Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

litt usikker på hva som er riktig kategori for dette, men har fått mange gode råd her tidligere:

Hei, jeg er ekstremt rådvill. Har en gutt på 2 år og 10 mnd, og vi klarer ikke å finne ut av dette med søvn på dagtid. Siden i sommer har vi slitt. De siste 2 mnd har vi kuttet dagsøvn etter at legging begynte å ta 3 timer ++. Det har gått helt greit, men han er trøtt og sliten i barnehagen. Han ber om å få legge seg kl 18 og sovner innen 1 minutt. De dagene han har endt opp med å sove 30 min har legging igjen dratt ut i tid. 

jeg synes det er så trist at han er så sliten i barnehagen. Jeg antar at han også er blid og sitt vanlige jeg - det er han feks hver gang jeg henter og når jeg observerer lek før han ser meg - men jeg får jo høre at han har noen kneiker han må komme seg over hver dag. Jeg har sagt at de kan be oss hente tidligere de dagene det er ekstra tøft, dette har skjedd én gang. 

Så til spørsmålet mitt: når sluttet deres å sove på dagtid? Er det vits å feks gi han 20 minutter ila dagen? Skal sies at han er ekstremt tøff å vekke, uansett lengde på dagluren, og det kan fort ta en time før han kan sette i gang med leken igjen (er grinete før det). 

Jeg aner ikke hva vi bør gjøre. Føler jeg torturerer han ved å ikke la han sove, men han får jo også altfor lite søvn ila et døgn hvis han ikke skal sovne før 22 på kvelden.

Anonymkode: abf14...19e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når sover han hvis han sover på dagtid?

Anonymkode: a668d...33c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når sover han hvis han sover på dagtid?

11:45-12:15 eller 12-12:30 ca. Tenkte kanskje å høre med bhg om vi kanskje en periode kan prøve å få inn en liten lur for han så tiiiiidlig som mulig… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

11:45-12:15 eller 12-12:30 ca. Tenkte kanskje å høre med bhg om vi kanskje en periode kan prøve å få inn en liten lur for han så tiiiiidlig som mulig… 

Hvor lenge har dere begrenset søvnen? Og hvor lenge sov han tidligere? 

Har du prøvd en dag å la han sove litt lengre? Hvor lenge kan han sove hvis dere ikke vekker ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har dere begrenset søvnen? Og hvor lenge sov han tidligere? 

Har du prøvd en dag å la han sove litt lengre? Hvor lenge kan han sove hvis dere ikke vekker ?

Da tror jeg han kan sove i 2-3 timer….. før sommeren sov han 1,5 time (måtte vekkes) og la seg greit kl 19. I sommer prøvde vi mye forskjellig… og landet på å kutte dagsøvn når hverdagen var tilbake. Det har vært dager hvor han med et uhell har sovet lengre (bhg har glemt å vekke han), og da har han ikke sovnet før 22. 😳

Det er i utgangspunktet ikke så viktig for meg at «vi skal få kveld». Det er en bonus. Min største bekymring er at han da kun får sove 22-6:30 på natta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da tror jeg han kan sove i 2-3 timer….. før sommeren sov han 1,5 time (måtte vekkes) og la seg greit kl 19. I sommer prøvde vi mye forskjellig… og landet på å kutte dagsøvn når hverdagen var tilbake. Det har vært dager hvor han med et uhell har sovet lengre (bhg har glemt å vekke han), og da har han ikke sovnet før 22. 😳

Det er i utgangspunktet ikke så viktig for meg at «vi skal få kveld». Det er en bonus. Min største bekymring er at han da kun får sove 22-6:30 på natta. 

Hmm.. ja det skjønner jeg. Men han sover godt ogsånn hele natta hvis han ikke sover? 

Det er vanskelig det der.. jeg har en gutt som akkurat fylte 3, og han sover fortsatt. Så lenge han vil, men våkner stort sett etter 1,5 time. Legger seg ofte ikke før 13 da. Men det går greit.. legger han litt senere på kvelden hvis han har sovet sent eller veldig lenge, men det er så forskjell det der.. 

Skrevet

Hvis han nærmer seg 3 er det jo innafor å droppe dagsoving, men det vil ta tid å tilpasse seg ny rutine. Blir nok tidlige kvelder en stund, og prøv å ta det med ro etter barnehagen. Kanskje de kan tilrettelegge for «hviletid» i barnehagen deres, dvs. en liten stund hvor de bare kobler av og tar det litt med ro men ikke sover i en overgangsfase?

Anonymkode: b7a45...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...