AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Skal flytte til en kommune 5 timer unna meg. Problemet er at det er ingen ledige fastleger i konnunen og korteste venteliste er 65. Hva skjer hvis jeg blir syk og f. Eks trenger sykemelding? Legevakt gir jo normalt ikke det og er bare for akutt hjelp. Må man gå privat da? Anonymkode: f1f26...09c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 Du får time på legekontoret selv om du ikke har fastlege selvsagt. Ingen i min familie har hatt fastlege de siste 6 årene. Har ikke vært et problem. Anonymkode: 8e1a1...438
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du får time på legekontoret selv om du ikke har fastlege selvsagt. Ingen i min familie har hatt fastlege de siste 6 årene. Har ikke vært et problem. Anonymkode: 8e1a1...438 Nei, man gjør ikke det. Ingen av fastlegene plikter å ta inn pasienter som ikke tilhører sin liste. De taper penger på de pasientene. Har man ikke fastlege drar man på legevakten. Anonymkode: 5096e...b76 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, man gjør ikke det. Ingen av fastlegene plikter å ta inn pasienter som ikke tilhører sin liste. De taper penger på de pasientene. Har man ikke fastlege drar man på legevakten. Anonymkode: 5096e...b76 Vel. 70 prosent av de som bor i min by har faktisk ikke fastlege og har ikke hatt det på mange år. Min familie følges opp regelmessig hos lege av forskjellige grunner. Tar blodprøver for å skjekke vitaminer ol hvert 3 år ca, og barnesykdommer, svangerskapsoppdølgning eller benbrudd har aldri vært et problem, selv om vi ikke har fastlege. Ts skal flytte til en bygd, dette blir garantert ikke et problem. Anonymkode: 8e1a1...438
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel. 70 prosent av de som bor i min by har faktisk ikke fastlege og har ikke hatt det på mange år. Min familie følges opp regelmessig hos lege av forskjellige grunner. Tar blodprøver for å skjekke vitaminer ol hvert 3 år ca, og barnesykdommer, svangerskapsoppdølgning eller benbrudd har aldri vært et problem, selv om vi ikke har fastlege. Ts skal flytte til en bygd, dette blir garantert ikke et problem. Anonymkode: 8e1a1...438 Hvor skrev ts at det er en bygd hun/han skal flytte til? Hun skriver "Må man gå privat da?" og det tyder heller på at det faktisk er en by med privatklinikker/leger i tillegg der hun skal flytte til. Man har vel ikke særlig mange private legeklinikker på bygda. Anonymkode: 4ee2d...964
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vel. 70 prosent av de som bor i min by har faktisk ikke fastlege og har ikke hatt det på mange år. Min familie følges opp regelmessig hos lege av forskjellige grunner. Tar blodprøver for å skjekke vitaminer ol hvert 3 år ca, og barnesykdommer, svangerskapsoppdølgning eller benbrudd har aldri vært et problem, selv om vi ikke har fastlege. Ts skal flytte til en bygd, dette blir garantert ikke et problem. Anonymkode: 8e1a1...438 Hvor står det? Anonymkode: 95646...77d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Legekontor pleier å ikke ha noe imot å gi deg time hos en lege der når du står på venteliste hos noen. Og 65 plasser kan gå ganske kjapt. Anonymkode: f01e5...db4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 Legevakt kan ta deg imot på saker en fastlege normalt hadde tatt, når du står uten fastlege. Anonymkode: 1d053...90d 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Legekontor pleier å ikke ha noe imot å gi deg time hos en lege der når du står på venteliste hos noen. Og 65 plasser kan gå ganske kjapt. Anonymkode: f01e5...db4 Gjør det? Var ca nr 65 på venteliste da jeg flyttet til nytt sted for to år siden. Tror jeg er på ca 40. plass på lista nå. Skal flytte igjen straks, satt meg på ny (heldigvis bittelitt kortere) venteliste, og håper virkelig det går raskere denne gangen.. Anonymkode: cddc4...e12
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Har stått på venteliste i snart et år selv, og har bare kommet snart halvveis ned på lista så mulig jeg må vente enda et år før jeg får plass 🙄 (begynte på plass 82, er nå på plass 46…) Jeg har vært nødt for å oppsøke privat de gangene jeg må ha kontakt med en lege. Ellers er det flere ting jeg har droppet å ta hos lege. Terskelen for legebesøk er nå ganske mye høyere. Legevakt skal vel egentlig ta imot dersom man ikke har fastlege, men her har de vært ekstremt vanskelige. Selv når jeg hadde influensa med både halsbetennelse og ørebetennelse Anonymkode: fa76d...3fb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Gjør det? Var ca nr 65 på venteliste da jeg flyttet til nytt sted for to år siden. Tror jeg er på ca 40. plass på lista nå. Skal flytte igjen straks, satt meg på ny (heldigvis bittelitt kortere) venteliste, og håper virkelig det går raskere denne gangen.. Anonymkode: cddc4...e12 Det tok bare noen måneder før jeg fikk fastlege, startet på 200noe Men det kommer jo an på hvor mange som dør/flytter/bytter fastlege da såklart, så man vet aldri. Anonymkode: f01e5...db4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 Her er det fryktelig vanskelig å få fastlege om dagen. Ventelistene er lange. Selv om jeg har en fastlege så har jeg fått timer hos turnuslege når det er veldig fullt hos min lege, tipper det er den løsningen andre bruker også når fastlegene ikke har ledig tid. Anonymkode: 95646...77d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 I min kommune er det veldig mange som ikke har fastlege (inkludert flere av mine nærmeste familiemedlemmer), men de får likevel oppfølging av nærmeste kommunale legekontor. En av de er til legen minst månedlig på grunn av en alvorlig sykdom. Ingen privatpraktiserende leger her, men mange velger å ha fastlege i nabokommunene og i nærmeste by. Anonymkode: d27df...0cf
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #14 Skrevet 3. oktober 2022 Er det en lege i nabokommunen eller i kjøreavstand som har ledig? Du kan bytte og fortsatt stå på venteliste hos en annen. Anonymkode: 23706...857
Wenda Skrevet 3. oktober 2022 #15 Skrevet 3. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det tok bare noen måneder før jeg fikk fastlege, startet på 200noe Men det kommer jo an på hvor mange som dør/flytter/bytter fastlege da såklart, så man vet aldri. Anonymkode: f01e5...db4 Og når var dette? Nå nylig? For det er fastlegekrise over så og si hele landet akkurat nå. Det er ekstremt vanskelig å få fastlege mange steder nå, iallfall en som er god. Jeg er såpass heldig at mens jeg står på venteliste så kan jeg bruke min gamle fastlege ved ting som haster. Er 2,5 time å kjøre dit, men verdt det om det virkelig trengs og så kan jeg besøke venner i samme slengen Endret 3. oktober 2022 av Wenda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå