Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som kan bruke veldig mye tid på å angre på ting jeg har gjort. Skyld og skam har liksom fulgt meg hele livet. Nå legger det litt en demper på livet mitt. Skal flytte sammen med en flott mann, og har funnet en trygghet som jeg nesten aldri har hatt. Da begynner skyld og skam å boikotte meg litt. Er vel egentlig et godt menneske, men som andre har jeg også tatt dumme valg. Et av dem plager meg nå. For 25 år siden, som ung lærer, forelsket jeg meg i en elev. Jeg jobbet i voksenopplæringa, aldersforskjellen var 2 år. Han var også forelsket og veldig flørtete. Men det unnskylder ingenting. Jeg var læreren, og må ta ansvaret. Vi møttes ikke privat før etter at han sluttet. Da møttes vi en gang på byen. Etter mange øl ble det et par kyss, ikke noe mer, og vi brøt kontakten etter det. Grunnen til at jeg angrer inderlig nå, 25 år etterpå, er at jeg føler jeg misbrukte stillingen min. Han var eleven min, yngre enn meg (Han 28, jeg 30) og han var i en sårbar situasjon. Han tok voksengym fordi han hadde rota til livet sitt, droppa ut av skolen, sittet inne for vold. Jeg ville aldri gjort noe lignende igjen, men sliter altså 25 år etterpå med å tilgi det jeg gjorde. At jeg ikke hadde det noe bra på den tiden, og vel ikke tenkte klart pga forelskelsen, kan forklare noe, men ikke unnskylde. Hvordan lever dere med feiltrinn dere har gjort? Jeg blir jo ikke noe bedre menneske i dag av å ødelegge meg selv med anger, og jeg har aldri siden, og vil aldr framover, gjøre samme dumme feil. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal være så hard mot deg selv for noe som skjedde for så lenge siden. Det var vel heller ikke noe som skadet eleven, og du lot det ikke gå veldig langt heller. Det viser jo at du har et moralsk kompass at du reflekterer over dette, kanskje det har gjort deg til en bedre lærer? Om du har så dårlig samvittighet, kan du jo beklager overfor eleven, men er jo ikke sikkert han husker det like godt som deg.

Selv hadde jeg et kort forhold til en mannlig, gift lærer som var 48, da jeg var 18. Han gikk over grensa selvsagt, og også jeg, men det er over 20 år siden nå og jeg har lagt det bak meg.

Tror at ting fra fortiden som du ikke kan gjøre noe med, og som ikke skadet noen, må du bare prøve å legge bak deg og fokusere på hvem du er her og nå.

Anonymkode: 9eddb...4be

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Tuller du? Du møtte en jevngammel mann som du hadde vært lærer for. Dere tok en øl og kysset litt. Og dette sliter du med, og har dårlig samvittighet for, 25 år etter?? 😯 Dere hadde ingen lærer-elev-relasjon da dere møttes. Ingenting å ta på vei for etter min mening. Tilgi deg selv og gå videre i livet med denne nye mannen.
For øvrig helt enig med AB over her.

Endret av 911
  • Liker 1
Skrevet

Trådstarter, du må faktisk tilgi deg selv. De fleste av oss har gjort dumme ting, en eller flere ganger. Men du kan ikke til evig tid la deg plage med dette. Du gjorde en dum ting. Du angret, du har lært at en slik ting aldri må gjentas. Nå må du tilgi deg selv, og gå videre med livet ditt. 

Anonymkode: 0699b...f78

• Nyttig 1
Skrevet
Tvileren55 skrev (31 minutter siden):

Jeg blir jo ikke noe bedre menneske i dag av å ødelegge meg selv med anger, og jeg har aldri siden, og vil aldr framover, gjøre samme dumme feil. 

Nettopp 💗

Du har bearbeidet dette i mange år. Du har lært av dette. Nå er tiden for å gå videre. Det blir nesten som selvskading om du ikke klarer å gå videre fra dette. 

Anonymkode: a84eb...65d

• Liker 1
Skrevet

Dette er ingenting å tenke på. En mikrobagatell; ikke det en gang.

Anonymkode: 16c9a...e45

• Liker 2
Skrevet
Tvileren55 skrev (41 minutter siden):

Jeg var læreren, og må ta ansvaret.

I ditt tilfelle handler det ikke om ansvar. 

Jeg er din rake motsetning, jeg er livredd for å angre på ting jeg ikke har gjort, så her har det gått unna i alle år 😅

Anonymkode: 02f40...837

Skrevet

Det var etter han sluttet på skolen og dere begge var voksne og møttes på privaten så ingenting galt skjedd her. 

Anonymkode: a326d...70c

Skrevet

Dere var voksne, omtrent like gamle. Lærer/ elevforhold var avsluttet. Dette er en ikke-sak.

Anonymkode: 17e98...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...