Gå til innhold

Hvor lenge er det forventet at man skal dra hjem hver eneste ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå er høstferien her og kravet om at man må hjem og møte familie. Nå lever ikke mine foreldre da, men det er snakk om hans. Jeg skjønner jo at de vil møte barnebarn, men helt ærleg blir jeg lei av at vi alltid må dra på besøk i jula, påska, feriene generelt. Vi er jo voksne og har egne liv,  og svigers er jo unge og spreke og kan jo komme hit… 
Å nei- det hadde ikke vært noe annerledes om det var til mine. Synes fortsatt det er slitsomt at vi alltid må dra…

Anonymkode: 5c1f2...420

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært uaktuelt. 

Her reiser vi to ganger til hver familie. Og de er også velkomne hit. For eksempel har vi valgt å feire jul hjemme, og de som vil er velkomne, da det ble for mye styr med storfamilien, ulike hensyn, krav og tull. 

Høst- og vinterferie blir gjerne brukt i varmen, eller på fjellet. Om de vil reise på tur med oss er det ok. Innimellom. 

Anonymkode: 2c743...8fe

• Liker 1
Skrevet

Det er opp til dere! Det er ikke obligatorisk med besøk hos noen. Dere må bestemme selv hva som passer for dere!

• Liker 4
Skrevet
tangent skrev (2 minutter siden):

Det er opp til dere! Det er ikke obligatorisk med besøk hos noen. Dere må bestemme selv hva som passer for dere!

Jo det er vist det. Barna må møte besteforeldre og onkler og søskenbarn som bor der. Så det blir sterke reaksjoner om ikke.

Samboer vil såklart, så det er jo meg det står på..

Skrevet

Det sluttet vi med etter vi ikke var studenter lenger. Nå med barn og full jobb er det uaktuelt å bruke hver eneste ferie på å reise besøk. Til jul inviterer vi hit og drar noen dager innimellom i løpet av året.

Anonymkode: dea40...697

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det sluttet vi med etter vi ikke var studenter lenger. Nå med barn og full jobb er det uaktuelt å bruke hver eneste ferie på å reise besøk. Til jul inviterer vi hit og drar noen dager innimellom i løpet av året.

Problemet her er jo når den ene parten vil og den andre ikke vil. Jeg skjønner jo at han vil «hjem», men samtidig er det jo vårt hjem som er hjem etter min mening da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet her er jo når den ene parten vil og den andre ikke vil. Jeg skjønner jo at han vil «hjem», men samtidig er det jo vårt hjem som er hjem etter min mening da. 

Men ene parten kan ikke bestemme hver gang. Et kompromiss kan være å dra noen ferier, f.eks. Påske og noen (få) dager om sommeren og invitere selv til jul. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo det er vist det. Barna må møte besteforeldre og onkler og søskenbarn som bor der. Så det blir sterke reaksjoner om ikke.

Min mann ser først og fremst helheten, at vi har det bra som familie. Om jeg ikke har det bra med noe så går det ut over familien, uansett hvor godt jeg skjuler det. Om jeg ikke har det bra med noe er det noe han ikke ønsker, for min del. 

Han har også alltid frontet beslutningene ovenfor egen familie, og stått veldig støtt i at det er hans valg, og hans mening. 

Jeg tror ikke jeg kunne levd med en mann som viste til at det var meg slikt stod på... 

Anonymkode: 2c743...8fe

• Liker 1
Skrevet

Ungene besøker besteforeldre hver ferie, begge vi foreldre er ikke alltid med, kun påskeferien. Vi bodde etter vi var studenter veldig langt fra familie så dro hjem hele sommer og juleferien for å kunne møte venner også, flyttet nærmere når ungene skulle begynne på skolen slik at at ungene være med besteforeldre uten oss i større grad. 

Anonymkode: 41569...b10

• Liker 1
Skrevet

Til man setter foten ned. Antagelig er mannen og foreldrene litt bortskjemt med at det bare er dem, vanligvis vil man fort lande på annenhver familie, og derfra er veien til å bli hjemme litt kortere. Snakk med mannen din og få han til å forstå at dere må veksle litt, også sier dere "Nei, denne gangen blir vi hjemme, men dere er hjertelig velkommen til å besøke oss" Så gjør de det noen ganger, men de kommer heller ikke til å gidde det hver gang, når de må ta belastningen med reisa. 

Anonymkode: cd5a1...ac6

Gjest fransine
Skrevet

Vi dro hjem annenhver gang (kanskje ikke i hver ferie, men sånn som f.eks jul. Dette var da vi ikke bodde samme sted som verken hans eller mine foreldre. Da vi valgte å bosette oss i nærheten av min familie,  ble det opp til hans familie å heller komme til oss. (Var kun foreldrene hans siden han er enebarn).

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så la samboer ta de med, la han pakke klær og styre på da vel, så han skjønner hvor mye jobb det er å dra hver gang.

Bor dere langt unna, og ikke har plass til at familien kommer til dere så skjønner jeg ønsket om å dra. Men en trenger jo ikke dra dit hver eneste ferie for det.

Og unge spreke besteforeldre kan godt komme på besøk en helg her og der innimellom for å holde kontakten med barnebarna, blir jo helt feil at de eneste møtene er når dere drar dit.

• Liker 1
Skrevet

Det velger dere selv. Det er ikke ikke obligatorisk med besøk.

Skrevet

Her reiser mannen alene med barna noen dager hver sommer til hans familie i tillegg. Barna har mer ferie enn oss voksne, så da får jeg jobbe mens de får besøke familien. Vinn-vinn.

Dine behov er ikke mindre verdt enn mannen og familiens ønsker. Ferie skal være ferie for alle, en slapper som regel ikke like mye av på besøk hos svigerfamilien. 

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært helt uaktuelt å dra hjem til mine eller mannens foreldre i alle ferier. Jeg orker ikke tanken på å være på farten eller måtte bo i andres hjem så ofte, det er ikke ferie for meg. Når besteforeldrene dessuten er så spreke at de kan reise synes jeg man skal dele litt på hvem som besøker hvem.

• Liker 1
Skrevet

I lys av den andre tråden om hvor «hjemme» er så regner ikke jeg å besøke foreldre som å reise «hjem». Det regner jeg som å besøke noen. Og jeg bruker ikke alle feriene mine på å dra på besøk til de samme menneskene. Høres jo mer ut som man pendler om man holder på sånn. 

Hvis man ønsker såpass nært forhold til familie så ville jeg kanskje tatt en prat om hvilke tanker partner har rundt det å flytte nærmere? Er det et langsiktig mål? Ønske? Ellers vil man jo faktisk aldri ha ordentlig ferie fordi all ledig tid er beslaglagt. 

Anonymkode: 39fbe...5b7

Skrevet

Dette er ikke enkelt, jeg skjønner godt dilemmaet. Mannen her har et stort behov for å reise «hjem» og har reist i snitt 5-6 ganger i året med enten ungene el meg og. Jeg har ofte tenkt at vi kunne liksågodt bodd der, da jeg og trives godt der men er lei av å bo oppå familien. Så nå har vi bestemt oss for å flytte dit, og begge er enige om det. Jeg ser ikke for meg at jeg vil ha et like stort behov for å reise «hjem» når vi flytter. Tenker min familie kan besøke meg og, eller vi møtes på ferie et sted. Har ikke så mange venner her vi bor likevel, og de jeg har ser jeg ikke så altfor ofte.

Anonymkode: c4347...6e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

I lys av den andre tråden om hvor «hjemme» er så regner ikke jeg å besøke foreldre som å reise «hjem». Det regner jeg som å besøke noen. Og jeg bruker ikke alle feriene mine på å dra på besøk til de samme menneskene. Høres jo mer ut som man pendler om man holder på sånn. 

Hvis man ønsker såpass nært forhold til familie så ville jeg kanskje tatt en prat om hvilke tanker partner har rundt det å flytte nærmere? Er det et langsiktig mål? Ønske? Ellers vil man jo faktisk aldri ha ordentlig ferie fordi all ledig tid er beslaglagt. 

Anonymkode: 39fbe...5b7

Støtter denne. Jeg følte det på samme måten, som at mannen egentlig pendlet. 

Anonymkode: c4347...6e2

Skrevet

Mistenker at det er du som har laget flere tråder om dette før, relatert til ferieproblemer med han? 

Jeg synes han er svært egoistisk hvis han ikke tar hensyn til dine ønsker. En ferie skal være hyggelig for alle,ikke bare han. Om han absolutt må hjem i alle ferier tenker jeg det eneste riktige er at dere deler der opp og han tar med barna dit i sin del av ferien, og du tar de med til et annet sted når du har ferie.

Anonymkode: 2f7f7...21b

Skrevet

I samboers søskenflokk er den eldste 45-ish og har bodd 4-8 timers kjøring "hjemmefra" i minst 13 år(da jeg kom inn i bildet), og mora forventer fortsatt at dem av barna som til enhver tid har flyttet bort "kommer hjem" til jul og sommer. De som har vært i forhold har dog praktisert annenhver jul hos den ene eller andres familie, evt er de hos seg selv og har "åpent hus".

Anonymkode: fc243...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...