av kåthet! Du om det. Har bodd for lenge i finnmark til å mene det.... forstår godt at kvinnfolka flytter derfra. Anonymkode: b3107...e1f 1 1
Entern Skrevet 3. oktober 2022 #19 Skrevet 3. oktober 2022 Eryn skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i sutring, de fleste finnmarkinger jeg kjenner er hardføre arbeidsjern med de beste historiene på lur, og en lun humor ingen søring kan måle seg med! 🥰 De kan prøve, men når ikke opp 😁 «Det skal godt gjøres å ta bare en»? 😁😁😁😁😁😁 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #20 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært mye i nordnorge og syns ikke den typisk finnmarkoppførsel du generaliserer med er spesielt maskulin. For meg blir det bare brautete, ganske gubbete med sånn "ja så ta nu å klaske kjærringa på ræva" humor og syns en del av de er ganske slasker siden de driter i om de går i samme arbeidstøyet tre dager på rad eller ikke har klippa seg på 6mnd for de bare slenger på seg en lue liksom. Maskulin er rett og slett ikke beskrivelsen jeg ville brukt, selvom noen jakter rein og kjører snøscooter. Anonymkode: 91b74...d12 Altså, unnskyld meg, men det er ganske fint å skjære alle over én kam på den måten. Å hevde at alle har et slikt språkbruk er ganske latterlig. Slike generaliseringer forteller hvor lite vedkommende tenker. Nordlendinger er ikke en homogen gruppe. Anonymkode: aa4eb...c81 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå