Gå til innhold

Vet man alltid at man manipulerer eller kan det være ubevisst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er manipulatorer alltid kyniske, kalkulerende og lett for å bruke andre til egen vinning og nøye planlagt hva de skal si eller hvordan opptre for å få oppnå det de ønsker eller kan de være empatiske vanlige mennesker som manipulerer ubevisst og uplanlagt og uten en tanke om at det de gjør eller sier er manipulasjon? 

Anonymkode: 03c25...c13

Skrevet

Kan skje ubevisst og. Noen bruker manipulasjon for å fordi de er redde for noen, feks foreldre som er redde for at barna sine skal ta valg de ikke ønsker at de skal ta.

• Liker 1
Skrevet

Ordet manipulere betyr å behandle eller berøre med hendene. Det betyr også å forandre noe på en utspekulert måte for at noe skal tjene ens egne hensikter.

https://snl.no/manipulere#:~:text=Manipulere betyr å behandle eller,skal tjene ens egne hensikter.

Så om du ikke gjør det på en utspekulert måte for at det skal gagne deg selv så er det noe annet du gjør, ikke manipulasjon. 

Anonymkode: e0b4b...840

Skrevet

Ja, det kan det absolutt være. Jeg har i ettertid kommet på at jeg har manipulert folk mange ganger, uten å komme på det. 
Har flere barn, og jobber med demenspasienter. Foreldre og pleiere driver mye med manipulering både bevisst og ubevisst. Blir nesten en livsstil.
Men jeg liker å tro at jeg gjør det i det godes tjeneste. 

Kan også manipulere folk for å skaffe meg små fordeler selv, bla ved å være høflig og imøtekommende. Men aldri slik at det går ut over andre, det er jeg for snill til. 

Anonymkode: 2dcf9...250

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ordet manipulere betyr å behandle eller berøre med hendene. Det betyr også å forandre noe på en utspekulert måte for at noe skal tjene ens egne hensikter.

https://snl.no/manipulere#:~:text=Manipulere betyr å behandle eller,skal tjene ens egne hensikter.

Så om du ikke gjør det på en utspekulert måte for at det skal gagne deg selv så er det noe annet du gjør, ikke manipulasjon. 

Hva kalles dette andre da? Det er jo en slags manipulasjon. Ikke for vinning, men jeg opplevde som barn at mamma ofte kom med skremselspropaganda om ting jeg ville gjøre eller hadde gjort (som hun ble veldig redd av). Jeg ville ha piercing i navlen når jeg var 14, men så snakket hun om at hun nylig hadde hørt om noen som fikk alvorlig infeksjon og ble lagt inn for operasjon og aldri ble fin igjen. Hun kom også med mye når jeg var barn. Der var jo fordi hun var redd for meg, men i ettertid har jeg faktisk vært sint på henne. Fordi det hun har gjort er å lære meg å se det verste i alle mennesker og bli redd fort. Hun har nok en angstdiagnose, men vil ikke innrømme det selv. Derfor holder jeg avstand til henne. 

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, Avstand said:

Hva kalles dette andre da? Det er jo en slags manipulasjon. Ikke for vinning, men jeg opplevde som barn at mamma ofte kom med skremselspropaganda om ting jeg ville gjøre eller hadde gjort (som hun ble veldig redd av). Jeg ville ha piercing i navlen når jeg var 14, men så snakket hun om at hun nylig hadde hørt om noen som fikk alvorlig infeksjon og ble lagt inn for operasjon og aldri ble fin igjen. Hun kom også med mye når jeg var barn. Der var jo fordi hun var redd for meg, men i ettertid har jeg faktisk vært sint på henne. Fordi det hun har gjort er å lære meg å se det verste i alle mennesker og bli redd fort. Hun har nok en angstdiagnose, men vil ikke innrømme det selv. Derfor holder jeg avstand til henne. 

Nei jeg sitter fortsatt å funderer på det. I dagligtale kaller jeg også disse tingene manipulasjon, men går man etter store norske leksikon så er det jo ikke manipulasjon etter definisjonen. 

Kanskje noen andre vet :) 

Skrevet
Avstand skrev (På 3.10.2022 den 20.23):

Det der kunne jeg skrevet selv. Moren min var sånn, driver på sånn enda, med mine barn, og jeg har faktisk vært nødt til å si fra noen ganger. 

Det er liksom innpakket som en fantastisk omsorg og snillhet. Alle andre syns min mor er verdens snilleste, men jeg etterhvert har vært sint på henne.

Har ikke skjønt før jeg ble voksen hvorfor jeg er skeptisk og redd for mye, og aaaaalltid tenker at det verste kan skje. Men det er akkurat slik du beskriver det.. 🙉 

Ja, hva heter dette? Overføring av dårlige mønster er det hvertfall.. 

Anonymkode: b5aea...bb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 20.13):

Er manipulatorer alltid kyniske, kalkulerende og lett for å bruke andre til egen vinning og nøye planlagt hva de skal si eller hvordan opptre for å få oppnå det de ønsker eller kan de være empatiske vanlige mennesker som manipulerer ubevisst og uplanlagt og uten en tanke om at det de gjør eller sier er manipulasjon? 

Alle manipulerer i forskjellig grad. 

Anonymkode: 30398...fea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det der kunne jeg skrevet selv. Moren min var sånn, driver på sånn enda, med mine barn, og jeg har faktisk vært nødt til å si fra noen ganger. 

Det er liksom innpakket som en fantastisk omsorg og snillhet. Alle andre syns min mor er verdens snilleste, men jeg etterhvert har vært sint på henne.

Har ikke skjønt før jeg ble voksen hvorfor jeg er skeptisk og redd for mye, og aaaaalltid tenker at det verste kan skje. Men det er akkurat slik du beskriver det.. 🙉 

Ja, hva heter dette? Overføring av dårlige mønster er det hvertfall.. 

Anonymkode: b5aea...bb0

Min mor er også sånn. Jeg kaller det manipulasjon jeg, enten hun vet hun gjør det eller ei. Er utrolig sliten av henne.

Anonymkode: 12148...396

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mor er også sånn. Jeg kaller det manipulasjon jeg, enten hun vet hun gjør det eller ei. Er utrolig sliten av henne.

Anonymkode: 12148...396

Kan signere jeg og. Nå har jeg et godt forhold til min mor, men er samtidig sliten. Er sikker på hun har en angst som er overført til meg. Jeg er mye redd og har utviklet ocd. Min eldre søster har alltid hatt en armlengdes avstand og vært kjølig, men jeg var den snille og enkle og har blitt overøst. Føles det som. 

Anonymkode: b9233...f56

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle manipulerer i forskjellig grad. 

Anonymkode: 30398...fea

Hvordan? Og hvor bevisst og kalkulert er det for at det skal være manipulering?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 20.16):

Det vil jo komme an på hvordan man oppfatter situasjonen. Jeg tror nok det vil være veldig delte meninger der. Altså at det man utenfra anser som manipulering, vil ofte den som gjør det betrakte som fornuftig og helt normalt.

Skrevet

Nei. På ingen måte, og selvfølgelig ikke. Det er alltid bevisst hvis det er snakk om manipulering!
Å manipulere betyr "å lede eller påvirke noen i en bestemt og ønsket retning, ofte på en skjult måte." - Store Norske Leksikon.

Det er typisk pedagoger, gjerne de som har med barn å gjøre, å påstå at manipulering kan sidestilles med oppdragelse. Det er feil! Hvis hensikten er egen bevisst og målrettet vinning på bekostning av motparten, så er det manipulering.
Foreldre som truer med konsekvenser eller tar i bruk andre teknikker i en oppdragende rolle gjør dette for at begge parter skal tjene på det. Det kan argumenteres at foreldrene "former" barnet. Men det er ikke det samme som formkunst.

Anonymkode: 62e21...0b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...