AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg er leder for en medarbeider som er sur, tverr og ikke tåler at jeg ber vedkommende om å gjøre ting på andre måter. Mange i firmaet kommer med tilbakemeldinger på at vedkommende er svært lite hyggelig i mange situasjoner. Nå skal vedkommende slutte (av egen fri vilje). Ville dere sagt noe om dette? Gitt den ansatte litt velmente tips om hvordan hen ikke bør oppføre seg i ny jobb? Eller skal jeg la det fare, bite tennene sammen i oppsigelsestiden og ønske ny arbeidsgiver lykke til..? Anonymkode: 484fe...bfe
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 ønsk de lykke til. Du tjener ingenting på å være ufin, og du vet aldri hvordan du møter folk igjen i arbeidslivet. Bare være proffesjonell og vent ut oppsigelsestiden, og så er det over. Anonymkode: 33d16...e9d 7
Embla Othea Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg ville ikke ha sagt noe. Vent ut oppsigelsestiden og be h*n om lykke til. 4
Snok1 Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Hvis du ennå ikke har gitt tilbakemeldinger er det alt for sent nå. Tenk heller på hvilken type referanse du ønsker å være. 13 2
Duff Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg hadde holdt det inne og ønsket lykke til i ny jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er leder for en medarbeider som er sur, tverr og ikke tåler at jeg ber vedkommende om å gjøre ting på andre måter. Mange i firmaet kommer med tilbakemeldinger på at vedkommende er svært lite hyggelig i mange situasjoner. Nå skal vedkommende slutte (av egen fri vilje). Ville dere sagt noe om dette? Gitt den ansatte litt velmente tips om hvordan hen ikke bør oppføre seg i ny jobb? Eller skal jeg la det fare, bite tennene sammen i oppsigelsestiden og ønske ny arbeidsgiver lykke til..? Anonymkode: 484fe...bfe hvis du ikke har evnet å ta det opp tidligere, så kan du bare la det være nå. Det vil jo slå like mye tilbake på deg at du er en tafatt leder. Anonymkode: e744d...f41 5 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Ikke gi råd eller tilbakemeldinger folk ikke har bedt om. Hvis vedkommende spør, eller du er referanse og får spørsmål, kan du være ærlig. Og har du sagt noe sånn som referanse, kan du nevne det for personen (eller aller helst si det når du får spørsmål om å være referanse, at dette er noe av det du vil bli nødt til å være ærlig om). Anonymkode: ea760...732 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg tenker at du som leder burde ha tatt opp dette tidligere hvis det har vært mye murring blant de ansatte. Nå er det for sent, og da kan du holde det for deg selv. Kanskje den ansatte hadde dårlig forhold til deg som leder, de andre ansatte, ikke trivdes i jobben osv, og at det er derfor vedkommende var sur og negativ. Anonymkode: 8bc9a...27e 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er leder for en medarbeider som er sur, tverr og ikke tåler at jeg ber vedkommende om å gjøre ting på andre måter. Mange i firmaet kommer med tilbakemeldinger på at vedkommende er svært lite hyggelig i mange situasjoner. Nå skal vedkommende slutte (av egen fri vilje). Ville dere sagt noe om dette? Gitt den ansatte litt velmente tips om hvordan hen ikke bør oppføre seg i ny jobb? Eller skal jeg la det fare, bite tennene sammen i oppsigelsestiden og ønske ny arbeidsgiver lykke til..? Anonymkode: 484fe...bfe Om vedkommende alt har fått seg jobb og du ikke ble oppringt og spurt om hvordan vedkommende er aå har jo ny arbeidsgiver gitt blanke i om vedkommende er hyggelig. Noe som er ok - i enkelte stillinger spiller det liten rolle om man er hyggelig, og i andre stillinger igjen er det en fordel at man ikke er hyggelig (i kontrakt med publikum, feks, ansetter en del bevisst folk som er krasse slik at publikum vegrer seg for å ringe). Om du ikke før nå har sagt fra så er det jo nå for sent. Din jobb er ikke å gjøre vedkommende oppmerksom på at hen er frekk (det vet hen jo godt) men å hindre en medarbeider i å hakke på de andre. Noe du tilsynelatende ikke har orket gjøre til nå. Nå slutter hen. Dere noterer dere i margen at dere ikke ansetter vedkommende igjen om hen angrer. Og så kjøper dere kake. Anonymkode: 496ee...ade 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Er han arrogant, nedlatende, overstyrende, vrang og innehar enormt lite selvinnsikt? Ble hans fratreden kunngjort i dag? Anonymkode: 17941...b48
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 Burde skrevet det tidligere: jeg har selvsagt tatt det opp med vedkommende tidligere, men jeg er ganske fersk som leder, så det er ikke noe jeg har jobbet med i lang tid. Har kun hatt denne rollen i noen måneder. Men har jobbet med vedkommende før jeg fikk lederansvar også. Så det er ikke noe nytt som er kommet opp. Men lar det ligge. Anonymkode: 484fe...bfe
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er han arrogant, nedlatende, overstyrende, vrang og innehar enormt lite selvinnsikt? Ble hans fratreden kunngjort i dag? Anonymkode: 17941...b48 Njei, ikke alt dette. Og nei, fratreden ble kunngjort for en tid tilbake. Anonymkode: 484fe...bfe
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 Nei, jeg ville vært hyggelig, ønsket vedkommende lykke til videre, og inne i meg hadde jeg priset meg lykkelig over å være kvitt vedkommende. Har selv en slik kollega som vel alle bare håper skal slutte (vedkommende gjør vel det selv også, men har spilt kortene svært dårlig mtp muligheter for å få annen jobb et annet sted, for å si det sånn). Den dagen vedkommende slutter skal jeg juble inni meg, og det gjør nok alle mine kolleger også etter alle de bullshitgreine vedkommende har gjort, men selvsagt skal vi ikke si noe negativt til vedkommende. Hvorfor skulle vi det? Hvis det er ansatte som ikke har tatt til seg tilbakemeldinger før, vil han/hun vel neppe begynne med det nå. Anonymkode: 864f5...cfa
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #14 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg ville vært hyggelig, ønsket vedkommende lykke til videre, og inne i meg hadde jeg priset meg lykkelig over å være kvitt vedkommende. Har selv en slik kollega som vel alle bare håper skal slutte (vedkommende gjør vel det selv også, men har spilt kortene svært dårlig mtp muligheter for å få annen jobb et annet sted, for å si det sånn). Den dagen vedkommende slutter skal jeg juble inni meg, og det gjør nok alle mine kolleger også etter alle de bullshitgreine vedkommende har gjort, men selvsagt skal vi ikke si noe negativt til vedkommende. Hvorfor skulle vi det? Hvis det er ansatte som ikke har tatt til seg tilbakemeldinger før, vil han/hun vel neppe begynne med det nå. Anonymkode: 864f5...cfa Du har selvsagt helt rett. Jeg bare gremmes innvending over at voksne folk kan oppføre seg sånn.. Anonymkode: 484fe...bfe
MapleSirup Skrevet 3. oktober 2022 #15 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg ville kun sagt noe om jeg ble spurt om jeg ville være referanse.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #16 Skrevet 3. oktober 2022 Selvsagt sier du ikke noe nå. Dersom du som leder har unnlatt å ta tak i arbeidsmiljøet tidligere så er det noe du må ta lærdom av, men det har altså ingen hensikt å gjøre det nå, i dette tilfellet. Dersom noen er «sure og tverre» på jobb så henger det antageligvis sammen med mistrivsel, dårlig arbeidsmiljø og dårlig ledelse, bare så det er nevnt. Anonymkode: dd6ba...d3c 1
Perleblomst Skrevet 3. oktober 2022 #17 Skrevet 3. oktober 2022 Hvis oppførselen går utover kolleger, så syns jeg du skal gi beskjed. Oppsigelsestiden er jo ofte 3mnd, og det er ikke ok å oppføre seg tullete selv om man skal slutte. Du skal vel gjerne være referanse i fremtiden? Skrive attest? En attest trenger ikke inneholde mer enn perioden hen har jobbet hos dere, og i korte trekk hva arbeidet har gått ut på. Noen skriver noen hyggelige ord om den ansatte, men det trenger du jo ikke å skrive om du ikke vil.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #18 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har selvsagt helt rett. Jeg bare gremmes innvending over at voksne folk kan oppføre seg sånn.. Anonymkode: 484fe...bfe Hah ja, jeg vet hvordan det føles! 🙄 At det er mulig… Men nå blir du kvitt hen, hurra! Hold deg i skinnet. Men hvis hen behandler noen andre ansatte dårlig i oppsigelsestiden, må du ta det opp som du ville gjort ellers. Anonymkode: 864f5...cfa
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #19 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt sier du ikke noe nå. Dersom du som leder har unnlatt å ta tak i arbeidsmiljøet tidligere så er det noe du må ta lærdom av, men det har altså ingen hensikt å gjøre det nå, i dette tilfellet. Dersom noen er «sure og tverre» på jobb så henger det antageligvis sammen med mistrivsel, dårlig arbeidsmiljø og dårlig ledelse, bare så det er nevnt. Anonymkode: dd6ba...d3c Kan gjøre det, men det trenger ikke gjøre det. Anonymkode: 864f5...cfa
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #20 Skrevet 3. oktober 2022 Siden du har snakket med han før, uten bedring, så er det strengt tatt lite vits? Bare pris deg glad for at han ikke er deres problem lenger 😊 Anonymkode: 13308...8ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå