Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan noen av dere med-ansatte i staten hjelpe meg med å forstå hvorfor vi har så mye dårligere pensjonsavtale i staten nå enn før?  Hva er endret, sånn kort fortalt?

Med såpass dårlig lønn i forhold til i privat, er det jo ikke så mange goder igjen. 

Anonymkode: ec04c...9c7

Pensjonsavtalen i staten er ikke dårlig. De beste avtalene i privat sektor er bedre, men du får god pensjon om du jobber i staten. 

Anonymkode: 19999...5f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dere som har bachelorgrad og jobber for staten, hva har dere grad i? Og hvordan klarte dere å få jobben framfor andre som søker med master?

Anonymkode: 141ad...d64

Rykende fersk bachelorgrad i økonomi og administrasjon og null relevant erfaring.
Jeg vet ikke hvor mange søkere det var på stillinga eller hva slags utdanning de andre hadde. Det eneste jeg vet er at det var en annen med bachelor i revisjon som fikk tilbudet før meg, men han takket nei.
Siden jeg fikk jobben så tviler jeg på at det var søkere med relevant mastergrad. Kravet i stillingsannonsen var 3 år/bachelor i øk.ad. eller revisjon.

Anonymkode: 76374...4c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pensjonsavtalen i staten er ikke dårlig. De beste avtalene i privat sektor er bedre, men du får god pensjon om du jobber i staten. 

Anonymkode: 19999...5f0

Det er helt feil at vi som jobber i staten ikke lenger skal ha den beste pensjonsavtalen. Det var noe av grunnen til å holde lønna vår nede får. Nå skal den bare holdes nede uten grunn?? 
Den største fordelen med pensjon i staten, er at den er livsvarig, den utbetales ikke kun over ti år (som er tilfellet for mange private - de kommer til å oppleve en bratt inntektsnedgang etter ti år som pensjonister). 
Det som har blitt verre, er blant annet at nå teller alle årene med i beregningen, før var det kun sluttlønna (66% av sluttlønna i pensjon). Dvs at årene tidlig i karrieren med lav lønn teller med. 
I tillegg får vi nå en pensjonsbeholdning (logg deg inn på spk.no og se din). Litt som i privat sektor. Men i privat sektor kan du selv velge hvordan pengene skal forvaltes. Er du lur, velger du 100% aksjer. Over flere tiår blir det store sommer pga rentes-rente-effekten. Men i staten har vi ikke mulighet til å gjøre det samme. Summen blir kun oppjustert med et tall tilsvarende inflasjonen hvert år. Alle som skjønner eksponensiell vekst skjønner at det er en ekstremt stor ulempe for statsansatte!

Anonymkode: 90b26...aa6

• Nyttig 1
Skrevet

*før, ikke får (i setning #2)

Skrevet

Seniorkonsulent (1408?)

560 000.

Mastergrad. 5 års erfaring. 

Ikke fornøyd. 

Anonymkode: b1e44...6ea

Skrevet

Førstekonsulent

550 000

Samfunnsvitenskapelig bachelor pluss diverse tilleggsutdanning. 

Jobbet i staten i 4 år

Anonymkode: e28b5...ea4

Skrevet

Førstekonsulent - ca 519 000 i året. Gikk fra sykepleieryrket til NAV. Mistet 60 000 i grunnlønn og ca 60 000 i tillegg. Men stortrives da. 

Anonymkode: b99c0...144

Skrevet

Jeg jobbet som innleid konsulent i et statlig foretak og tjente ca 1,3MNOK. Men da var selvsagt pensjonen lovens minimum. Har utdanning på Master-nivå. 

Skrevet

Siviløkonom, hadde 595 000 i lønn i mars, da byttet jeg til kommunal sektor. Hadde da 7 års erfaring fra staten. 

Trives mye bedre i kommunen, og lønna er bedre for min del. Men stat er jo mye forskjellig. 

Anonymkode: 31cf9...6af

Skrevet

Starter snart i ny stilling i staten. Begynnerlønna er 580 000, jeg har 5 års høyere utdanning. 7,5 timersdager med fleksitid:) 

Anonymkode: 3ea0a...1e4

Skrevet
On 10/3/2022 at 6:04 PM, AnonymBruker said:

Litt inspirert av den andre tråden.

Hva tjener du?

Hvor lang utdanning har du?

Hvor lenge har du jobbet i staten?

Hvilken stillingskode har du?

Si gjerne hvilket organ også.

Anonymkode: 11690...edc

- 950k

- 5 år

-  18 år

- 1464 seniorrådgiver 

Anonymkode: f7149...064

Skrevet

Førstekonsulent, har 507 000 og tre års ansiennitet i staten.

Bachelor utd.

Anonymkode: 9a991...dd8

Skrevet

Hva tjener du?
600000

Bachelor Ingeniørfag, samt Bachelor Øk.Adm 

1.5 år i forrige stilling, 1/2 år i nåværende stilling. 

1434 Rådgiver

Organisasjon underlagt Nærings- og fiskeridepartementet

Anonymkode: 283af...b73

Skrevet

Hva tjener du?

613000

Bachelor

3 år

Hvilken stillingskode har du?

Rådgiver

Anonymkode: 1f40a...013

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 18.04):

Hva tjener du?

575.000

Jurist, fem års utdanning 

Jobbet i staten i to år 

Rådgiver 

Statsforvalteren 

Anonymkode: 902eb...1ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 18.04):

Hva tjener du?

rundt 535 000

økonomi og ledelse bachelor 

ca 1 år, har rundt 3 år annen relevant erfaring for stillingen og mange år urelevant erfaring.

førstekonsulent

Politi/juss/nams

lønna er nå så som så, men liker fleksibiliteten, mulighet til å studere osv som staten tilbyr. Synes personlig ikke jobben er så stressende kontra det private, men savner miljøet i det private så på sikt ønsker jeg meg tilbake.

Anonymkode: 5eee2...971

Skrevet

Seniorinspektør, 540 

Jobbet der i 2 år.

Jeg ser mange himler med øyene over lønna til oss statsansatte. Kan bare snakke for meg selv men jeg har gått ned i lønn (gikk fra det private), men jeg har også gått ned i arbeidstid. For meg var det gull verdt, fritiden min med barna er verdt mer enn pengene så lenge jeg har nok til å leve godt. Og det har jeg. 

Jeg har en enorm frihet i den jobben jeg har nå, i tillegg jobber jeg kun 7,5 time mandag til fredag. Jeg tar ingen overtid med mindre jeg ønsker det selv, jeg svarer ikke på telefoner etter 15.30 og jeg er virkelig ferdig med jobben når jeg logger av. 

Når jeg tenker på hvor mye mer jeg jobbet i det private så tror jeg faktisk ikke lønnsforskjellen er så innmari stor. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på antall timer jobbet men antall timer jeg hadde jobben "med meg". 

Anonymkode: bf6ef...4d3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Sivilingeniør, jobber som rådgiver, 610 000, 2 års erfaring 

Endret av lille..trille
Skrevet

Hva tjener du? 850 000

Hvor lang utdanning har du? 3år Bachelor

Hvor lenge har du jobbet i staten? 8 år

Hvilken stillingskode har du? Individuelle avtaler på min statlig arbeidsplass.

Anonymkode: 5c3a0...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva tjener du? 850 000

Hvor lang utdanning har du? 3år Bachelor

Hvor lenge har du jobbet i staten? 8 år

Hvilken stillingskode har du? Individuelle avtaler på min statlig arbeidsplass.

Anonymkode: 5c3a0...839

Hva slags jobb er dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...