Gå til innhold

Jentebarn med autisme. Hvilke tegn så du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at et barn i nær familie kan være i dette spekteret. Jeg vet at spekteret er stort. Jeg har også lest at autisme hos jenter og gutter kan utarte seg forskjellig. Jenta er 3 år, og det jeg syns er leit er at foreldrene ikke ser noe unormalt. De ser ei jente som er innenfor normalen. Jeg ville satt veldig stor pris om dere kunne delt erfaringer/synspunkt på det jeg skriver.

Barnet har sen språkutvikling, og virker å ha vært på stedet hvil en stund nå. Hun babler mye og sier få setninger. Overhører ofte  babling som foreldrene ikke forstår. Det er ikke et ord hun ikke kan gjenta, men hun bruker dem aldri selv. Ekkotale? Lite sosialt språk. Noen ganger kommer det en komplisert setning som skiller seg veldig ut. Foreldrene kan le og si: hvor kom det fra?". Hver gang jeg treffer henner, håper jeg å kunne ha en kort samtale med henne. Jeg har jo tre eldre barn og ikke uten erfaring. Hun har aldri stilt et spørsmål. Kan reagere sterkt på andres verbale uttrykk eller ansiktsuttrykk (sterk glede feks). Dette kan bli for mye for henne. Foreldrene sier ofte at det blir "for mye" og at dette gjør at hun blir mutt. Samtidig elsker hun å leke "jagelek" og forskjellige rolleleker med mine eldre barn. Gjerne svært høylytt. Blir fort lek uten språk.

Har sovet dårlig siden fødselen. Søvn har vært et kapittel for seg selv for å si det sånn. Foreldrene har ikke hatt en eneste kveld for seg selv siden hun ble født. I lange perioder har hun sovnet rundt midnatt. I tillegg har hun nå, i følge foreldrene, blitt svært trassig. Hun har sterke raserianfall knyttet til overganger som skifte bleie, kle på seg, dra i barnehagen, pusse tennene. Bading skjer en gang i uka. Hun nekter ofte. Hvis man bruker "makt", vil hun uansett rive av deg bleia, klærne. Hun kan rase rundt og hente bleia fra søppelet og kreve å få den på. Den nye bleia vil hun helst brenne! Den våte, kalde bleien vil hun ha. Foreldrene opplever at de ikke kan være bestemte, og utenfra virker de som grenseløse kanskje. Bilturen blir umulig å gjennomføre hvis hun må sitte i bilstol. Hun sitter nå på ei bilpute til større barn.

Anonymkode: 66503...1ca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 3 år. Raserianfall og rigiditet er ikke uvanlig i denne alderen.

Anonymkode: 2ce35...f80

• Liker 8
Skrevet

Tre år… den verste trassalderen. Hun er lita nå og mye kan skje. Om hun er autistisk er hun ikke av de dårligst fungerende, for å si det slik. 
Jeg undres over hvorfor du synes det er leit at foreldrene ikke ser noe unormalt?

• Liker 7
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Tre år… den verste trassalderen. Hun er lita nå og mye kan skje. Om hun er autistisk er hun ikke av de dårligst fungerende, for å si det slik. 
Jeg undres over hvorfor du synes det er leit at foreldrene ikke ser noe unormalt?

TS:

Hvis man leser om språkutvikling og forventet nivå og milepæler for 2,5 år-3 år, så er ikke barnet i nærheten. Man skal kunne forvente at et barn på 2,5 i hovedsak gjør seg forstått. Om dette har med autisme å gjøre er selvsagt ikke sikkert.

Hvis mitt barn hadde sovet så uregelmessig og lite i 3 år, hadde jeg begynt å lure. Jeg kjenner foreldrene veldig godt, og kan tenke meg at dette er vondt og vanskelig. 

Jeg har vært bekymret i lengre tid, og vil med dette innlegget nå ut til noen som har erfaring med jenter med autisme. 

Skrevet

Har jobbet tett på barn på autismespekteret i barnehagealder.

Ekkotale kjenner jeg igjen, og er også nokså vanlig. Vanlig her å kunne gjenta setninger/sangtekster uten å forstå innholdet, som igjen gjør at ordene ikke brukes i egne setninger.

Samme med selvstimulering. Finnes mange varianter, men vanlig å "vifte" med hendene blant annet. Også velkjent med lite søvn, og at de finner overganger vanskelig. Spesielt om barnet ikke er ordentlig forberedt.

Andre ting: redusert/ manglende grad av øyekontakt. Leker annerledes med leker, feks mer opptatt av å trille hjulet på lekebilen rundt fremfor å kjøre med bilen. Leker ofte alene, deltar ikke i rollelek. Blir fort overstimulert av sanseinntrykk. Rigid i matveien. 

Anonymkode: a8a84...dbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS:

Hvis man leser om språkutvikling og forventet nivå og milepæler for 2,5 år-3 år, så er ikke barnet i nærheten. Man skal kunne forvente at et barn på 2,5 i hovedsak gjør seg forstått. Om dette har med autisme å gjøre er selvsagt ikke sikkert.

Hvis mitt barn hadde sovet så uregelmessig og lite i 3 år, hadde jeg begynt å lure. Jeg kjenner foreldrene veldig godt, og kan tenke meg at dette er vondt og vanskelig. 

Jeg har vært bekymret i lengre tid, og vil med dette innlegget nå ut til noen som har erfaring med jenter med autisme. 

Har hatt et barn med store søvnvansker, har ingen diagnose. (Hun har ikke autisme ihvertfall).

Har også et barn med forsinket språkutvikling, riktignok gutt. Det har gått seg til nå. Er utredning på gang der. 

Ville gitt foreldrene litt tid, vil de ha hjelp må de nesten finne ut av det selv og søke hjelp på eget initiativ. Stadige antydninger fra utenforstående om at det er noe «galt» kan virke mot sin hensikt da det kan føre til at foreldrene låser seg. 

Det er ingen kur mot autisme, det er bare tilpasning. Hvis barnet har autisme gjør foreldrene rett i å ikke bruke makt og være for bestemte, da vanlig grensesetting ofte ikke fungerer på barn med autismespekterforstyrrelse. 

• Liker 3
Skrevet

Foreldrene burde selvfølgelig kjenne deres egen unge aller best. Så hvis dem mener at det finnes ett eller annet "problem" der i gården, så klarer dem vel å kontake en eller annen instans på egen hånd. 

Så kanskje noen som overhodet ikke har noen som helst "ekspertise" eller utdannelse på dette området bare skal klappe igjen, og heller se det ann ett par år til? Unger i den alderen der kan vel finne på ganske mye rart uansett, uten at man nødvendigvis behøver å slenge en eller annen diagnose på alt mulig.     

Anonymkode: b8df1...724

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hos min datter ble det først helt tydelig i puberteten. Da forsterket alle tegn og symptomer seg, den ekstreme rigiditeten og den sosiale hjelpesløsheten, sensitiviteten for lyd og enkelte andre ting, voldsomt sinne og mangel på fleksibilitet. Alt dette var til en viss grad der før også, men vi trodde hun var innenfor normalen. Hun fikk en Asperger-diagnose. Hun har alltid vært langt framme språklig sett, og faglig sett. Det er bare alt det andre med livet som er vanskelig å mestre…

Anonymkode: 82bdc...547

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode innspill. Hvor lang tid tar en evt utredning? Tenker at det må være en stor fordel mtp skolestart. Men som noen sier, kan det være for tidlig nå også. Det skjer mye i 3-årsalderen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for gode innspill. Hvor lang tid tar en evt utredning? Tenker at det må være en stor fordel mtp skolestart. Men som noen sier, kan det være for tidlig nå også. Det skjer mye i 3-årsalderen.

Kjenner at jeg som mor til et barn med autisme blir provosert av dette. Hvem er DU til å blande deg når foreldrene ikke er bekymret?? Hva med helsestasjon, barnehagen, lege osv, er ikke de bekymret heller? Neivel,da bør heller ikke du være det. Normalspekteret er stort. En skal trå varsomt med å diagnostisere andres barn og utsette foreldre for unødige bekymringer!! 

Anonymkode: adb5c...eed

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner at jeg som mor til et barn med autisme blir provosert av dette. Hvem er DU til å blande deg når foreldrene ikke er bekymret?? Hva med helsestasjon, barnehagen, lege osv, er ikke de bekymret heller? Neivel,da bør heller ikke du være det. Normalspekteret er stort. En skal trå varsomt med å diagnostisere andres barn og utsette foreldre for unødige bekymringer!! 

Hei, blir du provosert at jeg henvender meg til Kvinenguiden for å få svar på spørsmål jeg ikke kan få andre steder. Barnet er i nær familie. Jeg er på ingen måte en utenforstående, som jeg skrev innledningsvis. Ja, man kan jo undre seg over hva barnehage/helsestasjon har fått med seg. Jeg har ikke spurt foreldrene om det. 

Hvorfor slik mentalitet her inne? Tror du ikke jeg vil mitt familiemedlems beste? Er alle foreldre gode foreldre???

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men for å svare deg. Hun babler mye, hermer ord, leker rollelek sier du. Dette er nettopp slike ting barn med autisme IKKE gjør. 

Så her leter du etter feil. At hun gjør alt dette er tegn på at hun ikke har autisme. 

Hos oss opplevde vi følgende:, manglende blikkkontakt, lystret ikke navnet sitt, repeterende adferd og lek, ingen babling, forsinket språk, pekte ikke, lite mimikk, vanskelig å få kontakt, store problemer med mat,ingen interesse av andre barn. Mere opptatt av ting enn mennesker osv.. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, blir du provosert at jeg henvender meg til Kvinenguiden for å få svar på spørsmål jeg ikke kan få andre steder. Barnet er i nær familie. Jeg er på ingen måte en utenforstående, som jeg skrev innledningsvis. Ja, man kan jo undre seg over hva barnehage/helsestasjon har fått med seg. Jeg har ikke spurt foreldrene om det. 

Hvorfor slik mentalitet her inne? Tror du ikke jeg vil mitt familiemedlems beste? Er alle foreldre gode foreldre???

Ja fordi det er på så tynt grunnlag! Slike ting er en svært tung belastning på foreldre. Derfor skal man trå varsomt. Spesielt når du tydeligvis ikke har peiling på autisme en gang. Barnehage og helsestasjon kommer til å plukke opp dette dersom det er grunn til bekymring. Det er mye fokus på tidlig innsats hos barn med autisme, og  bhage og helsestasjon ser etter slike ting for å fange det opp tidlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor slik mentalitet her inne? Som mor til et barn med mulig autisme må jeg innrømme at jeg også blir provosert. Det er utrolig vanskelig å forholde seg til antydninger fra familie/ikke-fagpersoner som hinter til at det er noe i veien med barnet ditt. Snakker av erfaring.  Tror du ikke jeg vil mitt familiemedlems beste? Det vil du sikkert, men det er andre enn deg som er i en bedre posisjon enn deg til å bringe dette på bane. Som ex barnehage. Er alle foreldre gode foreldre??? Nei, men ingenting av det du skriver her tyder på at dette ikke er bra foreldre. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men for å svare deg. Hun babler mye, hermer ord, leker rollelek sier du. Dette er nettopp slike ting barn med autisme IKKE gjør. 

Så her leter du etter feil. At hun gjør alt dette er tegn på at hun ikke har autisme. 

Hos oss opplevde vi følgende:, manglende blikkkontakt, lystret ikke navnet sitt, repeterende adferd og lek, ingen babling, forsinket språk, pekte ikke, lite mimikk, vanskelig å få kontakt, store problemer med mat,ingen interesse av andre barn. Mere opptatt av ting enn mennesker osv.. 

Og ikke minst stimming! Håndvifting og håndbevelgelser spesielt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ikke minst stimming! Håndvifting og håndbevelgelser spesielt. 

Ts her.

Hun gjør dette veldig mye. Det første innlegget mitt var et slags øyeblikksbilde. Jeg kunne skrevet så veldig mye mer, men ønsket nettopp å høre deres erfaringer. Babling og ekkotale er ikke et tegn sier du? 
Opplever det flere skriver her som typiske syn på autisme: at det handler om avgrensede, få trekk. Mitt inntrykk er at autisme nettopp er motsatt. Spekteret er bredt. Mange barn er velfungerende. Mange jenter blir ikke fanget opp. 

Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Dere som blir så provosert: jeg forstår hva dere mener, og problematikken med at uvitne skal mene noe. Jeg er nok ikke en sånn person. Jeg har fulgt barnet i 3 år. Ofte sammen hver uke. Til sammenligning har barnet gått i barnehage 2 dager i uka i ett års tid. Dessverre må foreldrene ofte bli hjemme med henne fordi de ikke får henne i barnehagen. 

Skrevet

Ts her.

Hun gjør dette veldig mye. Det første innlegget mitt var et slags øyeblikksbilde. Jeg kunne skrevet så veldig mye mer, men ønsket nettopp å høre deres erfaringer. Babling og ekkotale er ikke et tegn sier du? 
Opplever det flere skriver her som typiske syn på autisme: at det handler om avgrensede, få trekk. Mitt inntrykk er at autisme nettopp er motsatt. Spekteret er bredt. Mange barn er velfungerende. Mange jenter blir ikke fanget opp. 

Du har ikke peiling. Overlat slike ting til habiliteringstjenesten. Det er mange kriterier som må fylles for å kunne sette en slik diagnose. Det holder ikke med noen trekk. Autistiske trekk kan vi alle ha. Det er omfanget, intensitet og flere faktorer som spiller inn. Det er en *gjennomgripende*utviklingsforstyrrelse. Det er sammensatt. Tenk over hvordan du selv gjør ting, reagerer på ting osv, da finner du nok flere tegn til både autisme, ocd mm. Skjønner? 

Det er en grunn til at man må gjennom en omfattende utredning for å kunne sette en slik diagnose. Du får google gjennomgripende utviklingsforstyrrelser så skjønner du kansje litt mer. 

Det siste foreldrene trenger er "tante bedreviter" som observerer barnet, og fortelle de hva som feiler barnet dems uten å ha noe form for kompetanse. Det blir for dumt og du kan ende opp med dårlig forhold med de.Autisme en en alvorlig og livsvarig diagnose, derfor skal man være forsiktig med slik synsing. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dere som blir så provosert: jeg forstår hva dere mener, og problematikken med at uvitne skal mene noe. Jeg er nok ikke en sånn person. Jeg har fulgt barnet i 3 år. Ofte sammen hver uke. Til sammenligning har barnet gått i barnehage 2 dager i uka i ett års tid. Dessverre må foreldrene ofte bli hjemme med henne fordi de ikke får henne i barnehagen. 

Det har aldri slått deg at det kan ha noe med at hun har en svært liten oppholdstid i barnehagen å gjøre? 

Skrevet

Ts her.

Manglende babling er et tegn ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...