AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Del Skrevet 3. oktober 2022 Hei, jeg er ekstremt rådvill. Har en gutt på 2 år og 10 mnd, og vi klarer ikke å finne ut av dette med søvn på dagtid. Siden i sommer har vi slitt. De siste 2 mnd har vi kuttet dagsøvn etter at legging begynte å ta 3 timer ++. Det har gått helt greit, men han er trøtt og sliten i barnehagen. Han ber om å få legge seg kl 18 og sovner innen 1 minutt. De dagene han har endt opp med å sove 30 min har legging igjen dratt ut i tid. jeg synes det er så trist at han er så sliten i barnehagen. Jeg antar at han også er blid og sitt vanlige jeg - det er han feks hver gang jeg henter og når jeg observerer lek før han ser meg - men jeg får jo høre at han har noen kneiker han må komme seg over hver dag. Jeg har sagt at de kan be oss hente tidligere de dagene det er ekstra tøft, dette har skjedd én gang. Så til spørsmålet mitt: når sluttet deres å sove på dagtid? Er det vits å feks gi han 20 minutter ila dagen? Skal sies at han er ekstremt tøff å vekke, uansett lengde på dagluren, og det kan fort ta en time før han kan sette i gang med leken igjen (er grinete før det). Jeg aner ikke hva vi bør gjøre. Føler jeg torturerer han ved å ikke la han sove, men han får jo også altfor lite søvn ila et døgn hvis han ikke skal sovne før 22 på kvelden. Anonymkode: e4da0...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Del Skrevet 3. oktober 2022 Vet ikke hvor lenge dere har forsøkt i strekk at han ikke sover på dagtid.. Det tar 2-3uker å bli vant med det, barna lærer å regulere energien sin utover dagen. Min gutt var akkurat lik, håpløs å legge om han sov på dag, og sovna (sovner) på mellom 10-15 min om kvelden. I starten 2-4 minutter, ja. Han legges ca 18,og fungerer greit til da, I starten var han meget trøtt rundt kl 17 Anonymkode: c6fa5...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Del Skrevet 3. oktober 2022 Vår gutt ville ikke sove mer på dagen da han bikket tre for en mnd siden. Han er heeelt ødelagt om ettermiddagen stakkars. Sliten, sur, blank i øynene og generelt matt. Han også er i seng til kl 18 stort sett. I helgene sover han ofte en liten lur i to-tiden hvis muligheten byr seg på sofaen eller i bilen. Sovner like godt om kvelden for det. Anonymkode: 4c7d9...f90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet ikke hvor lenge dere har forsøkt i strekk at han ikke sover på dagtid.. Det tar 2-3uker å bli vant med det, barna lærer å regulere energien sin utover dagen. Min gutt var akkurat lik, håpløs å legge om han sov på dag, og sovna (sovner) på mellom 10-15 min om kvelden. I starten 2-4 minutter, ja. Han legges ca 18,og fungerer greit til da, I starten var han meget trøtt rundt kl 17 Anonymkode: c6fa5...e1a Vi har vel hatt 2 mnd nå hvor han ikke har sovet. Sovner fremdeles utrolig raskt kl 18. Varierer hvor trøtt han virker på ettermiddag, det er egentlig ikke så veldig problematisk. Men får inntrykk av at det går utover trivsel i bhg (selv om han elsker å dra i barnehagen, så så gale kan det jo ikke være…?). I helgene går dagene helt fint uten lur, men vet jo at barn kan ha behov for soving i bhg lengre enn de har hjemme. Synes det er så synd hvis gutten min er en skygge av seg selv i bhg fordi han ikke får sove. Samtidig er det dette meg leggingen da, og antall timer om natten… Anonymkode: e4da0...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Del Skrevet 3. oktober 2022 Vår jente sluttet med dagsøvn av seg selv da hun var 20mnd. Da ble det umulig å få lagt henne til dupp, lys våken. Hun blir ikke søvnig i løpet av dagen da. Kan noen ganger gni seg i øynene utover ettermiddagen men holder humøret og energien oppe. Sovner fint i 18/19 tiden, står opp 6:30. Anonymkode: a039d...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Del Skrevet 3. oktober 2022 Vår eldste sluttet hjemme litt før 2 år (noen helger sov hun, andre var det helt umulig). Det var mye tidligere enn jeg ville, egentlig, men var klin umulig å få det til med mindre vi kjørte bil i sånn 2 timer 😅 noen ganger sovnet hun bare i vogna, men det ble lenger og lenger imellom. i barnehagen sov hun frem til 2,5 år, da kuttet vi det ut. Ble egentlig ikke så fryktelig trøtt på ettermiddagene, hadde slitt veldig med å sovne der også. Noen ganger fikk de ikke til, så ble mer en lettelse for alle involverte at det slutta. Men var noen veldig seige ettermiddager. Vi gjorde det enkelt med havregrøt/skiver til middag, koste litt i sofaen og la kl 18. Sov fort 14 timer i strekk den perioden 😅 så gikk det seg til og hun tålte bedre det lange våkenstrekket. Anonymkode: e8ad3...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Del Skrevet 3. oktober 2022 Har en på 3,5 som sluttet å sove i slutten av mai. Blytungt første månedene. Flyttet da leggetid til klokka 18. har nettopp flyttet leggetid til klokka 19 igjen da han begynte å bruke lengre tid på å sovne. han hadde noen dager (5-6 dager fordelt siden mai) at han sovnet i bilen fra bhg i halv 5 tida, og sov til morgens. Umulig å vekke igjen da han sov så tungt. det viktigste er at barna får nok timer søvn i løpet av døgnet. Og uansett om du kutter dagsøvn nå eller om 6 mnd så vil det være en overgang som er ganske tøff Anonymkode: 9d886...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Del Skrevet 3. oktober 2022 Barn er veldig ulike her. Hos oss sluttet den eldste å sovne på dagtid både hjemme og i barnehagen rundt 2-årsdagen. I en overgangsperiode lå hun i vognen og hvilte i ca 60 min i barnehagen før de tok henne opp, og det hendte en gang i blant at hun sovnet. Etter det hadde hun hvilestund med rolige aktiviteter eller på en madrass mens de andre barna sov. Kan noe sånt være til hjelp for at deres barn skal klare barnehagedagen? Hun var også slik at lur på dagtid førte til at hun ikke sovnet før nærmere midnatt. Den yngste er 2,5 år, og har nettopp begynt med vekking etter 1,5 time i barnehagen. Hun legges 19, og sovner innen 20. Uten vekking sov hun i ca 2 timer, noen ganger lenger, og selv da pleide hun å sovne rett før 21 på kvelden. Hjemme sover hun ikke alltid på dagtid fordi hun bruker lang tid på å sovne andre steder enn hjemme i sengen, og vi ofte er ute på tur i helgene. Da blir hun imidlertid utrolig trøtt utover dagen, og sovner nesten under middagen i 17-tiden. Anonymkode: ad624...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #9 Del Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 18.11): Hei, jeg er ekstremt rådvill. Har en gutt på 2 år og 10 mnd, og vi klarer ikke å finne ut av dette med søvn på dagtid. Siden i sommer har vi slitt. De siste 2 mnd har vi kuttet dagsøvn etter at legging begynte å ta 3 timer ++. Det har gått helt greit, men han er trøtt og sliten i barnehagen. Han ber om å få legge seg kl 18 og sovner innen 1 minutt. De dagene han har endt opp med å sove 30 min har legging igjen dratt ut i tid. jeg synes det er så trist at han er så sliten i barnehagen. Jeg antar at han også er blid og sitt vanlige jeg - det er han feks hver gang jeg henter og når jeg observerer lek før han ser meg - men jeg får jo høre at han har noen kneiker han må komme seg over hver dag. Jeg har sagt at de kan be oss hente tidligere de dagene det er ekstra tøft, dette har skjedd én gang. Så til spørsmålet mitt: når sluttet deres å sove på dagtid? Er det vits å feks gi han 20 minutter ila dagen? Skal sies at han er ekstremt tøff å vekke, uansett lengde på dagluren, og det kan fort ta en time før han kan sette i gang med leken igjen (er grinete før det). Jeg aner ikke hva vi bør gjøre. Føler jeg torturerer han ved å ikke la han sove, men han får jo også altfor lite søvn ila et døgn hvis han ikke skal sovne før 22 på kvelden. Anonymkode: e4da0...f80 min slutta og sove på dagen når han var 15mnd, og sov heller ikke i bhg,mn barn er jo veldig forskjellige Anonymkode: 9ecdf...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #10 Del Skrevet 6. oktober 2022 Min sønn gikk over fra soving i vogn til hvilestund inne på matter i bhg ved 3 år og 5 mnd 😅 han er så energisk og har i tillegg vært en skikkelig sovebaby med behov for masse søvn. Gikk fint den overgangen. Litt gretten på ettermiddagene en ukes tid men så gikk det seg til. Snart 4 år og det hender han dupper av på sofaen i helgene ennå. Anonymkode: 2f3ec...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Del Skrevet 7. oktober 2022 Dette er så individuelt fra barn til barn. Min eldste sov hjemme, i helgene, helt til var 3,5 år gammel. Men han har ikke sovet på dagtid i barnehagen, helt siden han var 2 år og 9 mnd. Det var da han fant ut at bestekompisen hans i barnehagen, K. (som var nesten et halvt år eldre) sluttet å sove på dagtid. Da var det ikke lengre mulig å legge min sønn, sa ansatte, han fant på alle mulige måter bare for å ikke sove, men få lov å gå og leke med K. Da hadde de to god rolig stund med ansatte, mens alle "småbarn" sov. Jeg ser at han kunne jo sovt lengre, i og med han sov fortsatt hjemme. Min yngste sov verken hjemme eller i barnehagen fra hun var 2. Her var det ingen måte å legge henne, og heller ikke behov. Men dette er et barn som aldri sov mye på dagtid, og aldri vært glad i å våkne tidlig. Anonymkode: 41daf...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå