Gå til innhold

Ikke en eneste rolig dag på jobb. Ansatt i stat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg startet var det rolig og jeg ble værende fordi jeg planla å få barn. Jeg er småbarnsmor og tempoet og arbeidsoppgavene har blitt langt mer tidkrevende. Ledelsen lagde til en stor omorganisering og nå går over halvparten av uken med til møter fordi omorganiseringen er subotimal. Det er nye forskrifter som tilsier mye jobb. Egentlig skulle jeg ha dratt til fjells med familien nå, men blir sittende med jobb fordi jeg må bruke den " rolige perioden" på å komme a jour. 

Lønnen min er uendret og HR imøtekommer lønnskrav med arroganse og elendige motargumenter. 

Finnes det en oversikt eller kan noen oppgi navn på arbeidsgivere hvor lønn er ok og dagene/ ferier lar seg forene med familieliv. Det kan godt være privat sektor

Anonymkode: eadce...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må starte med å fortelle hvilke kvalifikasjoner du har… 

Anonymkode: ddea2...a0f

• Liker 1
Skrevet

🤣🤣🤣🤣🤣 du skjønte ikke at det er arbeidskraften din du bytter mot penger da du fikk jobb?  
søk deg videre eller prøv deg mot deltid eller ufør da. 

Anonymkode: 2f5de...271

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du slutte?

Er lei trolling di nå.

Anonymkode: 80918...35f

Skrevet

Du ser etter en gratis kilde til penger mens du koser deg med familien?

Prøv NAV.

Eller vent.. Nei, ikke gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber også i staten. Ekstremt hektisk og stadig nye oppgaver og prosjekter. Sjelden tid til 30 min lunsj som andre på huset har. Bemerker meg at tempo varierer ekstremt mellom avdelingene. På andre avdelinger har de lang lunsj, går på tiden hver dag, mange pauser. Men for min del stemmer det IKKE at staten liksom har roligere tempo.

Anonymkode: 279b1...3dd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣🤣 du skjønte ikke at det er arbeidskraften din du bytter mot penger da du fikk jobb?  
søk deg videre eller prøv deg mot deltid eller ufør da. 

Anonymkode: 2f5de...271

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du slutte?

Er lei trolling di nå.

Anonymkode: 80918...35f

Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Du ser etter en gratis kilde til penger mens du koser deg med familien?

Prøv NAV.

Eller vent.. Nei, ikke gjør det.

Dere kan jo ta dere ei bolle. 🙄

At TS blir pålagt langt flere oppgaver og mer møtevirksomhet (som igjen hindrer henne i å få utført disse oppgavene) er da så absolutt et reelt problem, særlig når hun ikke blir kompensert lønnsmessig for dette. 

Har opplevd det samme, TS, og jeg fant meg en ny jobb. Der jeg jobbet fikk ledelsen høyere lønn pga. «større ansvarsområde», men de av oss som faktisk utførte dobbelt så mye arbeid fikk ikke ei krone. 🙄

Anonymkode: b2a4c...e35

• Liker 9
Skrevet

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

At TS blir pålagt langt flere oppgaver og mer møtevirksomhet (som igjen hindrer henne i å få utført disse oppgavene) er da så absolutt et reelt problem, særlig når hun ikke blir kompensert lønnsmessig for dette.

Jobb mer effektivt og slutt å syt. Ansatte i staten tjener nok som det er.

0 sympati.

Anonymkode: b3b90...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

0 sympati.

Tjener nok? Privat sektor tjener med med samme utdanning. Det må være noen goder med å jobbe i staten også, nå som pensjonsgodene er så godt som fjernet totalt. Muligheten til en halvtimes lunsj burde være et av dem.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tjener nok? Privat sektor tjener med med samme utdanning. Det må være noen goder med å jobbe i staten også, nå som pensjonsgodene er så godt som fjernet totalt. Muligheten til en halvtimes lunsj burde være et av dem.

Lunsj har alle rett på, uansett om det er privat eller offentlig. Men ellers stemmer det at pensjonsordningen, som tidligere var en viktig grunn til å jobbe i offentlig sektor, har blitt helt ødelagt - uten at vi blir kompensert for det i form av høyere lønn. Jeg tror det fremdeles er mange som ikke har skjønt hvor lite de vil få i pensjon. Dagens pensjonister og 60-åringer har trukket stigen opp etter seg. Pensjonistene klager nå i dag - framover vil det bli MYE verre. I mellomtiden må vi betale for våre foreldres gullpensjoner, samtidig som vi selv ikke vil ha sjanse til å få det selv. Og vi må jobbe mye lengre.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lunsj har alle rett på, uansett om det er privat eller offentlig. Men ellers stemmer det at pensjonsordningen, som tidligere var en viktig grunn til å jobbe i offentlig sektor, har blitt helt ødelagt - uten at vi blir kompensert for det i form av høyere lønn. Jeg tror det fremdeles er mange som ikke har skjønt hvor lite de vil få i pensjon. Dagens pensjonister og 60-åringer har trukket stigen opp etter seg. Pensjonistene klager nå i dag - framover vil det bli MYE verre. I mellomtiden må vi betale for våre foreldres gullpensjoner, samtidig som vi selv ikke vil ha sjanse til å få det selv. Og vi må jobbe mye lengre.

Jepp, helt enig. Har ingen sympati med dagens eller dem som snart skal bli pensjonist. INGEN! Og synes det er tragisk når friske og raske 62-åringer på jobben går av med pensjon når jeg selv må jobbe til jeg er langt over 70 med en langt lavere pensjon. Dett er personer både hus, hytte og båt. De har aldri hatt studielån og kjøpte hus for slikk og ingenting på 80-tallet. (Jada, jeg vet renten var høy en periode), men likevel. Det er denne generasjonen som har kommet GODT ut av det og som du sier har trukket stigen opp etter seg!

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

0 sympati.

Tjener nok?? Vi teller kroner og øre. Jeg har (eks) kun 500 000 med høyere utd. Hadde tjent mye mer som eks. lærer (som er min grunnutd.)

Anonymkode: 563f2...b69

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

0 sympati.

Tåpelig kommentar, ansatte i stat og kommune tjener generelt mindre enn personer med lignede utdanning i privat sektor. 

Mange av de sliter også med at når de kjemper for økt lønn, blir streiken stoppet av tvungenlønnsnemde. Pågrunn av fra for liv og helse. Se envær streik i helsevesenet eller nå nylig til og med lærerne. 

Personlig synes jeg at vist en må avblåse en streik grunnet fare for liv og helse så er det et svert godt argument for at disse ansatte bær tjene meget bra. Da de tydeligvis ikke kan være borte fra jobb uten at noen dør. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp, helt enig. Har ingen sympati med dagens eller dem som snart skal bli pensjonist. INGEN! Og synes det er tragisk når friske og raske 62-åringer på jobben går av med pensjon når jeg selv må jobbe til jeg er langt over 70 med en langt lavere pensjon. Dett er personer både hus, hytte og båt. De har aldri hatt studielån og kjøpte hus for slikk og ingenting på 80-tallet. (Jada, jeg vet renten var høy en periode), men likevel. Det er denne generasjonen som har kommet GODT ut av det og som du sier har trukket stigen opp etter seg!

Enig i denne. Så lenge de anerkjenner hvor heldige de har vært på det rent økonomiske, særlig menn, er det greit. Men når de klager og syter over:

Strømregninger

Dieselpriser

Kjøttpriser

At dagens unge er bortskjemte

At dagens unge er dårlige foreldre

Mener unge har godt av litt motgang og at de ikke tåler noe som helst

Rakker ned på dagens overkvalifiserte teoretikere som ikke forstår seg på "livet"

Poster  politiske og navlebekuende utsagn som på sosiale medier som i all hovedsak dreier seg om den " urett" som rammer en selv..

Bekymrer seg mer over hyttene sine, bilene sine og oppvarming av 500 kvm eiendom enn økonomien til egne barn som sitter med boliglån på  millioner som skal nedbetales over 30 år, om de i det hele tatt har kommet seg inn på markedet.

Vi lever på 2 helt forskjellige planeter. Den ene verdsatte STORE villaer, biler, hytter, store spisebord, dekketallerkner, sølvtøy, egen tv-stue, romslig kjøkken, flere bad, gjerne med badekar, store duker, massive gardiner, badstuer, sydenreiser, kort utdannelse med sikker inntekt, ansiennitet som faktisk gav uttelling, god pensjon, en fridag i uken eller to. Sponset utdanning evt. " å jobbe seg opp".

En ting jeg uansett er glad for, er at jeg har studert lenge. Jeg verdsetter kunnskap og utdannelse fordi jeg merker forskjell. Kunnskap og even til kritisk tenkning er verdt langt mer for meg enn garasjen full av slalomski. 

Selvsagt unntak fra denne generaliseringen min, men basert på egen erfaring, klages det mye fra boomer- generasjonen. Jeg tenker ikkee så mye "oss mot dem". De kommer fra en annen tid. Jeg ville jo aldri ha byttet, for mitt liv er nå, og jeg har ikke noe å klage på. Men, å høre de klage og rakke ned på min generasjon, det kan være irriterende

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere kan jo ta dere ei bolle. 🙄

Har opplevd det samme, TS, og jeg fant meg en ny jobb. Der jeg jobbet fikk ledelsen høyere lønn pga. «større ansvarsområde», men de av oss som faktisk utførte dobbelt så mye arbeid fikk ikke ei krone. 🙄

Anonymkode: b2a4c...e35

Ble det staten på nytt eller hoppet du over til det private?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Det verste er at de skjønner det ikke selv. Dette er generasjonen som har trukket gull-loddet i alle lotteriene: De hadde økonomisk mulighet til å studere hvis de ønsket det, de hadde tilgang på gode helsetjenester hele livet, det var ganske enkelt for dem å kjøpe bolig, og de har opplevd en enorm lønns- og boligprisvekst som har gjort mange av dem rike. I tillegg får de statlige ansatte 66% av sluttlønna si i pensjon, livet ut, og de har tilgang på AFP, slik at de kan gå av med pensjon allerede tidlig i 60-årene! En ordning som egentlig var beregnet på sliterne, som hadde fysisk krevende yrker det var vanskelig å stå i til de var 67. Den var ikke rettet mot kontor-sekstiåringene med god lønn og nedbetalt hus. 
I mellomtiden må vi, dagens yngre statlige ansatte, jobbe til vi er 70+, vi kan ikke selv investere pensjonen slik vi hadde kunnet i privat sektor (dette kan vi tape enorme summer på!), og det er bare å begynne å spare selv. Mens vi betaler for de spreke 70-åringenes pensjon, som de reiser til syden halve året for. Hvis jeg skal reise til Syden som 70-åring, må det skje av sparepengene mine, for å si det sånn. Jeg er 42, og jeg har spart til pensjon lenge. Var på fagforeningskurs nylig, og da en av lederne gikk gjennom den nye hovedtariffavtalen, sa han bare ett ord om pensjonsendringene: «DÅRLIG.»

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Helt enig. Det verste er at de skjønner det ikke selv. Dette er generasjonen som har trukket gull-loddet i alle lotteriene: De hadde økonomisk mulighet til å studere hvis de ønsket det, de hadde tilgang på gode helsetjenester hele livet, det var ganske enkelt for dem å kjøpe bolig, og de har opplevd en enorm lønns- og boligprisvekst som har gjort mange av dem rike. I tillegg får de statlige ansatte 66% av sluttlønna si i pensjon, livet ut, og de har tilgang på AFP, slik at de kan gå av med pensjon allerede tidlig i 60-årene! En ordning som egentlig var beregnet på sliterne, som hadde fysisk krevende yrker det var vanskelig å stå i til de var 67. Den var ikke rettet mot kontor-sekstiåringene med god lønn og nedbetalt hus. 
I mellomtiden må vi, dagens yngre statlige ansatte, jobbe til vi er 70+, vi kan ikke selv investere pensjonen slik vi hadde kunnet i privat sektor (dette kan vi tape enorme summer på!), og det er bare å begynne å spare selv. Mens vi betaler for de spreke 70-åringenes pensjon, som de reiser til syden halve året for. Hvis jeg skal reise til Syden som 70-åring, må det skje av sparepengene mine, for å si det sånn. Jeg er 42, og jeg har spart til pensjon lenge. Var på fagforeningskurs nylig, og da en av lederne gikk gjennom den nye hovedtariffavtalen, sa han bare ett ord om pensjonsendringene: «DÅRLIG.»

Amen! Skulle ønske flere av dagens unge turte å snakke mot pensjonsordningene. Det er noe riv ruskende galt når spreke 62-åringer går av med pensjon mens de ler hele veien til banken.

Skrevet

Bytt til kommune eventuelt en annen stilling, det kan være rolige dager men det kan også være hektiske dager. Men der trenger ikke å være konstant hektisk. 

Anonymkode: 6cac8...b43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...