Gå til innhold

Arbeidsledig og sykepenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på dagpenger frem til juni. Nå er jeg på et sted der kroppen ikke takler mer og etter snakk med legen skal vi se på uføre. Men jeg skal ditt neste mnd og da skal han sykemeldt meg, og det er greit. Men får jeg penger nå som jeg er arbeidsledig?  Regner ikke med det,men finner ikke noe svar på nett

Anonymkode: 43003...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken inntekt har du hatt siden juni da?

Ang ufør, så må de aller fleste først være sykemeldt i 1 år, så over på AAP og gå igjennom behandlinger og arbeidsutprøvinger før det ev blir snakk om ufør. Det tar i snitt 7 år fra man begynner på AAP til man får ufør. Men det finnes unntak. 

Anonymkode: ee315...9c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken inntekt har du hatt siden juni da?

Ang ufør, så må de aller fleste først være sykemeldt i 1 år, så over på AAP og gå igjennom behandlinger og arbeidsutprøvinger før det ev blir snakk om ufør. Det tar i snitt 7 år fra man begynner på AAP til man får ufør. Men det finnes unntak. 

Ingen. Jeg har vært hos legen og venter på videre henvisning pga sykdom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen. Jeg har vært hos legen og venter på videre henvisning pga sykdom 

Det er jo ille å gå uten inntekt. Kan hende du hadde fått sykepenger om du ble sykemeldt mens du hadde dagpenger, men nå som du ikke har det heller så er vel sosialstønad det eneste du kan få.

Når det gjelder ufør så er det en lang prosess som tar mange år. Synes det er rart av legen din å nevne det nå. Det er gjerne spesielle tilfeller der man slipper å gå igjennom sykemeldingsperioden og AAP, og da er det gjerne snakk om de som har kreft og har fått dødsdommen og lignende alvorlige ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ille å gå uten inntekt. Kan hende du hadde fått sykepenger om du ble sykemeldt mens du hadde dagpenger, men nå som du ikke har det heller så er vel sosialstønad det eneste du kan få.

Når det gjelder ufør så er det en lang prosess som tar mange år. Synes det er rart av legen din å nevne det nå. Det er gjerne spesielle tilfeller der man slipper å gå igjennom sykemeldingsperioden og AAP, og da er det gjerne snakk om de som har kreft og har fått dødsdommen og lignende alvorlige ting. 

Vet der tar lang tid, jeg skulle nok søkt for mange år siden..men jeg ville ikke gi opp ..men nå har kroppen gitt opp. Så vi får ta en dag av gangen, mannen min har inntekt så vi lever av den i mens 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt NAV, enten per telefon eller skriftlig. Du kan få sykepenger som arbeidsledig, men du må levere sykmelding og søknad om sykepenger. Og krysse av for syk på meldekortet. Saksbehandlingstiden er 4 uker. Dersom du ikke har sykepengerett kan du søke om aap, 11 ukers saksbehandlingstid. Dersom aap er høyere enn sykepengene du kan få kan du velge å få aap i stedet for sykepenger.

Anonymkode: 32a62...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan få sykepenger som arbeidsledig,

Man får vel ikke sykepenger som arbeidsledig?

Anonymkode: c8e63...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Man får vel ikke sykepenger som arbeidsledig?

Jo, hvis man mottar dagpenger kan man det. Sykepengene er da det samme som dagpengene.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-sarskilte-grupper#chapter-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, hvis man mottar dagpenger kan man det. Sykepengene er da det samme som dagpengene.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-sarskilte-grupper#chapter-5

Ts skiver at hun mottok dagpenger frem til juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...