Cilla Skrevet 30. november 2005 #1 Skrevet 30. november 2005 Jenta mi på snart 2 år fikk øyebetennelse i går. Det nye nå er visst å bare vaske med lunket vann, helst i en uke før man får medisin. Så vi vasker og vasker, Ida er hjemme fra dagmamma i dag, etter ønske fra dagmammaene. Men er usikker på morgendagen, de på legekontoret så ikke problemet i at hun er hjemme i en uke bare de slapp å skrive ut medisin til henne. Ringte legevakta også for å dobbeltsjekke, der sa de det samme bortsett fra at de mente hun godt kunne dra til dagmamma allerede i dag, de mente denne smittehysterien var tull, og at enten fikk barn det eller så fikk de det ikke. Hva gjør dere når barnet deres får øyebetennelse?
Shea Skrevet 30. november 2005 #2 Skrevet 30. november 2005 Heia Cilla Min sønn var mye plaget med øyekatar/betennelse i alderen 2-4 år. Etter det var det slutt. Jeg brukte medisin hver gang og holdt han hjemme i 2 dager etter utbrudd frem til medisin virket mot smitten. Meget smittsomt og meget plagsomt. Fikk det selv en gang samtidig og kan si at det er ikke noe gøy. Tenk å gå slik i 1 uke ???? Skjønner ikke det, men nå er jeg jo ikke lege heller da. Har hørt - men kan ikke si for sikkert at det er sant: Ubehandlet øyekatar kan skade synet! Min sønn fikk tilbakevendende øyekatar første gangen han hadde det når medisinering var for kort. Dryppet øyet i 2-3 dager etter at symtomene var borte. Men der var jeg for rask eller ikke oppmerksom nokk for kataren kom tilbake etter 2 dager og da måtte vi dryppe en runde til. Siste runden ble det flere dager for å bli kvitt plagen. Ikke noe kult nei. Spør helsesøster hva hun mener. I en barnehage må barna være hjemme til smittefare er over. Være hjemme i 1 Uke vil gå hart ut over egenmeldingsdager for foreldre som er i arbeid. Min lege skriver ut medisin. Lykke til
Cilla Skrevet 30. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2005 Jeg er selvstendig næringsdrivende så har ikke egenmeldingsdager, må ta henne med på jobb samt jobbe på kveld/natta. Hvis betennelsen kan skade synet (som jeg pgså har lest et annet sted) synes jeg det er rart at det skal endre prosedyre på dette. Jeg snakket med dagmamma og hun sa at forrige gang ungen hennes fikk øyeb. fikk hun dråper med legen men legen hadde sagt at de nå skulle endre prosedyre for dette fra januar. Min lege samt legevakta har visst begynt litt før.
Snuppa Skrevet 30. november 2005 #4 Skrevet 30. november 2005 Merkelig at de skulle bli så restriktive på dette! Jeg merket øyekatarr på meg selv i går kveld og i formiddag var jeg hos legen og fikk øyedråper. Det er smertefullt og synes det er rart at legestanden nå mener at en skal gå med det en hel uke før det skal behandles! Vår datter har hatt dette én gang, da fikk vi beskjed fra bhg om å holde henne hjemme til behandling var igangsatt. Dermed dro vi til legen om morgenen, fikk dryppet øynene og sendte henne i bhg samme dag. Det er veldig smittsomt, det var hun som smittet meg første gang. Et kjerringråd som har hjulpet meg noen ganger når jeg kjenner/ser antydning til øyekatarr er å vaske øynene med avkjølt kamillete. Anbefales! Vær også nøye med at ikke smitten overføres fra et øye til et annet, så bruk en bomullsdott på hvert øye til å vaske med. Vask også hendene godt etter bruk. Tror jeg ville ringt et annet legekontor og spurt hva slags prosedyre de fulgte. Vet at noen steder er det også sånn at de skriver ut resept på øyedråper uten konsultasjon.
Cilla Skrevet 30. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2005 Hadde hun fått dråper/salve så hadde jeg holdt henne hjem en ekstra dag også ferdig med det (forhåpentligvis) men nå aner jeg jo ikke hvordan lenge hun må gå med dette. Hjelper jo ikke stikke på legevakta i ettermiddag når de mener det samme. Hun har ikke noe ubehag over dette, hun klager ihvertfall ikke over noe.
Snuppa Skrevet 30. november 2005 #6 Skrevet 30. november 2005 Prøv kamillete-trickset flere ganger i løpet av ettermiddagen/kvelden. Hvis hun ikke har puss i øynene i morgen tidlig, ville jeg iallefall ha sendt henne til dagmamma. Lykke til!
Cilla Skrevet 30. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2005 Prøv kamillete-trickset flere ganger i løpet av ettermiddagen/kvelden. Hvis hun ikke har puss i øynene i morgen tidlig, ville jeg iallefall ha sendt henne til dagmamma. Lykke til! ← Ja det skal jeg gjøre! Takk for tipset!
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #8 Skrevet 30. november 2005 Høres merkelig ut at man må være hjemme i fra barnehagen helt til katarren er over. En slik infeksjon kan jo godt vare i et par uker. Hos oss må barnet holdes hjemme til behandlingen er påbegynt. Det finnes to typer katarr: virus, som gir rennende øyne og bakterie som gir de karakteristiske røde øynene og pussdannelse spesielt når du sover. Legene her har også blitt mer restriktive med å skrive ut medisiner til katarr forårsaket av virus da denne visstnok ikke ikke er i nærheten av å være så smittsom som katarr forårsaket av bakterier.
Cilla Skrevet 30. november 2005 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2005 Hvis hun hadde fått antibiotika så hadde hun vært hjemme første dag og så tilbake til dagmamma, men så lenge hun ikke får det da, og det skal gå over av seg selv, så er jeg usikker for da er hun vel smittsom da?? Når du beskriver forskjellen mellom virus og bakterie heller jeg mest mot bakterie. Hun er ikke så veldig rød på det hvite i øyet, men veldig rød innenfor våtkanten når jeg drar øyekanten litt ned. Og litt hoven rundt øyene. Det kommer litt puss ut, ikke mye, men det kommer jevnt og trutt hele dagen. Har vasket med kamillete siden kl 16. Får bare se i morgen tidlig og avgjøre noe da.
plastjuletre Skrevet 30. november 2005 #10 Skrevet 30. november 2005 Hos oss må barnet holdes hjemme til behandlingen er påbegynt. Jeg jobber i barnehage, og sånn er det hos oss også! Det beste mot øyekatarr skal visst være morsmelk, så hvis du har tilgang på det, er det til å anbefale!
Cilla Skrevet 30. november 2005 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2005 Jeg jobber i barnehage, og sånn er det hos oss også! Det beste mot øyekatarr skal visst være morsmelk, så hvis du har tilgang på det, er det til å anbefale! ← Det brukte jeg når vesla var baby, men er ikke så av det i hus lengre...dessverre.....
Gjest Primula Skrevet 30. november 2005 #12 Skrevet 30. november 2005 Det kan da virkelig ikke være meningen at man skal være hjemme med barnet i en uke fordi de ikke vil skrive ut medisin!! Det høres helt hårreisende ut. Hos oss får vi resept på dråper/salver dersom vi ringer til legen og er sikker på at det er bakterielt, dvs verk og rødt innpå det hvite på øye. Har fått to kurer til vesla i høst. Øyekatarr er veldig smittsomt, men når behandlingen er startet opp kan man tilbake til barnehage/dagmamma.
Cilla Skrevet 1. desember 2005 Forfatter #13 Skrevet 1. desember 2005 jeg fikk grått meg til time hos fastlegen. Fikk time i morgen, så i ettermiddag tropper vi i stedet opp på legevakta og går ikke hjem før vi har resepten. Jeg har også fått øyebetennelse.
Cilla Skrevet 1. desember 2005 Forfatter #14 Skrevet 1. desember 2005 Var på legevakta i dag, fikk dråper så satser på at alt er OK!
monja Skrevet 1. desember 2005 #15 Skrevet 1. desember 2005 Huff, øyekatarr er ille. Bruker alltid Kloramfenikol (skrives det sånn? :klø: ) når jeg får det og da går det over på en dag eller to.
Cilla Skrevet 2. desember 2005 Forfatter #16 Skrevet 2. desember 2005 Jeg snakket med dagmamma om ergrelsen min over helsevesenet i denne situasjonen, og hun sa at en av de andre barna hadde hatt øyebetennelse, og de hadde fått dråper men hadde fått beskjed om at dette nok var siste gangen de fikk dråper slik med en gang Hva er det med Ålesund da?? Siden det virker som dette er noen lokale tolkninger av prosedyrene (virker som om alle andre får kloramf. på flekken)
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #17 Skrevet 2. desember 2005 Jeg hadde ikke rikket meg før legen ga meg øyedråper. Jeg nekter å la han gå å plages 1 uke.
Gjest Turi Skrevet 2. desember 2005 #18 Skrevet 2. desember 2005 Vi bruker bare konsentrert kamillete. Fjerner pussdannelse på 48 timer (hittil - har bare hatt hvite øyne og puss - ikke røde trange øyne).
Cilla Skrevet 2. desember 2005 Forfatter #19 Skrevet 2. desember 2005 Vi bruker bare konsentrert kamillete. Fjerner pussdannelse på 48 timer (hittil - har bare hatt hvite øyne og puss - ikke røde trange øyne). ← Hva mener du med konsentrert kamillete? Veldig lite vann sammen med teen? Jeg brukte teposer med kamillete.
marta Skrevet 2. desember 2005 #20 Skrevet 2. desember 2005 Det finnes noe kamille ekstrakt man kan bruke, men den er veldig sterk så den må tynnes ut i vann. Kanskje det er det hun mener? Ellers vil jeg anbefale kamillete så lenge man ikke har medisin. Hvorfor i alle dager skal de begynne å bli så restrektive da??? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå