Gå til innhold

Hvordan skal man egentlig reagere når en treåring ikke oppfører seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å «kjefte» på barna? Jeg har en på straks 3 år som selvfølgelig er helt super, men innimellom kan han finne på å feks kaste ting i bakken, hyle og skrike, ikke gjøre som han får beskjed om osv. Hvordan skal man reagere på dette? Jeg vet jo at det selvf er helt normalt, men synes det er vanskelig å vite hva som Er beste måten å håndtere det på.

Anonymkode: 197d9...73c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når begynte dere å «kjefte» på barna? Jeg har en på straks 3 år som selvfølgelig er helt super, men innimellom kan han finne på å feks kaste ting i bakken, hyle og skrike, ikke gjøre som han får beskjed om osv. Hvordan skal man reagere på dette? Jeg vet jo at det selvf er helt normalt, men synes det er vanskelig å vite hva som Er beste måten å håndtere det på.

Anonymkode: 197d9...73c

Fortell han hva han skal gjøre i stedet for hva han ikke skal gjøre. Og behold roen.

Anonymkode: b9f15...4a8

• Liker 6
Skrevet

Man skal være streng som med en hund men også forklare hvorfor det de gjør er galt. Ikke gi kjeftebøtte men være streng 

Anonymkode: 375b7...b94

• Liker 1
Skrevet

Man må egentlig bare "ride off the storm". Før eller siden begynner det å roe seg, de vokser det av seg. Kjefting hjelper lite, men et litt morskt tonefall ved spesielt dårlig oppførsel viser at man ikke er fornøyd. Det kan de godt få merke/se.

Den alderen er som den er. Bare se fremover. Det går over. Når et skrikeanfall holder på, bare vær rolig og vent til barnet er tilsnakkendes igjen og prøv da.

Anonymkode: 1003e...ee6

• Liker 3
Skrevet

Hvi de slår eller kan skade noen/noe eller set selv.. Da kan man forklare med hyggelig stemme hvorfor det ikke er lurt eventuelt ikke er lov. Dropp å bruke en streng tone

Skrevet
1 hour ago, Pinner said:

Hvi de slår eller kan skade noen/noe eller set selv.. Da kan man forklare med hyggelig stemme hvorfor det ikke er lurt eventuelt ikke er lov. Dropp å bruke en streng tone

Nei. Fy søren, helt uenig i det der. Om sønnen min gjør noe som er farlig for seg selv eller andre/vold og ikke hører etter, hvor jeg skal avverge det hele så kommer strenge stemmen. Ikke noe forbaska dikkedakke smørblid her i gården. Jeg ønsker ungen min alt godt, det inkluderer å være forberedt på livet og motgang på en fornuftig måte, og samtidig nulltoleranse mot vold! 

Anonymkode: a1ae2...7c6

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Fy søren, helt uenig i det der. Om sønnen min gjør noe som er farlig for seg selv eller andre/vold og ikke hører etter, hvor jeg skal avverge det hele så kommer strenge stemmen. Ikke noe forbaska dikkedakke smørblid her i gården. Jeg ønsker ungen min alt godt, det inkluderer å være forberedt på livet og motgang på en fornuftig måte, og samtidig nulltoleranse mot vold! 

Fordi du tror at jeg ikke ønsker det samme? Eller?

Man kan øve seg på motgang i livet uten å ha foreldre som står å gaper i bakgrunnen vet du…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hever stemmer og sier at det ikke er greit. Om det er lørdag så sier jeg at det ikke blir lørdagsgodt. 

Vi har snudd i døra å fått inn igjen når vi har vært på vei ut på besøk fordi det har vært hyling og slåing. Det blir konsekvens dersom det ikke slutter ved første og andre beskjed.. 

Er pedagog og er så lei av foreldre som klapper ungene på hodet mens de sier så rolig "det er ikke lov". Merker godt forskjell på barn og hvilke foreldretype de har, tro det eller ei men det er ganske tydelig... 

Anonymkode: 1ca66...2a6

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Barna tøyer jo grenser. Helt naturlig.

Man må bare si samme beskjed mange ganger.

Her er 3 åringen litt rampete innimellom 😁 Hun kan sitte og tegne,og plutselig er hun gått ut i gangen og tatt med seg blyantene. Gjett hvem som har tegnet på dører? Vegger? Jo 3-åringen.

Hun vet at jeg har sagt før at det ikke er lov å tegne, og at vi kun tegner på ark. Jeg har aldri kjeftet, men jeg ler jo ikke når jeg sier det. Så hun vet at hun ikke har lov, så de siste gangene hun har tegnet nå,så har hun sagt unnskyld etterpå. 

Hun kommer sikkert til å prøve å tegne igjen 😁 Men jeg kommer ikke til å kjefte da heller. Men jeg gir beskjed, og blyantene blir alltid konfiskert 😁

Anonymkode: d4b86...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna tøyer jo grenser. Helt naturlig.

Man må bare si samme beskjed mange ganger.

Her er 3 åringen litt rampete innimellom 😁 Hun kan sitte og tegne,og plutselig er hun gått ut i gangen og tatt med seg blyantene. Gjett hvem som har tegnet på dører? Vegger? Jo 3-åringen.

Hun vet at jeg har sagt før at det ikke er lov å tegne, og at vi kun tegner på ark. Jeg har aldri kjeftet, men jeg ler jo ikke når jeg sier det. Så hun vet at hun ikke har lov, så de siste gangene hun har tegnet nå,så har hun sagt unnskyld etterpå. 

Hun kommer sikkert til å prøve å tegne igjen 😁 Men jeg kommer ikke til å kjefte da heller. Men jeg gir beskjed, og blyantene blir alltid konfiskert 😁

Anonymkode: d4b86...f14

Du har skjønt det🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Å øve på å møte motgang betyr at barna ikke alltid får viljen sin.  Å øve på å møte motgang er ikke å øve på å få kjeft. 
Når barn skriker slår etc så er det følelsesmessige reaksjoner som hen trenger hjelp til å regulere. Da er jobben din å regulere sammen med barnet- vær rolig, anerkjenn følelsen uten å innfri viljen. 
det er viktig å skille på de to tingene 

da får barnet erfare hvordan det skal regulere følelsene sine på en god måte når det måter motgang.

Anonymkode: 3c554...9f8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere som aldri bruker en streng tone på barna. Har dere tenkt på hvordan barna vil reagere på streng tone ute i samfunnet? Det har hendt at jeg må bruke det på barn og unge og de blir helt satt ut. Selv blir jeg overrasket over at noen reagerer voldsomt på strenge beskjeder. Hvordan vil de da reagere når de som  voksen møter motstand? 

Anonymkode: a802e...826

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som aldri bruker en streng tone på barna. Har dere tenkt på hvordan barna vil reagere på streng tone ute i samfunnet? Det har hendt at jeg må bruke det på barn og unge og de blir helt satt ut. Selv blir jeg overrasket over at noen reagerer voldsomt på strenge beskjeder. Hvordan vil de da reagere når de som  voksen møter motstand? 

Har du noen gang sett voksne mennesker snakke til hverandre i en streng tone? Jeg ville tenkt det var meget spesielt om en annen voksen snakket til meg med streng tone. Jeg tror jeg ville fått latterkrampe egentlig. Og jeg ville tenkt, hva feiler det det mennesket der…

Det er veldig naturlig å reagere med redsel på sinne. Hvorfor i allverden bruke noe som kan fremkalle redsel? Logikk er en bedre fremgangsmåte spør du meg. 

Joda.. følelser finnes. Man kan bli sint og lei seg, men da anerkjenner man disse for det de er.. følelser.. og bruker dem rett. Men å snakke strengt til andre, er ikke så smart å lære barn.. Kanskje du ser det når tenåringen svarer deg stygt i en streng tone .. men da må du huske, at da var det deg som var streng først

Endret av Pinner
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg har tenkt at det ikke er normalt å heve stemmen og skjelle ut voksne - så da skal man ikke lære unger at det er OK? 

Om du opplever du ofte må gi strenge beskjeder og heve stemmen til en masse unger så er det muligens din kommunikasjonsform som er problemet.

Men til TS:

Du må bare forsøke å forstå barn ikke skjønner eller kan noe intuitivt, hjernen er svært begrensa på langtidshukommelse - og de trenger forklaring på hvorfor noe er lurt/dumt/kjipt å gjøre. Og et alternativ.

Noen ting er direkte farlig og skal aldri gjøres, uansett.

Resten finnes det alternativer for. 

• Liker 4
Skrevet

Anbefaler deg å følge Foreldremestring på IG. Mange gode tips og arbeidsverktøy til å takle små og store utfordringer som småbarnsforelder! 

Anonymkode: 072bd...29b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å øve på å møte motgang betyr at barna ikke alltid får viljen sin.  Å øve på å møte motgang er ikke å øve på å få kjeft. 
Når barn skriker slår etc så er det følelsesmessige reaksjoner som hen trenger hjelp til å regulere. Da er jobben din å regulere sammen med barnet- vær rolig, anerkjenn følelsen uten å innfri viljen. 
det er viktig å skille på de to tingene 

da får barnet erfare hvordan det skal regulere følelsene sine på en god måte når det måter motgang.

Anonymkode: 3c554...9f8

Jupp. Barn lærer etterhvert at følelsene i seg selv ikke kan endre motgang. Men at det er den bevisste reguleringen av følelsene som bidrar til suksess, fordi man klarer mer i livet når man tar fokuset vekk fra de vonde følelsene foreksempel.  Og man må lære å belønne seg selv også for å finne motivasjon 🥸 osv.. men alt må læres.

Jeg tror den strenge tonen kan se ut til å fungere akkurat der og da, fordi foreldrene får det som de vil en kort stund. Men jeg er usikker på om den faktisk hjelper barnet fordi; Jeg tenker på den utagerende ungdommen som lærte at man kan få yngre barn til å gjøre som man vil med streng tone. Og når det ikke fungerte med streng tone så kan man jo prøve å øke volumet litt.. ja..

For en streng tone er jo nettopp litt sintaktig.. Men med mer volum så blir den mer og mer sint.. Den blir iallefall ikke blidere..

Jeg har aldri likt den strenge eller liksomsinte tonen egentlig…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er delvis enig, jeg klarer uansett ikke være smørblid om han er i ferd med å gjøre noe farlig. Men nå er min enda yngre, så han forstår det ikke enda. Håper han skjønner det når han blir 3. I dag kastet han drikkeflasken rett i hodet mitt, jeg har blåveis under øyet, og jeg fikk vondt og sa nei, stopp, sånn gjør du ikke med streng stemme, og han begynte å le. Veldig vanskelig å balansere rett og galt her. 

Anonymkode: cb642...050

• Nyttig 1
Skrevet

Det man ikke skal er å spørre private damer på kvinneguiden om hva man skal gjøre, hvis du vil ha det korrekte svaret.

Uten å prøve å fremvise mine kunnskaper innenfor dette vil jeg heller råde deg til å enten lese pedagogisk gode litteraturer. Forenklet kan du sjekke ut feks foreldremestring på instagram, som legger ut veldig enkle bilder med gode pedagogiske forklaringer - utrolig enkelt og lettvint kunnskap om man ikke er en lesehest. Men det beste er selvsagt å søke etter gode kilder, og da er dessverre ikke kvinneguiden rett sted man vil hente kunnskap til for sine egne barn. Lykke til! 🙂

Anonymkode: 83223...cf7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå viser vel forskning at barn ikke tar til seg læring når de får kjeft, da går nemlig kroppen i en modus som gjør det umulig å tilegne seg kunnskap.  

Anonymkode: 2fed9...8d9

• Liker 1
Skrevet

Du lærer ikke en unge å ikke ha sinneanfall ved å vise sinne (kjefte)! Kjefter du på en unge, så vet han ikke hva som er galt og hva som er riktig. Det eneste som sitter i, er at han har fått kjeft. Du kan godt være tydelig og bestemt i stemmen, men ikke sinnafjes og "utestemme" med mindre du skal skrike for å avverge en ulykke. "Stoooopp! Ikke løp ut i veien!!" f.eks. Du skal også forklare.

Anonymkode: be21f...bd1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...