Gå til innhold

Er vi ressurssterke? Ressurssvake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Baxter
Loboto skrev (18 minutter siden):

Selv synes jeg ikke dette beskriver i hvilken grad man er ressurssterk. Inntekt altså. 

Jeg ser gjerne på sosial kompetanse for å avgjøre dette. 

Samt barneoppdragelse. Ressurssterke vet hva bra oppdragelse og hva som styrker barnet og bidrar aktivt i deres utvikling og kompetanse på alle områder. 

Jeg kjenner rike som ikke eier sosial kompetanse blant folk, og som er elendige foreldre, ikke hjelper med lekser, ikke møter barnet og kun serverer pølser til middag. Da er man ressurssvake.

Jeg tenker det hele handler om hvordan man nyttiggjør seg av ressurser man har, og kan få eller ressursene i samfunnet. 

Vel at barn går på aktivitet er jo et godt tegn, trenger jo ikke å bety at man overøser barna m hurtigmat selv om sosial kompetansen er lav…viktigste er jo å ga få nære i omgangskretsen og ikke mange overfladiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkelt forklart, dette er er noen av kriteriene for å få stempelet ressurssvak:

- Mottar ekstraordinær økonomisk støtte fra staten, slik som bostøtte, støtte for x, y og z

- Har oppfølging i hjemmet, være seg barnevern eller annen oppfølging. 

- Bor i kommunal bolig, eller fått lån av staten til å kjøpe bolig (gjelder ikke vanlig husbanklån) 

- Har aldri råd til ferier betalt av egen lommebok

- Foreldre kan ikke betale for barnas aktiviteter. Staten/fylke/kommune må gi støtte til disse aktivitetene

- Barna har ingen merkevareklær, de beste plaggene er fra cubus

- mm

Anonymkode: 842fb...90c

Du tuller nå? 

Hva i alle dager har merkeklær med å være ressurssterk å gjøre? Vi har høy utdanning, gode jobber og god råd, barna følges tett opp i forhold til skole og aktiviteter og gjør det bra på alle områder, men vi boikotter aktivt "merkeklær" både til oss selv og barna fordi de representerer verdier og menneskesyn vi ikke ønsker å støtte. For oss er det viktig å oppdra barne til å se verdien i seg selv uten ytre verdiløse symboler på økonomisk rikdom.

Merkeklær tegn på å være ressurssterk? For noe tull.

Anonymkode: 268c5...179

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms Baxter skrev (6 minutter siden):

Vel at barn går på aktivitet er jo et godt tegn, trenger jo ikke å bety at man overøser barna m hurtigmat selv om sosial kompetansen er lav…viktigste er jo å ga få nære i omgangskretsen og ikke mange overfladiske?

Ja jeg er enig i det. Tror ikke jeg skrev noe om at om barn går på aktiviteter får de hurtigmat hjemme?

Ja et nært og sunt nettverk er nok viktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ressurssterke familier? Lurer på hva dere tenker vi er. 

Vi har to tette barn, er 30 begge to. 

Jeg har en vgs utdannelse og en bachelor, jobben jeg har krever kun vgs. Tjener 470 000. 

Samboeren har en master med lønn på 800 000. 

Vi sier hus til 7 mill uten lån. Har bil, uten lån (ingen hjelp eller arv). Vi har ett ryddig og  rent hjem, men det er også rotete og møkkete innimellom. 

Vi har flere gode venner. Vi har familie, men mange av de har vi ikke kontakt med. Så vi har tilsammen få nære. 

Føler selv at jeg sliter sosialt med nye mennesker så ikke ofte jeg får nye mennesker inn i livet. Både i jobbsammenheng og privat. 

Barna går på en fritidsaktivitet hver. 

Vi er ikke med på sosiale aktiviteter med andre foreldre.

Jeg føler meg ikke særlig kunnskapsrik, samboeren kan mye. 

Vi hverken røyker eller drikker, bortsett fra en fest eller to i året hvor vi drikker. 

Er vi ressurssvake? Sterke? Hva gjør at dere tenker vi er hva vi er? Noen andre punkter som er gjeldene for om vi er svake/sterke? 

Anonymkode: f48da...f64

Hus til 7 millioner uten lån eller arv når dere er 30 år er godt gjort! Hvordan har dere klart det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tenker bare ressurssvake foreldre h a som er ressursvak eller ikke. Det betyr at de er usikre på seg selv, tenker på slike ting for å tilfredstille folk rundt seg. 

Ressursterke foreldre er folk som har økonomi på plass til å dekke det som trengs av mat,drikke,aktiviteter, hus, bil. Det må ikke nødvendigvis bety at de ikke har gjeld men at de kan betjene gjeld de har og ha til overs for et normalt liv. Og de er sikre på seg selv og sitt eget liv at de kan godt ha på HM klær.

Anonymkode: 8a3c5...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på dette begrepet. Har alltid blitt kalt ressurssterk men alltid vært fattig, uten utdannelse og mye sykdom. Men jeg har sterk vilje, kunnskap om litt av hvert og liker å stå på og hjelpe andre. Er man da ressurssterk eller hvorfor blir jeg kalt det?

Anonymkode: eb589...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ressurssterk for meg er at man følger med det som skjer i nyhetene og samfunnet, engasjert, følger opp egne barn både sosialt og faglig og gjerne brenner for noe.

Anonymkode: e4b78...ea8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mottar ekstraordinær økonomisk støtte fra staten, slik som bostøtte, støtte for x, y og z

den er jeg enig med

den kommer litt an på. Der er ikke bare bare å få hjelp og oppfølging ved behov. Som oftest må man kjempe for

- Bor i kommunal bolig, eller fått lån av staten til å kjøpe bolig (gjelder ikke vanlig husbanklån) 

delvis enig

enig

- Foreldre kan ikke betale for barnas aktiviteter. Staten/fylke/kommune må gi støtte til disse aktivitetene

ikke enig. Så lenge barna får delta på aktiviteter er der ingen forskjell hvordan.  Det krever ressurser å ordne støtte og da viser at man både er opptatt av det og er oppegående nok til å finne ut hvordan man får støtte

det viser helt ingenting

- mm

Anonymkode: 86565...5e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på hus til syv millioner uten lån? Arv? 

Anonymkode: 99645...754

Ts Ingen arv. Vi har sørget for det selv. 

Det jeg legger i a være ressurssterk er om man alltid har en plan b om noe skulle gå galt. At man betaler regninger i tide. Og at man har det godt og trygt sammen m.m... Vet ikke om min definasjon er riktig, men har alltid sett det slik, tenker ikke at man automatisk er ressurssterk om man eier eget hjem eller tjener godt eller har et stort nettverk. 

Anonymkode: d8b0d...930

Det syns jeg var et godt innspill og kan være enig i at det er et godt tegn på ressurssvakt eller ikke. 

Loboto skrev (1 time siden):

Selv synes jeg ikke dette beskriver i hvilken grad man er ressurssterk. Inntekt altså. 

Jeg ser gjerne på sosial kompetanse for å avgjøre dette. 

Samt barneoppdragelse. Ressurssterke vet hva bra oppdragelse og hva som styrker barnet og bidrar aktivt i deres utvikling og kompetanse på alle områder. 

Jeg kjenner rike som ikke eier sosial kompetanse blant folk, og som er elendige foreldre, ikke hjelper med lekser, ikke møter barnet og kun serverer pølser til middag. Da er man ressurssvake.

Jeg tenker det hele handler om hvordan man nyttiggjør seg av ressurser man har, og kan få eller ressursene i samfunnet. 

Da vil jeg tro vi er midt på tre her. Jeg leser og har lest mye om barneoppdragelse, hører på podcaster om det da jeg syns det er veldig interessant. Ikke alt som blir fulgt selvsagt, men vi er hvert fall veldig bevisste på dette. Når det gjelder mat vil jeg også tro vi er midt på tre. Noe usunt og noe ikke. 

Tja, skjønner hva du mener. Ts har dog høyere utdanning og så lenge de har økonomi til det syns jeg ikke valg av jobb nødvendigvis gjør ts mindre ressurssterk - for da har dem fortsatt mulighet til å «skaffe flere ressurser» om de ønsker/trenger det (gitt at ts ikke ble «tvunget» til å ta den jobben pga mangel på bedre alternativer og/eller en ubrukelig bachelor). Enig i at de kanskje ikke havner i «øvre sjiktet», men det handler om at det mangler info om kosthold, omsorgsevne, oppfølging av barnas skolegang osv. syns utdanning og økonomi ser ut til å være på plass.

Anonymkode: 6b839...bf3

Det var eget valg og velge den utdannelsen, det var fordi det passet familien best. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du skriver lite om hvordan barna har det. Du nevner et lite nettverk, med få nære. Du sliter også sosialt i nye relasjoner. Dere er ikke med på aktiviteter med andre foreldre. 

Du har mye fokus på utdanning, jobb og penger. Lite fokus på barnas psykososiale behov. 

For meg så kan dette være tegn på at ting sosialt ikke er så lett for deres familie og muligens deres barn påvirkes av dette. Jeg vil derfor ikke se på deres familie som ressurssterk. 

Anonymkode: 0e8b2...8e6

Mulig. Helt ærlig vet jeg ikke hva som er normalen. Barna leker med andre barn etter skole, bhg mange dager i uka. Jeg snakker med foreldre under og etter dette. 

Vi drar på mye turer og er opptatt av at vi skal oppleve mye. Noen nevner bibliotek hvor vi også er kanskje i gjennomsnitt en gang i måneden. 

En spurte om hvorfor jeg er opptatt av dette. Og det er nok fordi jeg syns det er vanskelig å se hvordan andre familier har det og hvordan de gjør ting. Vi er jo ikke flue på veggen noe sted og man får ikke hele bildet. Det er vanskelig å få fram hele vårt bilde her også. Derfor jeg lurte på om vi var svake, sterke eller midt på treet. Det er jo alltids ting man kan gjøre anderledes for å bedre situasjonen, kanskje man kunne fått noen tips her. Eventuelt roe seg ned at vi har det helt ok, og ikke bekymre seg over det. 

Anonymkode: f48da...f64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om du og din familie er fornøyd med deres livssituasjon så er hva andre tenker og andres definisjon av ressurssterk likegyldig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Vil si dere er rimelig ressurssterke utfra det du skriver.

"Ressurssterk" handler ikke bare om økonomi, men også om helse, utdannelse, intelligens/evner/kunnskap, kulturell kapital, sosiale evner/nettverk etc. De færreste er på topp på alle områder her i livet, men jo flere ting man har mye av, jo mer ressurssterk er man. Man kan dermed være ressurssterk uten å ha særlig høy inntekt, dersom man har høy utdannelse, er intelligent og har god helse. Og man er heller ikke spesielt ressurssterk dersom man er steinrik, men er dum som et brød, uten utdannelse og har dårlig helse, for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter aldri å forundre meg over hvor opphengt folk er i ressurssterk versus ressurssvak her inne. 
Det er noen få som er typisk ressurssterke på alle områder, mens like få mangler ressurser både økonomisk, sosialt, psykologisk, intellektuelt og kulturelt. 
De fleste mennesker har mye ressurser på et eller flere områder, mindre på andre. Så kan ressurser på et område kompensere for de områdene man kanskje mangler noe. 
Bildet kompliseres ved at et familiemedlem kan være ressurssterk, mens et annet kan ha mindre eller andre ressurser. 

I tidligere tider ble folk med praktiske evner, gode håndverkere, jegere og folk som kunne nyttiggjøre seg og greie seg ut i naturen ansett som ressurssterke. Biter meg merke i at slike evner aldri nevnes i listen folk lager over det som kjennetegner ressurssterk. 
Sosial kompetanse er og blir en viktig ressurs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har vel ulik forståing av kva for ressursar som er ønska. For meg handlar det om å ta initiativ til og ha evne til å gjennomføre noko positivt for barna, nærmiljøet eller kanskje til og med regionalt/nasjonalt/globalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg lurer på dette begrepet. Har alltid blitt kalt ressurssterk men alltid vært fattig, uten utdannelse og mye sykdom. Men jeg har sterk vilje, kunnskap om litt av hvert og liker å stå på og hjelpe andre. Er man da ressurssterk eller hvorfor blir jeg kalt det?

Anonymkode: eb589...2a7

Tenker at det å være ressurssterk er noe man har i seg som person, ikke noe man automatisk har fordi man har godt betalt jobb.

Anonymkode: 720af...460

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle faktorer som reduserer signifikant din evne til og hevde deg og dine i møte med utfordringer som en møter i livet.
Altså økonomi, intelligens, helse etc.

TS fremstår ikke ressurssvak, men så var det vel mer ett bekreftelse innlegg en et oppriktig spørsmål?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- mm

Hvilke klesmerker tenker du er innafor for å være ressurssterk? 

Anonymkode: 25d66...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på treet ressurssterke vil jeg si. :)

Hjelper lite med hus, bil og båt dersom man strever med å hjelpe barnet med 5. Klasse-lekser feks, eller ikke skjønner hva kildekritikk er (ikke at jeg sier at dere er sånn altså, bare et eksempel). Eller at man strever med å stå opp for seg selv dersom noe går på utsiden av 'a4-boksen', eller ikke klarer å komme med et motsvar eller argumenter dersom noen stiller krav man mener er urimelige. 

Så for meg er det å være ressurssvak eller sterk en god kombinasjon av egenskaper og midler. Det ene hjelper lite uten det andre. 

Anonymkode: b4385...bfd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig ikke først og fremst på økonomisk kapital når jeg tenker «ressurssterk». Jeg tenker kunnskap og evner til å sette seg inn i det som er nødvendig for livssituasjonen sin, løse problemer som oppstår, osv. Feks kan man godt være ressurssterk med stønad fra NAV, men det handler vel så mye om at man selv evner å sette seg inn i regelverk og skjønner hvordan man kan få den støtten man har rett på. Ressurssterke mennesker trenger ikke kunne alt selv, men bruker kunnskapen sin til å velge riktig mennesker/instans å be om hjelp når de ser at det er nødvendig for å nå det målet de har satt seg. Med økonomisk kapital kan man i større grad betale seg ut av problemer, men hvis du ikke aner hvordan problemet oppstod eller hvordan du skal løse det så er du ikke spesielt ressurssterk i min bok, uansett hvor mye penger du har. Språkferdigheter vil jeg derimot si er vesentlig for ressurssterkhet i Norge i dag.

Når det er sagt så er det mange ressurssvake i NAV-systemet. UDI møter også mange ressurssvake. Men det er også mange helt vanlige familier med helt vanlige jobber som ikke ville klart å manøvrere seg gjennom en krise. En analogi kan være at en ressurssterk mor velger å bli alenemor fordi hun vet at hun vil takle det, mens en ressurssvak mor blir værende i et skadelig forhold fordi hun ikke vet hvordan hun skal klare seg på egen hånd.

Kan ikke avgjøre ut ifra ts sin beskrivelse om jeg ville regnet dem som ressurssterke eller ei. 

Anonymkode: 34cb5...437

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg stusser på er hvordan dere kan eie et hus til syv millioner uten lån med den lønnen. Mulig dere kjøpte det til langt lavere pris og har vært heldige med prisstigning? 

Anonymkode: d0c5c...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...