Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bmi på 35/36 og ble gravid litt før tenkt.. Hadde gode vaner med trening og kosthold nå rett før, men så er alt gått rett i dass pga dårlig form og kvalme. Det betyr at jeg beveger meg minimalt og spiser mer, for å lindre kvalmen. Tørr nå ikke veie meg og gruer meg skikkelig til jeg skal begynne med kontroller hos lege/jordmor. 

Jeg var ganske lik sist, og la på meg 23 kilo. Det var IKKE stas og jeg orker ikke det samme igjen. Tenkte derfor at jeg hadde et bedre utgangspunkt enn sist pga trening osv.. men Neida.. jeg orker ikke. 

Tenkte liksom at, jaja, dette går fint så lenge jeg ikke legger på meg noe særlig. Men det hjelper jo fint lite hva man har tenkt på forhånd merker  jeg. 

Flere som kjenner seg igjen? Klarte dere likevel å begrense vektoppgangen senere i svangerskapet? Hva hjalp?

Anonymkode: a7c26...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 25,5 i BMI og lagt på meg 22kg. Så jeg var jo ikke overvektig fra før av. Men jeg forstår du syns det er kjedelig. Min jordmor har ikke kommentert noe. Men jeg har selv spurt jordmor hva hun tenker. Hun virket ikke så nøye på det. Samtidig var jeg ærlig om at jeg hadde vært mindre aktiv og spist mer usunt. Så jeg vet jo hvorfor. Det er ikke bare babyvekt.

Anonymkode: cc7a9...7de

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde 25,5 i BMI og lagt på meg 22kg. Så jeg var jo ikke overvektig fra før av. Men jeg forstår du syns det er kjedelig. Min jordmor har ikke kommentert noe. Men jeg har selv spurt jordmor hva hun tenker. Hun virket ikke så nøye på det. Samtidig var jeg ærlig om at jeg hadde vært mindre aktiv og spist mer usunt. Så jeg vet jo hvorfor. Det er ikke bare babyvekt.

Anonymkode: cc7a9...7de

Jordmor sist var ikke så veldig stressa på det heller, før vekten plutselig økte ganske mye etter uke 20! Fikk da time hos ernæringsfysiolog  i uke 32, men vi kom liksom frem til at hun mente jeg hadde nok kunnskap om kosthold og trening, så jeg vet jo hva jeg gjør feil. Det er bare det at det er tidvis vanskelig å gjøre det rette.. og særlig nå merker jeg. Blir liksom redd for om det skal bli som sist

Anonymkode: a7c26...ef8

Skrevet

Skjønner du synes det er vanskelig. Jeg selv spiste mindre pga kvalmen, så gikk litt ned første tiden.  Særlig fettrik mat fristet lite. Prøv å tenk gjennom om det finnes mer kalorifattig alternativ når du småspiser. Rå gulrøtter, tørre knekkebrød, drikk kun vann.

Vol tro jordmor vil ta opp vekten når du har såpass høy bmi. Det handler jo og om at det vil være andre risikoer og kanskje behov for ekstra oppfølging, så prøv å tenke at  det er for at du og baby skal få best mulig oppfølging 

Anonymkode: e4047...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...