Lassie Skrevet 3. desember 2005 #21 Skrevet 3. desember 2005 Det er forskjell på øyebetennelse og øyekatarr. Øyebetennelse Samboeren min var mye plaget med øyebetennelse da han var liten, og det fikk han bukt med ved at legene foretok et lite inngrep og skjærte bort litt av det benet som ligger like under øyet. (Er ikke så god på kroppens ben og navn, men kan det være toppen av kinnbenet?) Øyekatarr Tidligere var det slik at barnehagen sendte barna hjem så snart de fikk øyekatarr fordi det er så ekstremt smittsomt. Barnehagene tillot barna å komme dagen etter påbegynt behandling, iallfall de fleste steder. Men nå har legene begynt å nekte å gi dråper ved ethvert tilfelle, fordi de mener det ikke er verre enn en forkjølelse. Smittsomt, ja, men barna skal ikke behandles annerledes enn hvis de får en forkjølelse. Personlig synes jeg dette er latterlig. Jeg har hatt øyekatarr en gang i mitt voksne liv, som smitte fra barnehagen. Det var VONDT. Det var plagsomt med dette pusset som kom i øynene hele tiden, jeg så nesten ingenting, og det var ubehagelig og ekkelt - dessuten ble øynene ømme og litt vonde. Derfor mener jeg det er feil å si at det ikke er verre enn en forkjølelse, for jeg mener det er mer ubehagelig å gå med puss i øynene enn i nesen. Men som sagt, legene har blitt mer harde på å ikke gi ut dråper med en gang. En lege som snakket om dette nylig, sa at legene var lei av barnehageansatte som løp ned dørene for å få dråper, og ikke minst småbarnsforeldre som gjorde det samme. Derfor er det mange som ikke får dråper hos legen lenger med en gang katarren har kommet. Dette har vært oppe til debatt der jeg jobber flere ganger, og det samme har det blant leger. Så de fleste steder i landet har blitt mer "gjerrige" på disse dråpene. Der jeg jobber har vi hatt diskusjonen med foreldrene, og der synes foreldrene i utgangspunktet regelen er bra, men det blir verre når legene ikke vil gi dråper. Derfor har vi bare måtte godta at barna kommer i barnehagen fordi de ikke har fått dråper hos legen. Du fikk ikke kanskje egentlig svar på akkurat det du ønsket her nå, men tenkte jeg skulle fortelle det jeg har fått høre.
Gjest Gjesta Skrevet 3. desember 2005 #22 Skrevet 3. desember 2005 Øyekatarr smitter så lett som bare fy, og vi tar ikke imot barn som har puss i øynene. Hos oss må de går på behandling i minst 24 timer før de får komme i barnehagen igjen, ellers har vi det gående.
Gjest Primula Skrevet 3. desember 2005 #23 Skrevet 3. desember 2005 Øyekatarr smitter så lett som bare fy, og vi tar ikke imot barn som har puss i øynene. Hos oss må de går på behandling i minst 24 timer før de får komme i barnehagen igjen, ellers har vi det gående. ← Hm..merkelig at leger og apotekansatte sier at man kan gå i barnehagen dagen etter behandling da.. det går jo ikke 24 timer dersom man begynner behandlingen f. eks i 2-3 tida og går i barnehagen dagen etter.
Gjest Mofie Skrevet 15. november 2006 #24 Skrevet 15. november 2006 Hei! Jeg vil gjerne kommentere alle dere som ikke forstår hvorfor legene er så restriktive med å skrive ut salver. Grunnen til dette er at disse preparatene som brukes mot øyebetennelse inneholder antibiotika. Som ved all bruk av antibiotika, innebærer det en stor risiko for at bakteriene som fremkaller lidelsen kan bli resistente. Derfor jobber man nå med å trappe ned på bruken av antibiotika der man ser at det finnes alternative behandlingsformer. Jeg forstår imidlertid godt at det er frustrerende for dere å ikke få medisin til barna deres, men som dere jo sikkert vet, er at øyebetennelse er svært vanlig og skulle alle barna som fikk det, fått antibiotika, ville faren for resistente bakterier bli svært stor! Vi er nødt til å ha noe i bakhånd, så derfor prøver man først å la barn (og alle andre) la kroppen sin bli kvitt bakteriene først, og hvis ikke det går, har man et "ess i ermet". Den dagen dette esset ikke lenger fungerer, er det imidlertid ENDA kjipere å få betennelse.. Håper dette kan bidra til å forklare legenes avgjørelser. Hilsen en bioteknologistudent, som selv sliter med ja, nettopp øyebetennelse om dagen.. men som prøver seg på gode gamle kjerringråd (kamille,feks ) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå