Gå til innhold

Sykepenger ved arbeidsledighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ferdig med mitt vikariat i starten av september. Jobbet i hele sommer, men starter ikKe i ny jobb før neste måned.

Har nå fått en kraftig lungebetennelse. Kan jeg få sykepenger?

Anonymkode: 38597...bd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er du syk fra? Du har ikke en jobb denne måneden? Eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: 16d76...b5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var ferdig med mitt vikariat i starten av september. Jobbet i hele sommer, men starter ikKe i ny jobb før neste måned.

Nei

Skrevet

tror ikke det, er jo ingen å sende sykemelding til? 

Anonymkode: 4184a...409

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva er du syk fra? Du har ikke en jobb denne måneden? Eller har jeg misforstått? 

Har vært ute av jobb, ja.

Men i følge denne linken kan man ha rett på sykepenger likevel.. (Den er fra 2019)

Sykepenger ved arbeidsledighet

«Du har også rett på sykepenger dersom du er arbeidsledig. Du får da samme beløp som om du mottar dagpenger. Du har rett til dagpenger i inntil 80 uker, men den tiden du er sykmeldt medregnes ikke i de 80 ukene. Har du som arbeidstaker deltidsarbeid og mottar dagpenger for samme tidsrom, ytes det sykepenger for både arbeidsinntekten og dagpengene.»

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/sykepenger/

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men mottar du dagpenger da? Det er vel såpass mange karensdager at du ikke kom igang med noe dagpenger før du ble syk? Så sant du ikke mottar dagpenger eller lønn så vil du ikke komme inn under sykelønnsordningen.

Endret av fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vært ute av jobb, ja.

Men i følge denne linken kan man ha rett på sykepenger likevel.. (Den er fra 2019)

Sykepenger ved arbeidsledighet

«Du har også rett på sykepenger dersom du er arbeidsledig. Du får da samme beløp som om du mottar dagpenger. Du har rett til dagpenger i inntil 80 uker, men den tiden du er sykmeldt medregnes ikke i de 80 ukene. Har du som arbeidstaker deltidsarbeid og mottar dagpenger for samme tidsrom, ytes det sykepenger for både arbeidsinntekten og dagpengene.»

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/sykepenger/

Men du er jo ikke arbeidssøker så da har du jo hverken jobb eller arbeidssøking å være sykmeldt fra?

Anonymkode: 5db84...340

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men du er jo ikke arbeidssøker så da har du jo hverken jobb eller arbeidssøking å være sykmeldt fra?

Anonymkode: 5db84...340

Jeg er arbeidssøker ja, ikke fått kontrakt enda.

Skrevet

Får du dagpenger? 

Skrevet

Hvis du får dagpenger ser jeg ikke poenget med sykemelding ved kortvarig sykdom.

Det er vel bare et par dager du ikke orker å søke jobber. Ville bare fortsatt å motta dagpenger ved lungebetennelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får du dagpenger? 

Nei, får ikke dagpenger

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, får ikke dagpenger

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker. 

Du mottar ikke dagpenger, men ønsker sykemelding? Du har jo ikke rett på det. 

Hvis du ikke hadde hatt lungebetennelse, hadde du hatt en jobb å gå til nå? Eller hva har du tenkt rundt det? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...