Gå til innhold

Dere som er gamle nok til å huske krigene i Yugoslavia på 90-tallet. Hvordan var det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av 30-årene og husker veldig lite av det. Hvordan var mediedekningen i Norge?

Anonymkode: eaae9...1d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var barn da, men fikk likevel med meg at det var mye dekning på tv. Husker vi snakka om Kosovo-krigen i klassen rundt 98-99.

• Liker 1
Skrevet
Anonymburker skrev (1 time siden):

Jeg var barn da, men fikk likevel med meg at det var mye dekning på tv. Husker vi snakka om Kosovo-krigen i klassen rundt 98-99.

Ja det er jeg husker også. Men husker ingenting av det som skjedd før. F eks i Bosnia.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja det er jeg husker også. Men husker ingenting av det som skjedd før. F eks i Bosnia.

Nei, da var jeg 6-9 år (krigen var mellom 1992 og 1995), så da fulgte jeg ikke med i nyhetsbildet. Er glad jeg var barn på en tid man var mer skjermet fra verdens grusomheter.

• Liker 1
Skrevet

Husker veldig mye av Kosovo- krigen. Husker friends ble avbrutt av nyhetssending når NATO angrep Serbia. 

Får nå litt Flash backs til den tiden dessverre

Anonymkode: 92c35...851

• Nyttig 1
Skrevet

Mediedekningen var massiv. Jeg har naboer i dag som opplevde krigen og som ble satt i konsentrasjonsleir og torturert. Krigen i Ukrainia vekker vonde minner for de. 

Anonymkode: 66a25...1d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg var tenåring da, og det var mye på tv og i aviser, men samtidig var det mindre intenst enn i dag, fordi vi ikke hadde internett, og mange forskjellige kanaler. Det var lettere å skjerme ungene mot de sterkeste inntrykkene også, hvis man var litt restriktiv med når man skrudde på tv'en.

Anonymkode: 8031d...11a

• Liker 5
Skrevet

Husker ikke mye, men en jente fra Bosnia begynte i klassen vår da. Hun ville ikke snakke om det, så vi spurte ikke akkurat. De hadde vist lært seg norsk på et par uker.

Anonymkode: 85e70...147

Skrevet

Var i begynnelsen av 20-årene og hadde nettopp flyttet for meg selv. Hadde ikke tv, så jeg gikk nok glipp av en god del. I tillegg var jeg på sjøen minst halvparten av tida, og det var begrenset hvor mye vi fikk med oss av nyheter. Hadde tv om bord, men måtte ganske nær land før vi fikk inn noen kanaler. Mobildekningen var like dårlig, og internett var knapt nok oppfunnet. 

Anonymkode: 9d273...e73

Skrevet

Jeg var 13 år gammel når vi flyktet fra krigen i Bosnia, hjemlandet mitt. Det var helt for jævlig og den dag i dag så sitter det dype spor i meg. Og det var ikke i nærheten så mye mediadekning som det er i dag, Ukraina-Rusia.

Anonymkode: c7c57...0c9

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Helt forferdelig .   En kamerat ferierte i landet på åttitallet og allerede da fryktet innbyggerne krig.  De første bildene jeg husker var fra NRK, grenseovergangen mellom Østerrike og Slovenia i brann og drepte trailersjåfører som lå utenfor kjøretøyene rett over grensen.   Jeg var med som sjåfør på en hjelpesending til Bosnia i 1995.  Et fryktelig hat i en blandet befolkning av Serbere, Kroater og Bosniere.  Det barn og familier opplevde den gangen er nøyaktig det samme menneskene nå opplever i Ukraina.  Vi kan takke USA og Nato for at den krigen tok slutt.  Et aggressivt og Russisk støttet Serbia ble bombet til fred da Russland lå med knekt rygg.  At vi nok en gang har fått krig i Europa er en tragedie.

Endret av Merlin
  • Liker 5
Skrevet

Husker det for godt. Tjenestegjorde i KFOR. Var for det meste i området Pristina/Caglavica og i leir Midtgaard.

Bare knappe halv annet året før var jeg som UNIFIL i Libanon da alt der ble avsluttet.

Var en del trefninger i Kosovo, men i Libanon skøyt vi mest bikkjer.

Anonymkode: c50df...8b6

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: ae321...f74

Skrevet

Det var stor og bred dekning, særlig etterhvert som massegravene ble avdekket. Det var ikke den samme spenningen rundt eventuell involvering av Norge som i dag, og vi ble ikke påvirket i form av høye priser.

Det var langt flere flyktninger over tid, og de aller, aller fleste ønsket flyktningene velkommen.

• Liker 2
Gjest Inverto
Skrevet (endret)

Husker ikke en eneste ting. Var det virkelig en svær greie her da?
Edit: født i 1993 btw

Endret av Inverto
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg var tenåring da, og husker ingenting av den krigen. 

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
Inverto skrev (5 minutter siden):

Husker ikke en eneste ting. Var det virkelig en svær greie her da?
Edit: født i 1993 btw

Ja, det kom ikke rent få flyktninger hit..

Skrevet

Mediedekningen var god, men vi hadde ikke like mange kanaler og sosiale medier. 

Det var asylmottak over hele landet. Vi satt klistret til fjernsynet. 

Det var grusomt. 

Anonymkode: 9f0aa...32e

• Liker 2
Skrevet

Det var stor mediedekning og mye oppmerksomhet om det. Det kom også mange flyktninger. Men mediebildet da var generelt noe helt annet enn det er nå, så det i seg selv kan kanskje gi et inntrykk av «mindre oppmerksomhet», men det tror jeg ikke er reelt. Vi var bare ikke eksponert for medier hele døgnet på 80-tallet, det var mest Dagsrevyen. (Jeg gikk på barneskolen på den tiden.)

Anonymkode: 990d2...db2

• Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (På 25.10.2022 den 15.25):

Det var stor og bred dekning, særlig etterhvert som massegravene ble avdekket. Det var ikke den samme spenningen rundt eventuell involvering av Norge som i dag, og vi ble ikke påvirket i form av høye priser.

Det var langt flere flyktninger over tid, og de aller, aller fleste ønsket flyktningene velkommen.

Og vi er veldig takknemlige for at dere tok oss i mot😊

Anonymkode: 1c96d...0b2

• Liker 1
  • Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...