Gå til innhold

Er det vanlig å få problemer nederst på tennene ved tannkjøttet i 20årene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg har så dårlige tenner som en 50åring. Alle mine 4 jeksler nede har problemer nederst ved tannkjøttet der det har blitt tannstein på noen og nedsenket tannkjøtt på noen og svart tannpå den ene. Er det vanlig i 20årene? Jeg har slitt i årevis med depresjoner og psykiske problemer så tennene har ikke vært første prioritet

Anonymkode: 5df9a...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver jo svaret på hvorfor du har sånne tenner selv. Når du ikke pusser tennene daglig to ganger pr dag, så blir de som de blir.

Så nei. Det er ikke "vanlig" å få problemer med tennene i tjueårene, så lenge man opprettholder normal tannhygiene og pusser dem når man skal. NOEN mennesker har vel fra naturens side kanskje blitt utstyrt med svakere tenner og emalje enn andre, og derfor får lett hull. Men vanlige folk med vanlige tenner har ikke disse problemene.

Det er ikke normalt å få "svart tann" som skriver. 

Tannstein er derimot normalt å ha, men hos meg sitter tannsteinen utelukkende på innsiden av fortennene i underkjeven. Ingen andre steder. Det at tannsteinen sitter der, skyldes iflg tannlegen at det er der spyttet kommer ut og derfor lett avleirer tannstein på de nærmeste tennene (selv om jeg pusser ekstra nøye der pga det). Tannsteinen min er lys, ikke farget.

Folk som røyker, drikke mye kaffe osv kan få mørk tannstein, omtrent svart. Røyker du?

Anonymkode: 8882b...f21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...