Gå til innhold

Gutt på 17 mnd som ikke kan si noen ord og virker uinteressert i språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er dette? Han liker ikke å lese og vil ikke sitte i ro lenge nok til å peke noe særlig i bøker. Han sier ingen tydelige ord. Bare mamma når han griner, men det har han sagt siden han var 9 mnd. Føler ikke han kommer seg videre og de fleste rundt han som er samme alder kan si mange ord. Noen andre som har eller har hatt barn som er litt sein med språket? Når kom det?

Anonymkode: 935c6...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske vanlig tror jeg. Min var også treg. Sa vel 20 ord ved 18 mnd. Det inkluderer ufullstendige ord og dyrelyder (som skal telles som ord). Men han var veldig flink til å gjøre seg forstått. Tok oss i hånda og viste oss hva han trengte hjelp til eller ønsket 😊 ved 2,5 år så løsnet det med å bygge setninger på to ord. Og innen tre år så kom tre ords setninger. Bablet som en foss hele veien da 🙈 

Kjenner til en på 2,5 år som ikke sier stort. Og et annet barn innad i familien snakket ingenting før hun var 3,5 år (det er jo mer uvanlig). Hun er 5 nå og snakker masse. 

Så du kan nok bare slappe av, snakke masse, lese høyt mens ungen leker rundt deg, så kommer det etter hvert. I barnehagen vår de ikke 

Anonymkode: 84e0f...62c

• Liker 1
Skrevet

Er vel ikke helt unormalt at han ikke vil sitte i ro på fanget. Noen er veldig utforskende i den alderen.

Han er i veldig modning til språket nå, det kan løses når som helst,og han kan begynne å snakke mye.

Jeg hadde ikke bekymret meg enda, for mye kan fortsatt løsne.

Har barnehagen sagt noe?

Anonymkode: 67d63...e98

Skrevet

Hvordan er hørselen hans?

Anonymkode: 5fa7e...9d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvor vanlig er dette? Han liker ikke å lese og vil ikke sitte i ro lenge nok til å peke noe særlig i bøker. Han sier ingen tydelige ord. Bare mamma når han griner, men det har han sagt siden han var 9 mnd. Føler ikke han kommer seg videre og de fleste rundt han som er samme alder kan si mange ord. Noen andre som har eller har hatt barn som er litt sein med språket? Når kom det?

Anonymkode: 935c6...5a4

Jeg begynte å snakke sent. Kan være tegn på høytfungerende autisme. 

Anonymkode: 9f372...086

Skrevet

Her har eldstemann snakket i lange setninger fra 2årsalderen. Da mener jeg 20 ord i en setning og sikkert mer enn det. Barnehagen sa han var ganske langt over hans alder i både språk og oppførsel. 

Minstemann er 18mnd nå og kan si 4 dyrelyder og mamma. Elsker å lese bøker å peke på bildene. Forstår mye av det vi sier og kan hente bok om jeg ber om det eller kaste noe i søppelet, men det er kun babling og veldig lite ord som kommer ut. 

Anser at det er innafor normalen til tross for at broren snakket mye på denne tiden. 

Anonymkode: ff359...dc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...