Gå til innhold

Hva slags verktøy og teknikker har du fått av psykologen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart begynne i behandling på dps for første gang. Hva slags verktøy og teknikker rlærte du av å gå der? 

Anonymkode: 7e7da...6a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes mye info om du googler. Ting i "verktøykassen" kan være ting som: Prøve å være bevisst på når tankene er irrasjonelle, bygge nettverk, fysisk aktivitet, gode søvnrutiner, tenke over hva som tidligere har hjulpet når en er deprimert og gjøre de tingene, osv. Viktigste er kanskje å huske på at depresjon kan bekjempes og at det vil bli bedre på sikt selv om ikke alt løser seg i dag. Det verste med depresjon er håpløshetsfølelsen, det at man tror det ikke er noe vits å prøve å komme seg ut av depresjonen. 

Anonymkode: fa0f1...c31

Skrevet

Hva slags verktøy behandler gir er individuelt og skreddersydd til hver enkelt. 

Anonymkode: 00068...02d

Skrevet

Psykoedukasjon er det som har hjulpet meg best. Å forstå hva og hvorfor ting skjer hjelper. 
Rutiner og forutsigbarhet er de to viktigste tingene jeg kan gjøre for meg selv. 
Behandleren din vil kunne hjelpe deg med å finne ut hva som er best for deg og dine utfordringer. 

Anonymkode: 951a2...f81

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg lærte å personifisere panikkangst min. Angsten har blitt en hund som kan dresseres. Den har fått navn og greier.

Når jeg får et panikkanfall, er det bare å gjøre som en hundeeier; stoppe opp, kommandere "Sitt!" og vente til angsten lystrer.

Og det gjør den jo. Et panikkanfall varer sjelden mer enn et par minutter. Det som er nytt, er at jeg ikke lenger er redd for angsten. Før kunne jeg gå rundt en hel dag og være redd for at jeg skulle få et angstanfall.

Nå går jeg ingen steder uten å ha med angsten min. Jeg trenger ikke å være redd lenger, for jeg vet hvor den er. Jeg har den med meg. I bånd. Av og til blir den ivrig og hopper på meg, men det er ikke farlig,

Det høres kanskje dumt ut, men det funker for meg. Gir ei følelse av trygghet og kontroll. Har begynt å like angsten min jeg, etter hvert som jeg har blitt bedre kjent med den. Som hund.

Anonymkode: a6f1e...c79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...