Gå til innhold

Leger, legeærklæring og fraværsgrense... Hva er det dere ikke forstår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kontaktlærer for avgangsklasse på VGS og vi er tilbake på absolutt fraværsgrense for udokumentert fravær på 10%. Når den grensen er nådd så blokkeres eleven i VIS systemet og det kan ikke settes standpunktkarakter. Dermed er året bortkastet. En kan mene mye om dette, vi er mange som reagerer på at det er så rigid, og det oppfordrer til underrapportering når vi ikke kan få vise sjønn uten å gå på tvers av regelverket.

Mange unntak finnes, de som har ressurssterke foreldre som har sørget for en generell dokumentasjon om eleven har ulike fysiske eller psykiske diagnoser kan man legge inn dokumentert fravær på ved egenmelding, men de som bare har en forkjølelse i ny og ne, eller udiagnostiserte plager som migrene, angst eller andre ting som gjør at de ikke kommer på skolen får det ikke. Når en elev rapporterer inn syk, så skal vedkommende ta kontakt med lege og få legeerklæring.

Vi er fullstendig klar over at dette legger et stort press på helsetjenesten, og at det er fastlegemangel, men det som forundrer meg er følgende: Et case: Eleven er syk med feber og nedsatt almenntilstand i tre dager. Varsler fastlegen og ber om erklæring, og får til svar at det skal vedkommende få når det nærmer seg ti prosent. Men det har da ingenting med at den er syk der og da? Skal det ikke gis dokumentasjon på at NN er syk mandag, tirsdag onsdag og her er dokumentasjonen? Vi henger jo oss ikke opp i om den er gitt pr tlf eller undersøkt, men trenger erklæring  for å følge reglene, legge inn at fraværet er dokumentert, og ferdig med det. Når det går over 5 % udok skal det sendes varsel, iverksettes tiltak og en haug med styr, og jeg klarer ikke helt se for meg hvordan den generelle: NN har vært syk noen ganger i høst, skal forsvares fra helse sin side sånn utpå vinteren en gang. Forstår ikke legesenterene hvordan dette er pålagt, eller er det en aksjon for å få fokus på at hele ordningen er urettferdig, skaper merarbeid for både skole og helse, og oppfordrer til å undergrave systemet?

Jeg ønsker jo virkelig ikke at elever skal tvinges til å slutte på grunn av fire dager forkjølelse to ganger på et semester, men jeg misliker sterkt at jeg skal i så fall lyve på fraværsføringen fordi legesenteret ikke vil utstede erklæring før det er "krise". Hva gjør dere andre lærere? Og hva sier dere som jobber på legekontor? 

Anonymkode: fd23e...4aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner frustrasjonen. Jeg tipper mange leger ikke kjenner regelverket. Og jeg tipper også at de ser på disse 10% som noe ala egenmelding: elevene trenger ikke dokumentere det. Det er først når man overstiger «egenmeldingen» at man trenger «sykmelding» (dokumentasjon). Noe som er veldig forståelig fra legenes ståsted. 

Anonymkode: ffcd2...a46

• Liker 4
Skrevet

Det er akkurat det som er problemet. Eleven trenger de 10 % til andre ting enn sykdom. Den kjøretimen de var nødt til å ha ekstra før lappen, den morgenen den forsov seg, den dagen som passet inn i en perfekt langhelg eller å skulle i konfirmasjon på den andre siden av landet. Det handler om mennesker her og et livsløp, vi er ikke Nord Korea. men slik det er nå, så spises handlingsrommet til 16 - 18 åringer opp av at det er for mye "jobb" for leger å dokumentere akutt helsesituasjon som gir fravær, de av oss som har forståelse må undergrave systemet. Den det går utover er eleven.

Uff. tror vi trenger en samfunnsdebatt på dette. For systemet er absolutt. I det det bikker 10 % så låses det for vurderinger. Foreldre og elever vet det ikke, eller har i allefall ikke forstått konsekvensen og få andre heller. Et paradoks i forhold til debatten om frafall i skolen. Det er snart høstferie, og en haug med varsler er sendt ut pga manglende dokumentasjon, ikke så rart at lekfolk ikke forstår det, men er forundret over at det er så lite kommunikasjon mellom skole og helse. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat det som er problemet. Eleven trenger de 10 % til andre ting enn sykdom. Den kjøretimen de var nødt til å ha ekstra før lappen, den morgenen den forsov seg, den dagen som passet inn i en perfekt langhelg eller å skulle i konfirmasjon på den andre siden av landet. Det handler om mennesker her og et livsløp, vi er ikke Nord Korea. men slik det er nå, så spises handlingsrommet til 16 - 18 åringer opp av at det er for mye "jobb" for leger å dokumentere akutt helsesituasjon som gir fravær, de av oss som har forståelse må undergrave systemet. Den det går utover er eleven.

Uff. tror vi trenger en samfunnsdebatt på dette. For systemet er absolutt. I det det bikker 10 % så låses det for vurderinger. Foreldre og elever vet det ikke, eller har i allefall ikke forstått konsekvensen og få andre heller. Et paradoks i forhold til debatten om frafall i skolen. Det er snart høstferie, og en haug med varsler er sendt ut pga manglende dokumentasjon, ikke så rart at lekfolk ikke forstår det, men er forundret over at det er så lite kommunikasjon mellom skole og helse. 

Samfunnsdebatt? Vi hadde da 10% fravær max da jeg gikk på videregående også. Uten at det ble ramaskrik eller at noen droppet ut av den grunn. 10% fravær uten dokumentasjon er mye! Du har ikke det i arbeidslivet. Ikke alltid man kan ta seg langhelg eller dra på konfirmasjon på andre siden av landet når man jobber heller, og å forsove seg kan også få store konsekvenser. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er kontaktlærer for avgangsklasse på VGS og vi er tilbake på absolutt fraværsgrense for udokumentert fravær på 10%. Når den grensen er nådd så blokkeres eleven i VIS systemet og det kan ikke settes standpunktkarakter. Dermed er året bortkastet. En kan mene mye om dette, vi er mange som reagerer på at det er så rigid, og det oppfordrer til underrapportering når vi ikke kan få vise sjønn uten å gå på tvers av regelverket.

Mange unntak finnes, de som har ressurssterke foreldre som har sørget for en generell dokumentasjon om eleven har ulike fysiske eller psykiske diagnoser kan man legge inn dokumentert fravær på ved egenmelding, men de som bare har en forkjølelse i ny og ne, eller udiagnostiserte plager som migrene, angst eller andre ting som gjør at de ikke kommer på skolen får det ikke. Når en elev rapporterer inn syk, så skal vedkommende ta kontakt med lege og få legeerklæring.

Vi er fullstendig klar over at dette legger et stort press på helsetjenesten, og at det er fastlegemangel, men det som forundrer meg er følgende: Et case: Eleven er syk med feber og nedsatt almenntilstand i tre dager. Varsler fastlegen og ber om erklæring, og får til svar at det skal vedkommende få når det nærmer seg ti prosent. Men det har da ingenting med at den er syk der og da? Skal det ikke gis dokumentasjon på at NN er syk mandag, tirsdag onsdag og her er dokumentasjonen? Vi henger jo oss ikke opp i om den er gitt pr tlf eller undersøkt, men trenger erklæring  for å følge reglene, legge inn at fraværet er dokumentert, og ferdig med det. Når det går over 5 % udok skal det sendes varsel, iverksettes tiltak og en haug med styr, og jeg klarer ikke helt se for meg hvordan den generelle: NN har vært syk noen ganger i høst, skal forsvares fra helse sin side sånn utpå vinteren en gang. Forstår ikke legesenterene hvordan dette er pålagt, eller er det en aksjon for å få fokus på at hele ordningen er urettferdig, skaper merarbeid for både skole og helse, og oppfordrer til å undergrave systemet?

Jeg ønsker jo virkelig ikke at elever skal tvinges til å slutte på grunn av fire dager forkjølelse to ganger på et semester, men jeg misliker sterkt at jeg skal i så fall lyve på fraværsføringen fordi legesenteret ikke vil utstede erklæring før det er "krise". Hva gjør dere andre lærere? Og hva sier dere som jobber på legekontor? 

Er ikke 8 dager udokumentert fravær pr semester ganske mye? Jeg kan vanskelig se for meg at det er «normalt» å være mer syk/borte enn det.

Og seriøst - hvis man bruker disse dagene mellom annet til å ta kjøretimer, så kan en skylde seg selv. Kjøretimer er totalt frivillig, og bør tilpasses til når man har anledning til å gjennomføre de uten at det går ut over skolegang.

I arbeidslivet har man maks 12 egenmeldingsdager. De fleste har ingen problemer med å forholde seg til det. 

Anonymkode: 991e7...0ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Minner om at 10% fravær er 19 dager!

kan være greit å sette dette i et perspektiv. At eleven trenger 10% til andre ting, er nokså uhørt. De elevene som ønsker det, klarer å legge ordinære kjøretimer utenom opplæringen sin. Forsove seg, vel en skal ikke prøve det så mange ganger i arbeidslivet, før jobben ryker. 

Skal man være borte sine 10% udokumenterte timer + noen dokumenterte og sin obligatoriske kjøreopplæring. Er det snar t ingen ting igjen å sette vurdering på

Fraværsgrensen har vært fraværende under Corona og den har kommet tilbake med en liten smell. Men det som var horribelt fravær før, har nå blitt den nye normalen. Ja, det har vært mye sykdom. Men man har ikke Corona de 2 første timene hver mandag! Eller de to midterste timene på tirsdag. 

Når det gjelder legekontorene, må vi bare fortsette å informere. Ta det med ledelsen din. Det har vi gjort. Rektor mot kommunelege, så fikser dette seg. 

Jeg forstår at legene syns det er mye "unødvendig" arbeid. Jeg hadde en prat med min egen fastlege om problemet og han fikk et helt annet syn på saken. Spesielt når jeg fortalte han hvor høyt fraværet var blant elevene sist skoleår. Noen elever er modne nok til å ta ansvar for egen skolegang, mange er dessverre ikke det. 

Foreldre skriver egenmelding med både kniv og gaffel, det hadde sikkert jeg gjort også, dersom jeg sto i mellom barnet mitt og karakterer i fagene. 

Og VISMA! for å ha fått med det - største drittsystemet som noen gang er oppfunnet! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samfunnsdebatt? Vi hadde da 10% fravær max da jeg gikk på videregående også. Uten at det ble ramaskrik eller at noen droppet ut av den grunn. 10% fravær uten dokumentasjon er mye! Du har ikke det i arbeidslivet. Ikke alltid man kan ta seg langhelg eller dra på konfirmasjon på andre siden av landet når man jobber heller, og å forsove seg kan også få store konsekvenser. 

10% fravær får man lett som bare det i små fag, som for eksempel kroppsøving som gjerne bare er en dobbeltime i uka.

Anonymkode: a24df...b7e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

10% fravær får man lett som bare det i små fag, som for eksempel kroppsøving som gjerne bare er en dobbeltime i uka.

Det er da noe påfallende dersom man er «syk» akkurat til de samme tidspunktene hver gang. Da henger det som regel sammen med noe annet, for eksempel tidspunktet disse timene er lagt til, faglig interesse eller noe annet som gjør at man har utviklet en aversjon mot faget det er snakk om. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Arbeidslivet er heldigvis mer fleksibelt. Du kan ta egenmelding uten å kontakte lege, du kan ta permisjon ulønnet eller lønnet om du skal i begravelse eller må på verksted med bilen.

Du kan også forsove deg ibland uten at du mister jobben på dagen. 

De fleste arbeidsgivere i Norge er fleksible, det er ikke skoleverket.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da noe påfallende dersom man er «syk» akkurat til de samme tidspunktene hver gang. Da henger det som regel sammen med noe annet, for eksempel tidspunktet disse timene er lagt til, faglig interesse eller noe annet som gjør at man har utviklet en aversjon mot faget det er snakk om. 

Ikke nødvendigvis? Om man er syk den dagen det er gym ene uka og ligger hjemme med mensensmerter en annen uke, begynner man faktisk å nå farlig territorium allerede.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er ikke 8 dager udokumentert fravær pr semester ganske mye? Jeg kan vanskelig se for meg at det er «normalt» å være mer syk/borte enn det.

Og seriøst - hvis man bruker disse dagene mellom annet til å ta kjøretimer, så kan en skylde seg selv. Kjøretimer er totalt frivillig, og bør tilpasses til når man har anledning til å gjennomføre de uten at det går ut over skolegang.

I arbeidslivet har man maks 12 egenmeldingsdager. De fleste har ingen problemer med å forholde seg til det. 

Eh nei, de fleste har mye mer enn 12 egenmeldingsdager i året. 15 er vel lovfestet minstekrav men de fleste har bedre ordninger enn minstekravet. 

Anonymkode: 67609...b43

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis? Om man er syk den dagen det er gym ene uka og ligger hjemme med mensensmerter en annen uke, begynner man faktisk å nå farlig territorium allerede.

Rektor har mulighet til å utvise skjønn opp til 15% og det vil si inntil 3 dager pr halvår uten dokumentasjon. Det gjøres stort sett i disse fagene, dersom man har gitt beskjed om fravær. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nja, nå viser jo forskning at vi har mye dårligere immunforsvar etter pandemien. Det har allerede vært 2 influensa bølger i år. Selv lå jeg først syk med covid i 5 dager, så måneden etter hadde jeg feber i 5 dager til. 

Så kom spysyka og dermed var jeg syk hele påska men da var det tilfeldigvis fri. 

Det er absolutt ikke uvanlig å være syk 8 dager på 5 måneder (ett semester) spesielt ikke nå med lavt immunforsvar 

• Nyttig 1
Skrevet
Toyah skrev (1 minutt siden):

Rektor har mulighet til å utvise skjønn opp til 15% og det vil si inntil 3 dager pr halvår uten dokumentasjon. Det gjøres stort sett i disse fagene, dersom man har gitt beskjed om fravær. 

Og bra er det, eneste jeg sier er at det ikke er særlig påfallende å være borte fra noen få gymtimer.

Skrevet
Loboto skrev (7 minutter siden):

Arbeidslivet er heldigvis mer fleksibelt. Du kan ta egenmelding uten å kontakte lege, du kan ta permisjon ulønnet eller lønnet om du skal i begravelse eller må på verksted med bilen.

Og mange kan bytte vakter.

Anonymkode: 991b7...20c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Der jeg jobber har vi 24 egenmeldingsdager i året, med mulighet for 8 dager egenmelding på rad. Det er en ganske vanlig ordning.

Skrevet

Har elev på VGS. Fikk tydelig beskjed av rektor ved oppstart at eleven IKKE skal ha legeerklæring før det nærmer seg 10%. De 10% er meningen for å slippe legeerklæring på alt. Og nå sier du det motsatte? 

Og ikke blir man låst, for rektor kunne godkjenne 5% til. Og etter det kunne man visst søke videre til fylkesmannen eller noe også. 

Anonymkode: 34dec...a48

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og bra er det, eneste jeg sier er at det ikke er særlig påfallende å være borte fra noen få gymtimer.

Jeg er ikke uenig i det. Men er det borte mer enn 3 ganger, må det jo være greit med et dokumentasjonskrav. De har gym 19 ganger pr halvår. En skal jo se de nok til å kunne sette en vurdering også. 

• Liker 1
Skrevet
Loboto skrev (4 minutter siden):

Du har en form for egenmelding som vgs-elev også i og med at du kan ha 10% udokumentert fravær. Det burde dekke opp forsovelser og alminnelige sykedager for de fleste. Og er man mer syk, så regner jeg ned at man etterhvert har en slags relasjon til helsevesenet som gjør at det skrives ut dokumentasjon derfra.

Og skal du i bryllup eller gravferd, så går dette under «velferdsgrunner» og som er en gyldig fraværgrunn dersom det dokumenteres av «en person med kompetanse til å vurdere fraværsårsaken» (udir.no).

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh nei, de fleste har mye mer enn 12 egenmeldingsdager i året. 15 er vel lovfestet minstekrav men de fleste har bedre ordninger enn minstekravet. 

Kilde til påstandene dine? 

3 X 4 = 12. Ut i fra lovverket så har man 12 dager egenmelding over en 12 mnd periode. Hva enkelte bedrifter velger å gjøre ut over det er i grunn irrelevant, da det er lovverket man må ta utgangspunkt i.

«Ifølge folketrygdloven kan du bruke egenmelding opptil tre kalenderdager om gangen og opptil fire ganger i løpet av ett år. Dette er en minimumsordning, og alle virksomheter kan bruke en utvidet rett til egenmelding i inntil hele arbeidsgiverperioden.» (https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/egenmelding)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...