Drizzt Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Den økte pågangen fra folk som vurderer å flytte, har kommet etter stortingsvalget i fjor høst, sier skatteadvokat Bettina Banoun i advokatfirmaet Wiersholm til E24. https://e24.no/naeringsliv/i/ab7lWa/rike-nordmenn-to-prosent-har-forlatt-norge-paa-12-aar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Jeg må le litt av hvor komisk artikkelen er skrevet ellers. Mnæææ, det er ikke så farlig med noen hundre millioner i formue som har forsvunnet fra Norge. Skatten de skulle ha betalt kan vi leve godt uten. Med denne holdningen er vel greit å bare å slutte å beskatte de rike da? Ellers veldig tydelig trend at de rike tar med pengene sine og forlater Norge mens sosialistene styrer det siste året. Det er et sykdomstegn for at denne regjeringen fører en uansvarlig politikk. ''Rart'' at ingen rikingen flytter til Norge fra utlandet da 😄 Tydeligvis er det ikke så fint å bo her når man har penger. Ikke fint når man ikke har heller, så ... ja. 2 1
Stina234 Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Dette er noe som politikerne burde ta på alvor. Det et syktomstegn på den norske skattepolitikken. Media skriver at de rikeste sikkert har råd til å betale formueskatt, men det er ikke det dette dreier seg om. Det føres en skattepolitikk som er nærmest kommunistisk, det som lykkes og faktisk får utviklet bedrifter som tjener penger skal tas. Her i Norge får man ikke lov til å lykkes ser det ut til. Dette er ødeleggende for de som forsøker å bygge opp bedrifter, jobber hardt for å få det til og vil sørge for en sunn bedriftsmessig kapitalsikring.. Dette er med på å skape masse arbeidsplasser men det ser det dessverre ikke ut til at er viktig. 5 2
Brunello Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 Når dette diskuteres, bør vi også ha i mente at det er noen land som peker seg ut. Det er jo ikke slik at det er gull å flytte hvor som helst. 3
Druid Skrevet 4. oktober 2022 #4 Skrevet 4. oktober 2022 Altså, det er ikke EGENTLIG et stort problem at rike flytter ut av Norge pga skatteplanlegging, det er en naturlig del av å være i en posisjon med fri forvaltbar kapital. Problemet henger mye på HVORFOR. Det er en GRUNN til at Røkke har vært i Norge til nå, og det er fraværet av det grunnlaget som har endret situasjonen til at han flytter til Sveits. Det er ikke slik at Røkke PLUTSELIG begynte å skatteplanlegge. Det er selvfølgelig digg med skatt på formue, men nøkkelen er skatt på inntekter, og hele det Norske skattesystemet, inklusiv formueskatten, er designet rundt å optimalisere kapitals verdiskapning i Norge. Så Røkkes beslutning sier antagelig mere om hva Røkke har av aktiv forvaltning i framtiden, ikke regjeringens skatteendringer Den store utfordringen med økning av skatter i dagens situasjon, handler nok om inflasjons konsekvensene av dem. Skal vi problematisere antall milliardærer som flytter ut, må vi sammenligne med hvor mange milliardærer som kommer til: Målsettningen bør alltid være at det er en linær og god vekst av rike. 1
LeneXCII Skrevet 4. oktober 2022 #5 Skrevet 4. oktober 2022 Druid skrev (4 timer siden): Det er selvfølgelig digg med skatt på formue, Unnskyld, men hva er "digg" med formueskatten?? 1
Druid Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 LeneXCII skrev (20 timer siden): Unnskyld, men hva er "digg" med formueskatten?? Det var nok ment som en vits om de som ønsker skattlegge til det gjør vondt. Jeg har nok et litt nøytralt forhold til formuesskatten, selv om jeg personlig har skatteplanlagt meg rundt den: Jeg skjønner de samfunnsøkonomiske årsakene , men er ikke personlig villig til å underordne meg dem. Poenget er at skattesystemet må designes som helhet, og må ta hensyn til landets særegenheter; det er litt tåpelig å se på enkelt-skatter i relasjoner til vidt forskjellige land.
Gjest Paramount Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 Drizzt skrev (På 3.10.2022 den 19.42): Jeg må le litt av hvor komisk artikkelen er skrevet ellers. Mnæææ, det er ikke så farlig med noen hundre millioner i formue som har forsvunnet fra Norge. Skatten de skulle ha betalt kan vi leve godt uten. Med denne holdningen er vel greit å bare å slutte å beskatte de rike da? Det er ikke alle som skjønner hvor pengene kommer fra. De tror Staten trykker penger. Enkelte har til og med hevdet at det offentlige kan ta over havbruksnæringen dersom aktører flytter ut av landet. En kan både le og riste på hodet av en så tilbakestående uttalelse. Det kan være fristende å spørre seg hvorfor enkelte jobber i kommunen, når de like godt kunne drevet med lukrativt havbruk 😄.
Justlooking Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Paramount skrev (3 timer siden): Det er ikke alle som skjønner hvor pengene kommer fra. De tror Staten trykker penger. Enkelte har til og med hevdet at det offentlige kan ta over havbruksnæringen dersom aktører flytter ut av landet. En kan både le og riste på hodet av en så tilbakestående uttalelse. Det kan være fristende å spørre seg hvorfor enkelte jobber i kommunen, når de like godt kunne drevet med lukrativt havbruk 😄. Jøss, jeg trodde det er en uuttømmelig seddelpresse under Stortinget? Tok jeg virkelig feil jeg også? Mange tror jo at det er bare å øse ut og at penger inn ikke er så viktig. Hm ..
PeeWee Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 Paramount skrev (5 timer siden): De tror Staten trykker penger. Nå trykker jo staten penger da.... De forsøkte det i Argentina under Peron sin første periode. Det gikk til helvete, men foruten det er det ingenting som hindrer staten i å trykke opp så mange penger de vil. Spørsmålet er heller hva de pengene ville ha av verdi. 1
herzeleid Skrevet 6. oktober 2022 #10 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg lurer også på hvor mye dette handler om en form for fiendtlighet eller manglende verdsetting av de som bidrar aller mest i samfunnet. Når en generelt setter lite pris på deres bidrag, til dels utviser en fiendtlig holdning der de som bidrar mest fremstilles som de egentlig ikke gjør det og tidvis kommer med utspill om at disse skal "tas" bør en kanskje ikke være så overrasket om en del av disse tar midlene og evnene sine med seg og drar sin vei. 1
enkefru Skrevet 6. oktober 2022 #11 Skrevet 6. oktober 2022 Og 77 av dem har flyttet hjem til Norge Rike nordmenn: Flere har flyttet hjem enn ut siden 2011 – E24
Drizzt Skrevet 6. oktober 2022 Forfatter #12 Skrevet 6. oktober 2022 Druid skrev (På 4.10.2022 den 13.59): Skal vi problematisere antall milliardærer som flytter ut, må vi sammenligne med hvor mange milliardærer som kommer til: Målsettningen bør alltid være at det er en linær og god vekst av rike. Milliardene som kommer inn nå er fra strøm- og gasseksport i en ekstraordinær situasjon. Når denne situasjonen tar slutt, stuper også inntektene derfra. Men formuene som flytter ut av landet gir varig tap av inntekter. Målsettingen bør alltid være å ikke skremme de rike vekk med urimelig høy beskatning. Denne balansekunsten kan sosialistene ikke.
Drizzt Skrevet 6. oktober 2022 Forfatter #13 Skrevet 6. oktober 2022 Fjugur skrev (1 time siden): Og 77 av dem har flyttet hjem til Norge Rike nordmenn: Flere har flyttet hjem enn ut siden 2011 – E24 Med mye mindre formue enn de som flyttet ut. Og uten å utelukke utvandring igjen på grunn av regjeringens fiendtlige skattepolitikk. Ap, SV, Rødt og de andre entusiastene bør forstå at løsningen er aldri å skatte folk ihjel. Aldri i historien har det fungert noe sted. 1
Druid Skrevet 6. oktober 2022 #14 Skrevet 6. oktober 2022 Drizzt skrev (43 minutter siden): Milliardene som kommer inn nå er fra strøm- og gasseksport i en ekstraordinær situasjon. Når denne situasjonen tar slutt, stuper også inntektene derfra. Men formuene som flytter ut av landet gir varig tap av inntekter. Målsettingen bør alltid være å ikke skremme de rike vekk med urimelig høy beskatning. Denne balansekunsten kan sosialistene ikke. Ikke milliarder, milliardærer, altså mennesker som skaper verdier og blir rike. Vi har en frisk etablering av rike mennesker i Norge, fordi det er relativt enkelt å bygge rikdom i Norge og skattesystemet er rigget for å gjøre det mulig. Og mesteparten av denne tuningen er gjort av "sosialister" (Jeg setter det i hermetegn, for Ap er ideologisk sosialister på papiret, men først og fremst er de et parti fokusert på industri: man ønsker å bygge de store organisasjonene, ikke små og mellomstore). Drizzt skrev (51 minutter siden): Ap, SV, Rødt og de andre entusiastene bør forstå at løsningen er aldri å skatte folk ihjel. For å være helt ærlig tror jeg Rødt og SV vet at man ikke lenger kan skatte folk ihjel. Det var et problem før i tiden når penger hadde verdi ; at det du tok, faktisk ble ressurser som ikke var tilgjengelig andre steder. Det er ganske trygt for Rødt å foreslå høye skatter og fantasere om fantasi inntekter, når systemet i seg selv balanserer. Problemet er bare at høye skatter, til slutt skader først og fremst fattige. 1
Drizzt Skrevet 6. oktober 2022 Forfatter #15 Skrevet 6. oktober 2022 Druid skrev (1 time siden): Ikke milliarder, milliardærer, altså mennesker som skaper verdier og blir rike. Vi har en frisk etablering av rike mennesker i Norge, fordi det er relativt enkelt å bygge rikdom i Norge og skattesystemet er rigget for å gjøre det mulig. Og mesteparten av denne tuningen er gjort av "sosialister" (Jeg setter det i hermetegn, for Ap er ideologisk sosialister på papiret, men først og fremst er de et parti fokusert på industri: man ønsker å bygge de store organisasjonene, ikke små og mellomstore). For å være helt ærlig tror jeg Rødt og SV vet at man ikke lenger kan skatte folk ihjel. Det var et problem før i tiden når penger hadde verdi ; at det du tok, faktisk ble ressurser som ikke var tilgjengelig andre steder. Det er ganske trygt for Rødt å foreslå høye skatter og fantasere om fantasi inntekter, når systemet i seg selv balanserer. Problemet er bare at høye skatter, til slutt skader først og fremst fattige. Jeg må si meg uenig i mye av det du har skrevet. Norsk skattesystem er ikke rigget for å gjøre folk til milliardærer (jeg tenkte på pengene som flyttes ut av landet, ikke bare på menneskene som flytter med dem og derfor skrev milliarder). Et næringsliv som er hardt rammet og presset til knekkepunktet av 2 år med pandemi trenger ikke økte avgifter og skatter slik denne regjeringen går for. Det virker som om Støre og Vedum lever i et alternativt univers og dermed ikke har noen kobling med realiteten. Vedum uttalte at hans mål er å holde arbeidsledigheten lav og sysselsetningen høy. Hvis dette er hans mål, så er det underlig at han står for en politikk som fører til konkurser og nedleggelser av arbeidsplasser. Det vil føre til flere arbeidsledige, ikke færre. Jeg er enig i det siste du skrev. 1
Apis Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 Drizzt skrev (1 time siden): Jeg må si meg uenig i mye av det du har skrevet. Norsk skattesystem er ikke rigget for å gjøre folk til milliardærer (jeg tenkte på pengene som flyttes ut av landet, ikke bare på menneskene som flytter med dem og derfor skrev milliarder). Et næringsliv som er hardt rammet og presset til knekkepunktet av 2 år med pandemi trenger ikke økte avgifter og skatter slik denne regjeringen går for. Det virker som om Støre og Vedum lever i et alternativt univers og dermed ikke har noen kobling med realiteten. Vedum uttalte at hans mål er å holde arbeidsledigheten lav og sysselsetningen høy. Hvis dette er hans mål, så er det underlig at han står for en politikk som fører til konkurser og nedleggelser av arbeidsplasser. Det vil føre til flere arbeidsledige, ikke færre. Jeg er enig i det siste du skrev. Hvorfor har disse folkene blitt milliardærer i utgangspunktet, er det pga måten det norske sosialdemokratiske samfunnet er bygget eller er det på tross av? 1
Apis Skrevet 6. oktober 2022 #17 Skrevet 6. oktober 2022 Druid skrev (2 timer siden): Ikke milliarder, milliardærer, altså mennesker som skaper verdier og blir rike. Vi har en frisk etablering av rike mennesker i Norge, fordi det er relativt enkelt å bygge rikdom i Norge og skattesystemet er rigget for å gjøre det mulig. Og mesteparten av denne tuningen er gjort av "sosialister" (Jeg setter det i hermetegn, for Ap er ideologisk sosialister på papiret, men først og fremst er de et parti fokusert på industri: man ønsker å bygge de store organisasjonene, ikke små og mellomstore). For å være helt ærlig tror jeg Rødt og SV vet at man ikke lenger kan skatte folk ihjel. Det var et problem før i tiden når penger hadde verdi ; at det du tok, faktisk ble ressurser som ikke var tilgjengelig andre steder. Det er ganske trygt for Rødt å foreslå høye skatter og fantasere om fantasi inntekter, når systemet i seg selv balanserer. Problemet er bare at høye skatter, til slutt skader først og fremst fattige. Det som er utfordringen i Norge når det gjelder å bygge arbeidsplasser, er arbeidsgiveravgiften, den er tung for små enkeltpersonforetak med et par ansatte, og det er der vi finner de fleste arbeidsgivere og bedriftseiere i dag. Akkurat formuesbeskattningen det lettere å planlegge seg rundt med investeringer, avskrivninger etc..
Imariuz Skrevet 6. oktober 2022 #18 Skrevet 6. oktober 2022 Apis skrev (22 minutter siden): Hvorfor har disse folkene blitt milliardærer i utgangspunktet, er det pga måten det norske sosialdemokratiske samfunnet er bygget eller er det på tross av? Er heller på tross av det norske sosialistiske systemet som straffer hardtarbeidende og vellykkede.
Apis Skrevet 6. oktober 2022 #19 Skrevet 6. oktober 2022 Imariuz skrev (59 minutter siden): Er heller på tross av det norske sosialistiske systemet som straffer hardtarbeidende og vellykkede. Er det noe god statistikk på hvilket land som genererer flest millionærer i forhold til folketall og er enklest å klatre sosialt og økonomisk i?
Imariuz Skrevet 6. oktober 2022 #20 Skrevet 6. oktober 2022 Apis skrev (28 minutter siden): Er det noe god statistikk på hvilket land som genererer flest millionærer i forhold til folketall og er enklest å klatre sosialt og økonomisk i? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_millionaires#Countries_by_number_and_percentage_of_millionaires Sveits, Taiwan, Australia og USA har flere millionærer enn oss som andel av befolkningen. Og mens de får flere, vil vi ende opp med færre om regjeringen fortsetter å flå de rike som skaper velstand og arbeidsplasser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå