Marx Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Lurer på om det er frekt, jeg tenker på det som kjælenavn. Vil jo ikke ha de på nakken.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 Marx skrev (2 minutter siden): Lurer på om det er frekt, jeg tenker på det som kjælenavn. Vil jo ikke ha de på nakken. Det går stort sett bra. Hvis ikke får du kalle dem noe annet. Anonymkode: 16738...94c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Det er nedlatende. Ikke ha kjælenavn (verken ekte kjælenavn eller whatever "tøtter" skal være) på kolleger. Anonymkode: e02ba...78a 15 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Bare det at du vil ha kjælenavn på kvinnelige kolleger gjør at dette ikke er innafor. Anonymkode: f7c2b...094 16 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er nedlatende. Ikke ha kjælenavn (verken ekte kjælenavn eller whatever "tøtter" skal være) på kolleger. Anonymkode: e02ba...78a Du kan jo ikke si at ordet er nedlatende når du ikke vet hva det betyr. "Tøtter" er nordnorsk dialekt, og betyr rett og slett "jenter". Anonymkode: ced47...aa5 8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Hvorfor skulle du bruke dette kallenavnet? Hva legger du i navnet? Anonymkode: 695a0...53d
kri.star Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Har du gitt dine mannlige kollegar kallenavn/kjelenavn? For min del synes jeg det er veldig spesielt med kjelenavn på kollegaer. Uansett kjønn. Det er en profesjonell arena, ikke sosialt samlingsted for venner. 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 Nei, ikke greit. Vi hadde en oppsigelse på min arbeidsplass som selvfølgelig var mye mer omfattende enn bare det, men en av tingene det ble reagert på var mangelen på sosial intelligens som gikk ut på at han deriblant kalte et par kvinnelige kolleger og venninner for "tøtterne". Han selvfølgelig hadde en del annen upassende oppførsel også mtp at han ikke var ønsket lengre, men vi var mange som reagerte på akkurat det kallenavnet på de to. Og nei, han var ikke nordlending. Store deler av vår arbeidsplass ligger i Nord-Norge og ingen av de ansatte har upassende kallenavn på kvinnelige kolleger. Anonymkode: d5557...f65
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 For det første kan det misforstås: på mange dialekter er jo tøtte et annet ord for jente, mens mange andre dialekter har det svært liknende ordet tøyte, som ikke akkurat er et hedersord... For det andre: hva er vitsen i å ha "kjælenavn" på kollegaene sine? De er ikke veldig profesjonelt, men samtidig avhenger det veldig av tonen og miljøet på jobb. At du i det hele tatt lurer er egentlig et godt tegn på at du bør la være i denne sammenhengen. Det er grenseganger her: på min jobb er det tilfeldigvis slik at alle de ansatte på en bestemt gruppe bor i ca samme område. De blir i uformelle sammenhenger kalt "Team Lillevik" (påfunnet stedsnavn). Det er så nøytralt at det må være innafor. Anonymkode: 8989f...86e 3
Portia Catonis Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Kommer litt an på hvilken dialekt du snakker, om det er et naturlig ord å bruke. Kommer også an på hvilken aldersgruppe du refererer til, med "tøtte". Damene på 50+ kan synse det er smigrende, mens 17-åringer kan oppfatte det som trakassering. Jeg hadde en sjef som kalte meg "frøken" stadig vekk. Det likte jeg svært dårlig... Det var ikke så mye ordet, men tonen han brukte som var nedlatende. 5
Gjest MuggenKanari Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 Bare hvis du kaller de mannlige kollegaene guttebasser.
Marx Skrevet 3. oktober 2022 Forfatter #12 Skrevet 3. oktober 2022 Alle dame er 50+ og jeg er 25. Vil det da kunne gå som smigrende?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg er oppvokst i nord (bodd sør i 20 år), og jeg ville absolutt ikke reagert om en nordlenning sa "tøtta". Men jeg er oppvokst med at både mamma og bestemor kalte meg for "tøtta si" eller "pia si", så jeg legger på ingen måte noe som helst nedlatende eller negativt i det ordet. Anonymkode: a636a...f27 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #14 Skrevet 3. oktober 2022 Marx skrev (7 minutter siden): Alle dame er 50+ og jeg er 25. Vil det da kunne gå som smigrende? Nei. Jeg ville sett på deg som en dum, liten guttevalp som ikke skjønner hvordan omgås andre mennesker på en arbeidsplass. Hilsen fra dame 50+ Anonymkode: 10376...084 11
Daria Skrevet 3. oktober 2022 #15 Skrevet 3. oktober 2022 Marx skrev (7 minutter siden): Alle dame er 50+ og jeg er 25. Vil det da kunne gå som smigrende? Ethvert "kjælenavn" du legger på kollegaer som et så mye eldre enn deg, vil sannsynligvis bli ansett som respektløst og nedlatende. Kjælenavn på jobb skal man være svært forsiktig med, du skal ha et gjensidig godt forhold til (og være på samme nivå organisasjonsmessig med) den enkelte kollega før det potensielt kan være greit. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #16 Skrevet 3. oktober 2022 Det varierer. Noen reagerer på det, andre ikke. Anonymkode: d41cb...3d5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #17 Skrevet 3. oktober 2022 Uttrykket blir brukt i min omgangskrets. Også jeg har brukt det. Har aldri tenkt at man kan bli krenket av det. Det betyr jo bare jentene. Ei god tøtta er ei dugelig dame. Hvordan skal vi klare å slappe av sammen dersom vi alltid må være redde for at noen ikke tåler ord og uttrykk, pronomen eller annet. Folk flest vet hva som er upassende, men noen er jo hårsåre over de underligste ting. Anonymkode: a0463...820 2
Daria Skrevet 3. oktober 2022 #18 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uttrykket blir brukt i min omgangskrets. Også jeg har brukt det. Har aldri tenkt at man kan bli krenket av det. Det betyr jo bare jentene. Ei god tøtta er ei dugelig dame. Hvordan skal vi klare å slappe av sammen dersom vi alltid må være redde for at noen ikke tåler ord og uttrykk, pronomen eller annet. Folk flest vet hva som er upassende, men noen er jo hårsåre over de underligste ting. Anonymkode: a0463...820 Det er mye jeg tåler å bli kalt i andre sammenhenger, som vil være veldig upassende å bli kalt av kollegaer på jobb. Tid og sted og situasjon er vel så viktig som ordet i seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #19 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg blir svett av "korrektheten" her. Ting behøver ikke nødvendigvis være så fordømt sterilt og formelt overalt. Jeg synes en slik tilnærming som ts antyder her vitner om en uformell og nær arbeidsplass. Om man skulle reagere på dette så bør det være med et lite smil. Det er ikke sikkert "tøttene" hadde vært naturlig å bruke på et advokatkontor i Oslo, men i landsdelen hvor dette ordet brukes så må det da virkelig være helt i orden. Anonymkode: 16738...94c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #20 Skrevet 3. oktober 2022 Tøtter? Hvorfor kaller du de det? Betyr det noe? Anonymkode: f4d1e...38c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå