Gå til innhold

Hormonell prevensjon og bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har noen fått bedre psykisk helse etter å ha sluttet på hormonelle prevensjonsmidler? Jeg har hatt p-stav i flere år, og har en litt ubestemmelig følelse av at jeg ikke er helt meg selv, og at det ligger et lokk over de store følelsene. Dette startet da jeg satte inn p-stav for første gang, men om det skyldes hormonene vet jeg ikke. Det er selvfølgelig mulig at jeg hadde hatt det slik uansett. Jeg kjenner ofte et sterkt behov for å fjerne den, selv om jeg er veldig fornøyd med null mensen og barn, så noe må den vel tulle med hodet mitt.

Har dere noen erfaringer å dele? 

Anonymkode: 58b3e...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke verre enn at du slutter og ser hvordan du føler deg. 

Min psykiske helse er mye bedre på hormonprevensjon. Men sexlysten er borte, den delen er kjip men det ofrer jeg lett for å føle meg nogen lunde stabil. 

Anonymkode: a8c37...012

Skrevet

Jeg sluttet med hormonprevensjon da jeg ikke kunne få flere barn, og fikk det så enormt mye bedre både psykisk og seksuelt. 20 år av livet med god sex kastet bort på hormonprevensjon føltes brått litt trist.

Anonymkode: 051af...af6

• Liker 1
Skrevet

Absolutt. Blir deprimert av alle typer hormonell prevensjon, minst deprimert av p-stav. Likevel var det som å få livet i gave da jeg tok den ut. Hadde hatt den i så lenge at jeg  ble jo vant til å ha det sånn. Tenkte ikke over at det ikke var normalt.

Tok den ut og har ikke angret! Helt nytt liv! 

Anonymkode: e7c61...52d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sluttet med hormonprevensjon da jeg ikke kunne få flere barn, og fikk det så enormt mye bedre både psykisk og seksuelt. 20 år av livet med god sex kastet bort på hormonprevensjon føltes brått litt trist.

sånn var det her og. er 38 nå og har endelig sexlyst igjen. har jo vært fraværende siden jeg var 19 år på p sprøyte. aldri hatt noe skikkelig bra sexliv med menn grunnet ikke sexlyst. nå er jeg singel og dildolivet er bra. 

Anonymkode: 95576...ca6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er forferdelig trist. Og de fleste blir ikke opplyst om disse mulige bivirkningene engang. Eller at det kan være varige effekter av det. Jeg har aldri fått tilbake sexlysten som jeg hadde før jeg begynte på prevensjon. (Det kan være andre faktorer som spiller inn også, men prevensjon er den tydeligste forskjellen.) Gud som jeg savner å bli skikkelig kåt😭

Men klart: For noen er hormonprevensjon et fantastisk hjelpemiddel som gir dem bedre livskvalitet, f.eks de som blør mye eller har endometriose. 

Anonymkode: 36978...b12

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar! Jeg tror jeg må ta en pause for å finne ut av det, selv om jeg er livredd graviditet. Håper det blir bedre🤞🏻

Anonymkode: 58b3e...a6e

Skrevet

Jeg hadde noen år der jeg var skikkelig ustabil, var helt sikker på at jeg hadde fått en heftig depresjon. Når spiralen tilfeldigvis falt ut for noen måneder siden gikk det ikke lang tid før jeg var tilbake til meg selv. Kommer aldri til å prøve hormonprevensjon igjen. 

Jeg gikk også mye opp i vekt med spiral, dette var dog en positiv bivirkning for meg da jeg alltid har vært undervektig og slitt med å legge på meg. Raste ned i vekt igjen uten prevensjon 😌

Anonymkode: b0f24...74f

• Nyttig 3
Skrevet

Ja!! Aldri mer hormonell prevensjon! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...