AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Dette gjelder et familiemedlem. Hun mistet foreldreansvar etter en rettssak med barnefar. Barnevernet var inne. Nå er hun veldig sint på barnevernet og barnefar. Jeg kan dessverre forstå at det gikk slik, da hun strever med livet.. Men jeg lurer rett og slett på hva som skal til for å få tilbake foreldreansvar. Måtte hun gått til ny rettsak? Barnefar vil ikke gi henne foreldreansvaret tilbake. Vil vite så jeg kan stoppe evinnelige diskusjoner om barnevernet, for jeg lurer på om hun har misforstått litt her.. Anonymkode: 5fe0d...9b1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette gjelder et familiemedlem. Hun mistet foreldreansvar etter en rettssak med barnefar. Barnevernet var inne. Nå er hun veldig sint på barnevernet og barnefar. Jeg kan dessverre forstå at det gikk slik, da hun strever med livet.. Men jeg lurer rett og slett på hva som skal til for å få tilbake foreldreansvar. Måtte hun gått til ny rettsak? Barnefar vil ikke gi henne foreldreansvaret tilbake. Vil vite så jeg kan stoppe evinnelige diskusjoner om barnevernet, for jeg lurer på om hun har misforstått litt her.. Anonymkode: 5fe0d...9b1 Kommer så klart an på hva rettens begrunnelse er. Dersom rus, så er jo punkt 1 å legge seg inn for behandling. Dersom noe psykisk er jo også behandling det første hun må gjøre. Deretter samvær med far og BV til stede, deretter aktuelt med fast samvær. Det ligger i luften at det er noe alvorlig i denne saken, retten gjør ikke slike vurderinger helt uten grunn. Anonymkode: ee124...66a 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg kan ikke svare deg konkret på spm ditt. Men det er svært vanskelig å frata noen foreldreansvar pr i dag. så jeg går utifra at hun må jobbe mye og grundig med seg selv for å ha en sjanse. Anonymkode: d8a0a...8d1 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Det skal svært mye til, i utgangspunktet, å miste foreldreansvaret i første omgang. Vil tro det er ganske umulig å få det tilbake igjen når man først har mistet det. Har hun samvær? Det har jo egentlig ingen praktisk betydning annet enn at far nå kan ordne bankkonto, pass ol uten hennes signatur. Så med mindre han planlegger å flytte langt unna har det egentlig ingen betydning. Anonymkode: 6e3f9...ab8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Hun må kunne vise til endring over tid, i den adferden som gjorde at hun mistet ansvaret. Deretter kan hun få ny sak om omsorg. Anonymkode: c760c...062 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun må kunne vise til endring over tid, i den adferden som gjorde at hun mistet ansvaret. Deretter kan hun få ny sak om omsorg. Anonymkode: c760c...062 Foreldreansvar og omsorg er to forskjellige ting. Anonymkode: 6e3f9...ab8 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer så klart an på hva rettens begrunnelse er. Dersom rus, så er jo punkt 1 å legge seg inn for behandling. Dersom noe psykisk er jo også behandling det første hun må gjøre. Deretter samvær med far og BV til stede, deretter aktuelt med fast samvær. Det ligger i luften at det er noe alvorlig i denne saken, retten gjør ikke slike vurderinger helt uten grunn. Anonymkode: ee124...66a Ikke rus, men psykisk fungering. Og en særegen evne til å havne i konflikter.. Så hun har per i dag ikke samvær. Muligens fordi hun ikke selv spør om det, litt uklart for meg.. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke svare deg konkret på spm ditt. Men det er svært vanskelig å frata noen foreldreansvar pr i dag. så jeg går utifra at hun må jobbe mye og grundig med seg selv for å ha en sjanse. Anonymkode: d8a0a...8d1 Tror jeg må spørre litt mer om hvorfor hun mista det. Jeg trodde også det var "umulig".. Takk for svar alle Anonymkode: 5fe0d...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 Hun må begynne med å ta tak i seg selv, og jobbe med de tingene som er begrunnelse for at hun ble fratatt foreldreansvar. Hun må vise vilje til endring, og at hun har forstått hvorfor det ble dømt mot henne. Psykisk utredning? Sinnemestringskurs? Yoga? Samtaler med livsveileder? Hvorfor har hun ikke samvær med barnet? Finn ut av det. Hun bør evt starte dialog med barnevern og far om samvær under oppsyn. Har hun en ‘alt eller ingenting’ holdning, så taler det mot henne. Og ja - hun må ta ny rettsak for å få tilbake foreldreansvar (og evt omsorg/samværsrett). Den domsavsigelsen kan bare omgjøres i en rettsal - og da ligger det på henne å bevise at hun er skikket til å ha ansvar for barn. Det inkluderer å være i stand til å samarbeide med far. Om far kan bevise at hun fortsatt stadig starter opp bråk og krangel, og ikke viser vilje til å bedre samarbeid, så har hun ikke en sjanse. Anonymkode: e2593...10c 1 1
Eplejuice123 Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 Ho har nok foreldreansvar , men ble fratatt hovedomsorg. Dette var det beste for unga, hvis retten har bestemt det. Men ingenting er satt i stein? Ho må jobbe med seg selv, vise at ho kan takle både å ta vare på seg selv og barna sine. Dessverre er det veldig mange som har nok med seg selv. Klarer Ho ikke å se det fra flere perspektiv enn sitt eget?...nei da
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Har hun mistet den daglige omsorgen men er besøksforelder, mistet foreldreansvar og har ingen besøksrett eller mistet foreldreretten helt? Det er helt ulike ting og ganske vesentlig i fht spørsmålet.. Anonymkode: 10069...c56 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 Det skal ekstremt mye til for å miste foreldreansvaret. Om retten har bestemt det, må det være alvorlig! Her har far misbrukt barnet vårt. Han mistet retten til samvær, men han har fortsatt foreldreansvar. Er du helt sikker på at hun har mistet foreldreansvaret? At det ikke er snakk om omsorgsretten/samværsretten? Det er klart at far ikke er så dum at han lar mor få samvær, om retten har bestemt at hun ikke skal ha det. Barnevernet kan selvsagt ikke bestemme noe rundt samvær, men om far lar barna dra til mor, og mor utsetter barna for alvorlig omsorgssvikt, må barnevernet vurdere fars omsorgsevne. Er du sikker på at du vet alt mor har utsatt barna for? Anonymkode: 75112...125 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Skrevet 4. oktober 2022 Hvis det er mye konflikt, så kan hun ha mistet foreldreansvar, så hun ikke kan nekte å skrive under på pass hvis hun vil bruke det i konflikt. Håper hun får orden på livet sitt! Du skriver at hun ikke ber om samvære med barnet. Jeg tenker at hun må begynne å ha tid med barnet igjen før hun vil begynne å kjempe for foreldreansvar/-omsorg. Hvis far pr i dag er den eneste som tar seg av barnet, så tenker jeg at ting er slik de skal nå. Anonymkode: 6e1c8...136
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #13 Skrevet 4. oktober 2022 Ja, hun må gå til ny sak. Terskelen for å miste foreldreansvaret er så skyhøy at hun nok stiller ganske dårlig når det allerede er gjort en rettslig vurdering. Høres ut som mye penger for lite ull. Anonymkode: c6c78...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg vet kun om en som har mistet foreldreansvar. Etter runder i rett, politi og barnevern der han var ekstremt voldelig mot de så sa han at han ikke ville ha ungen mer. Anonymkode: 18694...248
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #15 Skrevet 4. oktober 2022 Vet ikke grunnen til at hun har mistet foreldreansvaret, men det er nok en grunn. Hun bør hvertfall få kontroll på det som var grunnen, og jobbe med seg selv. min det er rus bør hun øyeblikkelig slutte å ruse seg skal hun ha kontakt med barna igjen. Hun må starte med seg selv i første omgang. Anonymkode: 46aba...3c8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvis det er mye konflikt, så kan hun ha mistet foreldreansvar, så hun ikke kan nekte å skrive under på pass hvis hun vil bruke det i konflikt. Håper hun får orden på livet sitt! Du skriver at hun ikke ber om samvære med barnet. Jeg tenker at hun må begynne å ha tid med barnet igjen før hun vil begynne å kjempe for foreldreansvar/-omsorg. Hvis far pr i dag er den eneste som tar seg av barnet, så tenker jeg at ting er slik de skal nå. Anonymkode: 6e1c8...13 HER SKJEDDE DET NOE RART! SVAR PÅ INNLEGGET OVENFOR: Høyt nivå av foreldrekonflikt er ikke nok til å miste foreldreansvaret eller samværsretten for den del. Det skal ENORMT mye til før man mister foreldrerabsvaret! Tror du må be om å få lese litt sakspapirer (fra begge sider). Anonymkode: ebfa8...c58
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: ebfa8...c58 LES NEDERST I DET SITERTE INNLEGGET OPPOM HER 🙈 Anonymkode: ebfa8...c58
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg er far med 100% daglig omsorg som følge av mors manglende samværsevne. Situasjonen er så gjenkjennelig at det ikke er umulig at det er mitt barn denne saken handler om. I vårt tilfelle valgte jeg å gå til sak for å få begge foreldres samværsevne vurdert og samværet fordelt ut i fra barnets beste. Resultatet ble først samvær under tilsyn med økning i samværet inntill det man kaller "vanlig samvær" når det var trygt for barnet. Vi har fortsatt delt foreldreansvar men mor har selv valgt å flytte til en annen del av landet og viser liten til ingen interesse av å møte barnet sitt annet enn å kunne ta et par skryte bilder til sosiale medier. Når hun først er med barnet brukes alle midler hun har til å sabotere og samtidig forsøke å få barnet til å synes synd i henne. La meg si det sånn at hun oppnår det motsatte. Jeg nekter over hodet ikke samvær når mor er i bygden og hun ber om det, men jeg sender h*n ikke til mor uten samværsavtale er på plass. Det et nemlig noe h*n nekter å signere på selv om det medfører muligheter for mer samvær. Uansett så vil jeg fra mine øyne si at følgende punkter må oppfylles hvis jeg skal kunne øke samværet: - Samværsavtale må være på plass - Interessen for barnet må være tilstede - Fokuset må være barnets beste og ikke være fokusert på sabotasje og selvmedlidenhet. - Hun må vise viljen og evnen til å ta tak i sine egne utfordringer. - Jeg må føle meg trygg på at mor klarer å stå opp om morgenen for å ivareta barnet. - Jeg må føle meg trygg på at barnet får mat, kjærlighet og omsorg. - Jeg må føle meg trygg på at barnet ikke utsettes for flere situasjoner der det føler seg mobbet av mor. - Jeg må føle meg trygg på at mor har jobbet nok med den mentale helsen sin til at hun ikke får blackouts og at risikoen for voldsepisoder er helt borte. Det har vært to episoder der jeg er sikker på at barnet ville vært død om ikke jeg hadde vært tilstede og kunnet gripe inn. - Det er også en fordel om hennes familie viser samarbeidsvilje slik at jeg kan føle meg trygg på at det er noen i nærheten som er i stand til å være backup om noe skulle få galt. Familien på hennes side kuttet totalt kontakten med både barnet og meg når bruddet ble et faktum. De har kun hørt hennes historie og ikke stilt et eneste spørsmål til meg. Noen av de var med i rettsaken uten at det gjorde de mer opplyst på situasjonen. Slike saker er komplekse og det skal mye til før det kan skje endringer. Men alt håp er ikke ute. Nøkkelen er å vise vilje og evne til endring. Anonymkode: e583a...ebc 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er far med 100% daglig omsorg som følge av mors manglende samværsevne. Situasjonen er så gjenkjennelig at det ikke er umulig at det er mitt barn denne saken handler om. Vil bare si at min slektning ikke har flyttet, så dette er ikke samme barn. Anonymkode: 5fe0d...9b1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 Vil tro at hun aldri får hovedansvaret tilbake men at hun kan få noen dager samvær om hun oppfører seg, og at samværet kan økes litt om hun viser at hun klarer det over tid. Barnet må vel ha lyst også og en ødelagt tillit er vanskelig å få tilbake. Anonymkode: 7cd24...3c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå