Gå til innhold

Hvor mye koster det å bygge hytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 1 mill. Området jeg har sett på, er priser på hytter ca 2 mill (+/- 500k). Men hytte tomter ligger ute til 200 000. 

Jeg ønsker en veldig enkel hytte (30-50 kvadrat), men noe man også kan bruke på vinteren. Tenker uten strøm, innlagt vann, uten avløpsrør. Trenger heller ikke være bilvei frem til hytta, men det er vell kanskje praktisk ift når man bygger den… Varme opp med ved, ha en gammeldags ved komfyr. 

Jeg kan ikke bygge selv, så må leie inn folk på alle prosessene

Kan det være økonomisk mulig med 1 mill?

Anonymkode: c5490...b2d

Skrevet (endret)

Hytte.no har utregninger på dette. Regner ca 1,6 mill nøkkelklar. 

Edit. Ser at det er med vann og elektro. Da bør det gå an å komme ned mot millionen for bare hytta. 

Hvor fleksibel er du på område? Valdres f.eks har masse enkle hytter uten strøm og vann til salgs for under millionen.  

Endret av Tomas77
  • Liker 2
Skrevet
Tomas77 skrev (22 minutter siden):

Hytte.no har utregninger på dette. Regner ca 1,6 mill nøkkelklar. 

Edit. Ser at det er med vann og elektro. Da bør det gå an å komme ned mot millionen for bare hytta. 

Hvor fleksibel er du på område? Valdres f.eks har masse enkle hytter uten strøm og vann til salgs for under millionen.  

Tenker 1-2 timers kjøretur fra Lærdal, så deler av Valdres er veldig aktuelt 😊 

ts

Skrevet

Advarsel: langt innlegg, men jeg håper det kan være til nytte:

Jeg vil i utgangspunktet si nei. Det er lite realistisk. At hytta er liten har litt å si for sluttsummen, men ikke alt. At du slipper elektriker og rørlegger, tilkobling til vann og avløp osv har selvsagt også noe å si, men du vil likevel slite. Jeg regnet selv på bygging av en noe større hytte for en tid tilbake (før korona). Jeg ønsket samme type standard som deg, og hyttetomtene kostet omtrent det samme der jeg ønsket å bygge.

Jeg kom faktisk billigere ut av det ved å kjøpe ei fem år gammel hytte med ønsket standard enn å bygge selv. Og det var UTEN at det var oppussingsobjekt, til og med. Jeg tror bygging av ny hytte er den dyreste løsningen. 

Absolutt alt arbeid koster, og bare grunnarbeider for å klargjøre ei tomt for bygging vil koste deg godt over hundre tusen, kanskje flere hundre. Det er FØR du i det hele tatt har begynt å støpe noe som helst som hytta skal stå på. Etter murere kommer tømrere og skal sette opp byggverket. Tømmerprisene er skyhøye for tiden, så materialkostnaden i seg selv er høy. I tillegg kommer kostnadene for selve arbeidet. 

Etter at råbygget er ferdig skal det innredes. Inventar og innredninger kan selvsagt kjøpes brukt, men titusenkroningene flyr her også. Her er det mulig å spare penger ved å kjøpe brukt, men det blir ikke uten kostnader det heller, og det krever mye av deg i form av tid og energi på leting og henting. Du kommer neppe veldig mye under 100 000 for innredninger, møbler og annet inventar. Da har jeg tenkt enkel kjøkkeninnredning, enkel baderomsinnredning, ett eller annet sanitæropplegg, ett eller annet gråvannsopplegg, opplegg for gass (koketopp og muligens kjøleskap), pluss seng, bord, et par stoler, en enkel sofa osv. 

Du har jo i realiteten under 600 000 å bygge for, etter at tomt er innkjøpt, grunnarbeider er gjort og kostnader for nødvendig inventar er trukket fra. 

Jeg tror eneste mulighet på ditt budsjett på en million er om du finner deg ei gammel og billig, men likevel solid, hytte til salgs og legger penger i oppussing av den. 

Anonymkode: f29c1...40f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Advarsel: langt innlegg, men jeg håper det kan være til nytte:

Jeg vil i utgangspunktet si nei. Det er lite realistisk. At hytta er liten har litt å si for sluttsummen, men ikke alt. At du slipper elektriker og rørlegger, tilkobling til vann og avløp osv har selvsagt også noe å si, men du vil likevel slite. Jeg regnet selv på bygging av en noe større hytte for en tid tilbake (før korona). Jeg ønsket samme type standard som deg, og hyttetomtene kostet omtrent det samme der jeg ønsket å bygge.

Jeg kom faktisk billigere ut av det ved å kjøpe ei fem år gammel hytte med ønsket standard enn å bygge selv. Og det var UTEN at det var oppussingsobjekt, til og med. Jeg tror bygging av ny hytte er den dyreste løsningen. 

Absolutt alt arbeid koster, og bare grunnarbeider for å klargjøre ei tomt for bygging vil koste deg godt over hundre tusen, kanskje flere hundre. Det er FØR du i det hele tatt har begynt å støpe noe som helst som hytta skal stå på. Etter murere kommer tømrere og skal sette opp byggverket. Tømmerprisene er skyhøye for tiden, så materialkostnaden i seg selv er høy. I tillegg kommer kostnadene for selve arbeidet. 

Etter at råbygget er ferdig skal det innredes. Inventar og innredninger kan selvsagt kjøpes brukt, men titusenkroningene flyr her også. Her er det mulig å spare penger ved å kjøpe brukt, men det blir ikke uten kostnader det heller, og det krever mye av deg i form av tid og energi på leting og henting. Du kommer neppe veldig mye under 100 000 for innredninger, møbler og annet inventar. Da har jeg tenkt enkel kjøkkeninnredning, enkel baderomsinnredning, ett eller annet sanitæropplegg, ett eller annet gråvannsopplegg, opplegg for gass (koketopp og muligens kjøleskap), pluss seng, bord, et par stoler, en enkel sofa osv. 

Du har jo i realiteten under 600 000 å bygge for, etter at tomt er innkjøpt, grunnarbeider er gjort og kostnader for nødvendig inventar er trukket fra. 

Jeg tror eneste mulighet på ditt budsjett på en million er om du finner deg ei gammel og billig, men likevel solid, hytte til salgs og legger penger i oppussing av den. 

Anonymkode: f29c1...40f

Tusen takk for svar! 😊 Liker lange svar 😅

Har også tenkt mye på å kjøpe en ferdig hytte. Men de er ikke alltid helt slik som jeg ønsker. Derfor har jeg tenkt at det kanskje kan være mulighet å bygge ut, f eks et rom ekstra osv. Kanskje isolere mer, da mange hytter er bygget som sommer hytter. Eller å bygge om innvendige vegger, slik at varmen fra en ved ovn blir utnyttet til det fulleste. Alt etter hvordan hytten er designet fra før av. Er jo ikke sikkert jeg må gjøre alt jeg nevner nå, heller.

Men er igjen da veldig usikker på hvor mye det vil koste! Vet at ingen her kan gi meg noe konkret svar, men forslaget jeg nevner her er kanskje billigste alternativ?

ts

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har 1 mill. Området jeg har sett på, er priser på hytter ca 2 mill (+/- 500k). Men hytte tomter ligger ute til 200 000. 

Jeg ønsker en veldig enkel hytte (30-50 kvadrat), men noe man også kan bruke på vinteren. Tenker uten strøm, innlagt vann, uten avløpsrør. Trenger heller ikke være bilvei frem til hytta, men det er vell kanskje praktisk ift når man bygger den… Varme opp med ved, ha en gammeldags ved komfyr. 

Altså helt uten strøm og vann? Jeg tenker laftehytte. Hent inn tilbud fra de ulike lafteselskapene (ta en tur på en hyttemesse så kan du snakke med dem direkte). Jeg vil tro du kan komme under millionen, men husk på at dører, vinduer, gulv og tak kommer utenom. Grunnmur er ikke nødvendig, bygget står på søylesko eller betongklosser. Hvis du skal ha utedo, så blir det et helt lite bygg i tillegg.

Jeg har laftehytte selv, og tømmeret og torvtaket holder godt på varmen, også om vinteren. Jeg har ikke innlagt vann eller strøm, fyrer kun med ved (svartovn+peis). Jeg nevner utedo fordi jeg nylig har bygd ny utedo selv.. Den ble nok litt i overkant dyr (mellom 100-200.000):plystre:, men jeg ble veldig fornøyd med den!

Det du må tenke på når du kjøper tomt er: 1: Nærhet til vann, og 2: tilgang til ved. Kan du hugge ved selv, eller er du avhengig av å kjøpe? Vedprisene er helt hinsides om dagen, det har nok ødelagt hyttekosen for mange allerede. Materialer er det stort sett mulig å få flydd inn med helikopter, så manglende vei trenger ikke være noe problem.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Portia Catonis skrev (5 minutter siden):

Altså helt uten strøm og vann? Jeg tenker laftehytte. Hent inn tilbud fra de ulike lafteselskapene (ta en tur på en hyttemesse så kan du snakke med dem direkte). Jeg vil tro du kan komme under millionen, men husk på at dører, vinduer, gulv og tak kommer utenom. Grunnmur er ikke nødvendig, bygget står på søylesko eller betongklosser. Hvis du skal ha utedo, så blir det et helt lite bygg i tillegg.

Jeg har laftehytte selv, og tømmeret og torvtaket holder godt på varmen, også om vinteren. Jeg har ikke innlagt vann eller strøm, fyrer kun med ved (svartovn+peis). Jeg nevner utedo fordi jeg nylig har bygd ny utedo selv.. Den ble nok litt i overkant dyr (mellom 100-200.000):plystre:, men jeg ble veldig fornøyd med den!

Det du må tenke på når du kjøper tomt er: 1: Nærhet til vann, og 2: tilgang til ved. Kan du hugge ved selv, eller er du avhengig av å kjøpe? Vedprisene er helt hinsides om dagen, det har nok ødelagt hyttekosen for mange allerede. Materialer er det stort sett mulig å få flydd inn med helikopter, så manglende vei trenger ikke være noe problem.

Helt uten strøm og vann ja 😅 Hadde ikke vært krise om jeg hadde kjøpt en hytte som har det fra før av, eller om tomta er lagt til rette for det, men jeg hadde nok ikke brukt det. 

Hyttemesse hørtes spennende ut, det skal jeg sjekke ut! 😄 

Jeg har lest en del på nettet at mange bruker toalett bøtter innendørs! Når bøtta er full, så hiver de innholdet i en egen do kompost på tomten. Dekker det til med strå, lar det stå i 2 år, så er det jord. Blir vell samme opplegg som med utedo, bare at man gjør sitt innenfor huset 😅 Dette er planen min, og kanskje med tiden kan jeg også bygge en koselig utedo 😊 

Nærhet til vann er viktig ja. Har vært på hytter før hvor man henter vann i en felles brønn. Det kunne vært noe. Er det en bekk i nærheten, kunne jeg også koket vann selv. 

Ved er veldig viktig i planen min! Jeg håper jo at det finnes en skogeier i nærheten, som ville latt meg rydde i skogen osv. Tatt trær som allerede har falt, eller trær innenfor en viss diameter. For jeg har jo ikke budsjett til å kjøpe en tomt som har såpass mange mål med skog, slik at jeg kunne laget ved (uten å ødelegge økosystemet i skogen også). Om det å hogge selv blir umulig, så tenker jeg å kjøpe inn masse ved på en tid på året hvor det er billigere. Kjøpt inn inen stor bolk, altså all veden jeg trenger på et helt år. 

Nå på høsten og snart tidlig vinter, så er det vell dyrest. Nå skal vell alle ha ved 😅 Blir dyrt når man ikke planlegger… 

ts

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lest en del på nettet at mange bruker toalett bøtter innendørs! Når bøtta er full, så hiver de innholdet i en egen do kompost på tomten. Dekker det til med strå, lar det stå i 2 år, så er det jord. Blir vell samme opplegg som med utedo, bare at man gjør sitt innenfor huset 😅 Dette er planen min, og kanskje med tiden kan jeg også bygge en koselig utedo 😊

Det du må tenke på er lukt. I en liten enkel hytte vil lukt fra en dobøtte spre seg veldig fort, og du trenger uansett et eget rom til den. Jeg brukte en dobøtte i en peroiode under byggingen av utedoen, men bøtta sto alltid ute bak hytteveggen. Aldri i livet om jeg ville tatt den med inn!🤢

I en "snurredass" med bøttesystem som ofte brukes på utedoer er det en luftepipe med avsug (elektrisk eller vinddrevet) som gjør at det ikke lukter.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det blir nesten som å spørre "hvor mye koster en bil"?  Går du inn på finn,så har du svaret!

Anonymkode: 04fa5...9a8

Skrevet
Portia Catonis skrev (40 minutter siden):

Det du må tenke på er lukt. I en liten enkel hytte vil lukt fra en dobøtte spre seg veldig fort, og du trenger uansett et eget rom til den. Jeg brukte en dobøtte i en peroiode under byggingen av utedoen, men bøtta sto alltid ute bak hytteveggen. Aldri i livet om jeg ville tatt den med inn!🤢

I en "snurredass" med bøttesystem som ofte brukes på utedoer er det en luftepipe med avsug (elektrisk eller vinddrevet) som gjør at det ikke lukter.

Rimligste løsning som fungerer greit helt uten vann er vel Separett. Krever heller ingen installasjon under hytta. 

https://www.hyttetorget.no/separett-villa-9010?variant=18173

Anonymkode: 7fc61...473

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Rimligste løsning som fungerer greit helt uten vann er vel Separett. Krever heller ingen installasjon under hytta. 

https://www.hyttetorget.no/separett-villa-9010?variant=18173

Denne krever jo strøm, da...😉

Personlig ville jeg nok heller sett på forbrenningstoalett, men jeg ville fortsatt ikke hatt det inne på hytta. En utedo sparer også mye plass i hovedhytta.

• Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Denne krever jo strøm, da...😉

Personlig ville jeg nok heller sett på forbrenningstoalett, men jeg ville fortsatt ikke hatt det inne på hytta. En utedo sparer også mye plass i hovedhytta.

Ja, men går på 12V. Et solcelleanlegg bør man uansett ha tenker jeg. 

Skrevet
Portia Catonis skrev (3 minutter siden):

Foreslo Separett fordi det koster ca en fjerdedel av et forbrenningstoalett.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Med de kriteriene kan du få en hytte til 200 000. Bare å følge litt med.

Anonymkode: 6bc38...ebc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tror du skal slite med å få noe bygd til den prisen, du må nok minst doble. Alle prisene har økt 20-40% bare på et par år.

Som noen nevner, tror jeg du vil komme mye rimeligere ut av det ved å kjøpe en eldre enkel hytte, som du evt kan pusse opp litt etter hvert. 

• Liker 2
Skrevet

Rimeligste løsning er nok å finne en stor nok hytte med en ønsket beliggenhet, også etterisolere og evt bytte vindu for å holde godt på varmen.

Separette toalett el. kan også kjøpes med vifteuttrekk som drives av vind. Vi hadde denne stående i eget bygg før, men flyttet den til ett tilbygg på hytta da det ble veldig knotete å måtte ta på ski/truger for å komme seg på do (om en ikke ville bruke flere timer på å måke sti bort)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men går på 12V. Et solcelleanlegg bør man uansett ha tenker jeg. 

TS presiserte jo at hytta skulle være helt uten strøm og vann, og da tenker jeg det inkluderer 12V. 😉

Jeg har blitt spurt mange ganger om jeg ikke skal ha solcelleanlegg på hytta, og da svarer jeg bare "Hvorfor det?" Har null behov for det. Lys får man fra oljelamper og stearinlys, varme får man fra ved, og kjøleskapet går på gass.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

TS presiserte jo at hytta skulle være helt uten strøm og vann, og da tenker jeg det inkluderer 12V. 😉

Jeg har blitt spurt mange ganger om jeg ikke skal ha solcelleanlegg på hytta, og da svarer jeg bare "Hvorfor det?" Har null behov for det. Lys får man fra oljelamper og stearinlys, varme får man fra ved, og kjøleskapet går på gass.

Jada, men ofte omtales også hytter med solcellestrøm som "hytter uten strøm og vann".. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jada, men ofte omtales også hytter med solcellestrøm som "hytter uten strøm og vann".. 

TS hadde ikke solceller med i budsjettet sitt så vidt jeg kan se. Men definisjoner kan variere veldig, det er jo bare å gå inn på hvilken som helst  Facebookgruppe for hytter uten strøm og vann og se selv.. 😉. Der er det ukentlige rødglødende debatter rundt temaet.

Litt digresjon fra temaet kanskje, men jeg mener at en som har investert i solcellepanel, batterier, regulatorer, ledninger, 12Vlamper og alt mulig dilldall ikke lengre kan smykke seg med tittelen "hytte uten strøm". På samme måte som min eks-svigerfar som pumper vann fra en elv til en tank inne i hytta og deretter via en trykkstyrt pumpe m/akkumulator ut i kraner på kjøkkenet og badet. Han har ikke  "hytte uten vann" i min bok. Men i hans bok har han det:icon_lol:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare å vente noen år, det kommer til å bli mer og mer kjøpers marked. Ulempen er selvfølgelig at det største prisras vil komme i "hyttebyer" som forøvrig er et latterlig konsept for folk som i utgangspunktet ønsket et sted å slappe av.

Anonymkode: 95597...705

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...