newman01 Skrevet 4. oktober 2022 #21 Skrevet 4. oktober 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Men det gjør ikke det i praksis. Det tørkes effektivt kun der tørkestengene er i kontakt med tøyet. Det som henger nedom er det omtrent 0 effekt på, iom at varme som kjent stiger. Anonymkode: fe7e6...40f Tja, siden varm luft stiger vil jo kjøligere luft trekke oppover fra gulv og sørge for luftsirkulasjon mellom klærne. Så det er nok riktig å anta at klærne tørker fortere. Men skal ikke se bort ifra at en vanlig vifte vil gjøre samme nytten
Taluno Skrevet 4. oktober 2022 #22 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men det gjør ikke det i praksis. Det tørkes effektivt kun der tørkestengene er i kontakt med tøyet. Det som henger nedom er det omtrent 0 effekt på, iom at varme som kjent stiger. Anonymkode: fe7e6...40f Det er det som står i artikkelen, som sitat av personen som er intervjuet. Og som jeg skrev har jeg også tenkte på hvorvidt det tørker resten av klærne. Men jeg finner for så vidt ikke stativet hos Elkjøp, Power eller Clas, som artikkelen sier skal selge det. Men har du prøvd det da? Kan du si noe om hvor effektivt det tørkes?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #23 Skrevet 4. oktober 2022 Taluno skrev (Akkurat nå): Det er det som står i artikkelen, som sitat av personen som er intervjuet. Og som jeg skrev har jeg også tenkte på hvorvidt det tørker resten av klærne. Men jeg finner for så vidt ikke stativet hos Elkjøp, Power eller Clas, som artikkelen sier skal selge det. Men har du prøvd det da? Kan du si noe om hvor effektivt det tørkes? Det tørkes rimelig kjapt der stengene er i kontakt med tøyet. Resten under er omtrent som et tørkestativ uten strøm, etter min erfaring. Om en henger tøyet tvers over er det veldig effektivt, men da blir jo plassen veldig redusert. Ja, jeg har et slik at jeg kan uttale meg Anonymkode: fe7e6...40f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #24 Skrevet 4. oktober 2022 newman01 skrev (8 minutter siden): Tja, siden varm luft stiger vil jo kjøligere luft trekke oppover fra gulv og sørge for luftsirkulasjon mellom klærne. Så det er nok riktig å anta at klærne tørker fortere. Men skal ikke se bort ifra at en vanlig vifte vil gjøre samme nytten Det er ikke min erfaring. Jeg vil si at tørketiden totalt er ca 90% ihh et stativ uten strøm. Anonymkode: fe7e6...40f 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #25 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke min erfaring. Jeg vil si at tørketiden totalt er ca 90% ihh et stativ uten strøm. Anonymkode: fe7e6...40f Kommer kanskje an på hvor lite rommet det tørkes i er. Har stue på 60 kvadrat, så tror det kan ta sin tid. Anonymkode: 4402f...aa0
Snublefot62 Skrevet 4. oktober 2022 #26 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke min erfaring. Jeg vil si at tørketiden totalt er ca 90% ihh et stativ uten strøm. Anonymkode: fe7e6...40f Mener du at det kun tar 10% kortere tid?
newman01 Skrevet 4. oktober 2022 #27 Skrevet 4. oktober 2022 De gangene jeg har det travelt med klestørking setter jeg bare en helt vanlig gulvstående vifte foran tørkestativet som blåser på klærne. Da er det tørt på veldig kort tid. Det er ikke temperatur i seg selv som tørker klærne, men luftbevegelsene rundt.
Snublefot62 Skrevet 4. oktober 2022 #28 Skrevet 4. oktober 2022 newman01 skrev (1 minutt siden): De gangene jeg har det travelt med klestørking setter jeg bare en helt vanlig gulvstående vifte foran tørkestativet som blåser på klærne. Da er det tørt på veldig kort tid. Det er ikke temperatur i seg selv som tørker klærne, men luftbevegelsene rundt. Og enda mer detaljert - det er ikke bevegelsen som gjør at det tørker men at luften rundt klærne ikke er mettet med fuktighet når temperaturen ligger til rette for at fukten går fra klær til luft Jeg har vært borti de som har tørkestativet på et lite varmt rom og lurer på hvorfor klærne ikke tørker fortere der enn i gangen. Enkelt og greit fordi lufta i rommet er mettet med fuktighet før klærne er ferdig tørket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå