AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Så nettopp at låneforskriften nå ennå en gang blir strammet inn. Jeg ser også at Norges bank og andre banker var i mot, men er det noen som vet om regjeringen pleier å følge finanstilsynets anbefalinger eller be dem dra til HELVETE Anonymkode: 32bd4...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 Det ville jo vært litt rart å ikke høre på Finanstilsynet i slike saker. Anonymkode: 9470f...70b 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ville jo vært litt rart å ikke høre på Finanstilsynet i slike saker. Anonymkode: 9470f...70b Når trår dritten i kraft da? Anonymkode: 32bd4...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 I praksis vil det nok ikke gjøre noen særlig forskjell. Stresstesten av at alle boliglånskunder skal tåle 5% renteøkning fra dagens nivå vil nok uansett sørge for at svært få vil få låne 500 prosent av inntekt fremover. Anonymkode: 9470f...70b 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I praksis vil det nok ikke gjøre noen særlig forskjell. Stresstesten av at alle boliglånskunder skal tåle 5% renteøkning fra dagens nivå vil nok uansett sørge for at svært få vil få låne 500 prosent av inntekt fremover. Anonymkode: 9470f...70b I praksis vil det utgjøre stor forskjell for oss som jobber i bank da en del av innstrammingene blant annet er foreslått til å ha lavere unntakskvote. Det vil si at vi potensielt mister muligheten til å bevilge unntak på personer i spesielt vanskelige livssituasjoner, for eksempel ved død og samlivsbrudd. En ting er de førstegangskjøperne som må spare litt lengre, men det er andre som oppriktig har behov for å komme utenom kravene. Mvh Finansrådgiver Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I praksis vil det utgjøre stor forskjell for oss som jobber i bank da en del av innstrammingene blant annet er foreslått til å ha lavere unntakskvote. Det vil si at vi potensielt mister muligheten til å bevilge unntak på personer i spesielt vanskelige livssituasjoner, for eksempel ved død og samlivsbrudd. En ting er de førstegangskjøperne som må spare litt lengre, men det er andre som oppriktig har behov for å komme utenom kravene. Mvh Finansrådgiver Anonymkode: 05431...b02 Hvor snart tror du som finansrådgiver at disse reglene vil tre i kraft? I morgen kl 08:00 eller neste uke/måned? Anonymkode: 32bd4...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor snart tror du som finansrådgiver at disse reglene vil tre i kraft? I morgen kl 08:00 eller neste uke/måned? Anonymkode: 32bd4...8a9 Det vet jeg ikke da jeg ikke jobbet i bank sist forskriften ble endret, men jeg vil nok tro at det blir fram i tid fra en viss dato da det krever litt mtp omstilling for bankene og de som jobber der. Og de som allerede har fått finansieringsbevis/lån vil jo være nødt til å følge den tidligere forskriften om så, vi kan jo ikke gå tilbake på lovnader og gyldighet. Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det vet jeg ikke da jeg ikke jobbet i bank sist forskriften ble endret, men jeg vil nok tro at det blir fram i tid fra en viss dato da det krever litt mtp omstilling for bankene og de som jobber der. Og de som allerede har fått finansieringsbevis/lån vil jo være nødt til å følge den tidligere forskriften om så, vi kan jo ikke gå tilbake på lovnader og gyldighet. Anonymkode: 05431...b02 Hvis du skulle gi det et hofteskudd? Hvor lang tid snakker vi? En uke? En måned? Et halvår? Anonymkode: 32bd4...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis du skulle gi det et hofteskudd? Hvor lang tid snakker vi? En uke? En måned? Et halvår? Anonymkode: 32bd4...8a9 Dykket litt ned i det. Ser at sist Finanstilsynet foreslo endringer i forskrift så foreslo de å endre fra 5x inntekt til 4,5x inntekt samt å endre unntakskvote for Oslo fra 10 til 8%. 5x inntekt står fortsatt men unntakskvote for Oslo er nå 8%. Da ble det bedt om vurdering av forskriften fra Finansdepartementet i april 2020. Forslaget ble lagt ut i slutten av september, altså på denne tiden, og Finansdepartementet hadde da bedt om vurdering fra 31. desember. Konklusjon er altså fra nyttår, 2023. Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dykket litt ned i det. Ser at sist Finanstilsynet foreslo endringer i forskrift så foreslo de å endre fra 5x inntekt til 4,5x inntekt samt å endre unntakskvote for Oslo fra 10 til 8%. 5x inntekt står fortsatt men unntakskvote for Oslo er nå 8%. Da ble det bedt om vurdering av forskriften fra Finansdepartementet i april 2020. Forslaget ble lagt ut i slutten av september, altså på denne tiden, og Finansdepartementet hadde da bedt om vurdering fra 31. desember. Konklusjon er altså fra nyttår, 2023. Anonymkode: 05431...b02 Hva mener du med at finansdepartement hadde bedt om vurdering fra 31.12? Da trådde det vel i kraft lenge før 31.12, og så ville fin.dep revurderer fra 1.1. Anonymkode: 32bd4...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva mener du med at finansdepartement hadde bedt om vurdering fra 31.12? Da trådde det vel i kraft lenge før 31.12, og så ville fin.dep revurderer fra 1.1. Anonymkode: 32bd4...8a9 Nei, de la fram ønske i april om en revurdering av utlånsforeskriften fra årsskiftet. At Finanstilsynet skulle ta stilling til utlånsforeskriften fra og med nyttår. Forslaget ble derfor lagt fram I september og Finansdepartementet har da vurdert forslaget og vedtatt virkning fra 31. desember. Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dykket litt ned i det. Ser at sist Finanstilsynet foreslo endringer i forskrift så foreslo de å endre fra 5x inntekt til 4,5x inntekt samt å endre unntakskvote for Oslo fra 10 til 8%. 5x inntekt står fortsatt men unntakskvote for Oslo er nå 8%. Da ble det bedt om vurdering av forskriften fra Finansdepartementet i april 2020. Forslaget ble lagt ut i slutten av september, altså på denne tiden, og Finansdepartementet hadde da bedt om vurdering fra 31. desember. Konklusjon er altså fra nyttår, 2023. Anonymkode: 05431...b02 Ser jeg leste igjennom litt fort. Sist, i 2020, så var Finanstilsynets forslag å senke 5x inntekt til 4,5x inntekt samt å senke unntakskvote fra 10% (8% I Oslo) til 5%. Dette ble jo ikke gjort, så det svarer jo på spørsmålet i tråden forøvrig. At selv om Finansdepartementet foreslår innstramminger så betyr ikke det at Finansdepartementet vedtar endringen. Nå er jo derimot saken annerledes mtp det økonomiske bildet i Norge, så det blir spennende å se hva det ender på. Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ser jeg leste igjennom litt fort. Sist, i 2020, så var Finanstilsynets forslag å senke 5x inntekt til 4,5x inntekt samt å senke unntakskvote fra 10% (8% I Oslo) til 5%. Dette ble jo ikke gjort, så det svarer jo på spørsmålet i tråden forøvrig. At selv om Finanstilsynet foreslår innstramminger så betyr ikke det at Finansdepartementet vedtar endringen. Nå er jo derimot saken annerledes mtp det økonomiske bildet i Norge, så det blir spennende å se hva det ender på. Anonymkode: 05431...b02 Rettelse. Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #14 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rettelse. Anonymkode: 05431...b02 Så da er det sannsynlig at de nye innstramningene trår i kraft fra 1januar neste år da. Men blir det ikke da massiv panikkhandel ut året her innen innstramningene trår i kraft som vil gi en gigantisk prisvekst i boligmarkedet på sikkert 10talls prosentpoeng?? hvordan var banken din sin utlånspolicy mellom de nye reglene ble offentlig kjent i media fram til de ble formelt vedtatt? Altså oktober 2020 til januar 2021? Anonymkode: 32bd4...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #15 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så da er det sannsynlig at de nye innstramningene trår i kraft fra 1januar neste år da. Men blir det ikke da massiv panikkhandel ut året her innen innstramningene trår i kraft som vil gi en gigantisk prisvekst i boligmarkedet på sikkert 10talls prosentpoeng?? hvordan var banken din sin utlånspolicy mellom de nye reglene ble offentlig kjent i media fram til de ble formelt vedtatt? Altså oktober 2020 til januar 2021? Anonymkode: 32bd4...8a9 Jeg har jobbet innen finans I mange år men jeg jobbet ikke med boliglån på det tidspunktet. Det blir helt sikkert noe større pågang. Men, nå skal det sies at de som da får "panikk" og kontakter banken for å få finansieringsbevis før jul ikke nødvendigvis fyller kravene for å få 5x inntekt eller kunne få unntak fra kvote uansett. Litt som det ble nevnt over her; det vil mest sannsynlig og som oftest stoppe på likviditet før det stopper på x inntekt. Vi gir jo heller ikke unntakskvote til Gud og hvermann bare fordi de vil ha mer lån. Min spådom er altså at de som kontakter banken i panikk for å ikke få lån etter nyttår ikke er de som er økonomisk rustet til å presse opp prisene i markedet uansett. Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #16 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har jobbet innen finans I mange år men jeg jobbet ikke med boliglån på det tidspunktet. Det blir helt sikkert noe større pågang. Men, nå skal det sies at de som da får "panikk" og kontakter banken for å få finansieringsbevis før jul ikke nødvendigvis fyller kravene for å få 5x inntekt eller kunne få unntak fra kvote uansett. Litt som det ble nevnt over her; det vil mest sannsynlig og som oftest stoppe på likviditet før det stopper på x inntekt. Vi gir jo heller ikke unntakskvote til Gud og hvermann bare fordi de vil ha mer lån. Min spådom er altså at de som kontakter banken i panikk for å ikke få lån etter nyttår ikke er de som er økonomisk rustet til å presse opp prisene i markedet uansett. Anonymkode: 05431...b02 Hva forventer dine kollegaer ift når innstramningene trår i kraft? Eventuelt om den trår i kraft, tenker spesielt på 5x -eren her. Anonymkode: 32bd4...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #17 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva forventer dine kollegaer ift når innstramningene trår i kraft? Eventuelt om den trår i kraft, tenker spesielt på 5x -eren her. Anonymkode: 32bd4...8a9 Jeg kan ikke snakke for kolleger for det går helt ærlig kun på personlig synsing. Vi må bare forholde oss til det vi får beskjed om. Men selvfølgelig, det viser seg jo at folk rett og slett har for mye lån og at dette ikke er gunstig. Jeg vil tro det er sannsynlig at det blir innstramminger. Det høres sannsynlig ut for meg at Finansdepartementet vil forhindre økonomiske vanskeligheter i framtiden samt hindre videre boliginflasjon mtp den situasjonen vi står ovenfor nå, og det er felles oppfatning fra de få jeg har rukket å snakke med om det i dag. Så jeg tror dessverre at det blir innstramminger. Personlig skulle jeg ønske at det i stedet ble strengere krav opp mot billån og forbrukslån i stedet for boliglån. Har såklart mange tanker om hvordan ting kan løses uten å strupe mulighetene til de med lite fra før, men det er jo en annen diskusjon. Hvis det blir vedtatt forventes det at det skjer fra nyttår. Anonymkode: 05431...b02 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #18 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke snakke for kolleger for det går helt ærlig kun på personlig synsing. Vi må bare forholde oss til det vi får beskjed om. Men selvfølgelig, det viser seg jo at folk rett og slett har for mye lån og at dette ikke er gunstig. Jeg vil tro det er sannsynlig at det blir innstramminger. Det høres sannsynlig ut for meg at Finansdepartementet vil forhindre økonomiske vanskeligheter i framtiden samt hindre videre boliginflasjon mtp den situasjonen vi står ovenfor nå, og det er felles oppfatning fra de få jeg har rukket å snakke med om det i dag. Så jeg tror dessverre at det blir innstramminger. Personlig skulle jeg ønske at det i stedet ble strengere krav opp mot billån og forbrukslån i stedet for boliglån. Har såklart mange tanker om hvordan ting kan løses uten å strupe mulighetene til de med lite fra før, men det er jo en annen diskusjon. Hvis det blir vedtatt forventes det at det skjer fra nyttår. Anonymkode: 05431...b02 Og for å legge til litt av den andre siden av saken som like gjerne kan legges til grunn: det er også potensielt mulig at økt rente vil bli ansett som "nok" per nå. Det er allerede en stor brems på lånekapasiteten til folk. Det kan hende at Finansdepartementet er redde for å strupe boligmarkedet helt med tanke på at dette allerede er en stor faktor i samfunnet allerede. Så ja, det er umulig å si, men jeg tror det vil skje en endring til slutt. Enten nå eller senere. Verdensbildet i dag er dog et godt eksempel på at man aldri kan vite hvilken veg det vil gå. Anonymkode: 05431...b02
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #19 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I praksis vil det utgjøre stor forskjell for oss som jobber i bank da en del av innstrammingene blant annet er foreslått til å ha lavere unntakskvote. Det vil si at vi potensielt mister muligheten til å bevilge unntak på personer i spesielt vanskelige livssituasjoner, for eksempel ved død og samlivsbrudd. En ting er de førstegangskjøperne som må spare litt lengre, men det er andre som oppriktig har behov for å komme utenom kravene. Mvh Finansrådgiver Anonymkode: 05431...b02 Det er 100 % tullprat det du sier. Norges banker er så jævla langt fra Robin Hood som du kan komme så spar meg den vinklingen. Ja, du syns vi skal følge bankene sitt ønske? Skrote hele boliglånforskriften og øke lånebeløpene til nordmenn..Det Høres jo veldig logisk ut å øke "låneevnen" til typ verdens mest belånte folkeslag i et boligmarked som har gått opp 20 % på to år. Forklaringen er selvfølgelig at bankene ikke ønsker at boligmarkedet skal falle. De er livredde for lånetap og har allerede begynt å sette av til tap for næringseiendom som vil stupe i verdi og nå er de redde for at de også vil ha store tap på boligeiendom. De har jo lånt ut penger til opphausede priser og vet jo selvfølgelig at boligene overhodet ikke er verdt i nærheten av lånesummen i et marked som ikke er på steroider. Det samme gjelder meglerene som er uttaler seg. Kun ute etter å mele sin egen kake. Du er førstegangskjøper. Hva er best for deg? At boligmarkedet faller 10-20 % (pga innstramming i boliglånsforskrift og økte renter) og du da kjøper en bolig (med et finansieringsbevis som er 10-20 % lavere, eller ønsker du på liv og død å ha mest mulig i gjeld? Du ønsker vel ikke at boligprisene skal holde seg og absolutt få 600-700.000 mer i unødvendig i gjeld??? Når ingen får låne mer enn 4,5 så faller boligprisene tilsvarende garantert. De eneste som ikke liker det er bankene, eiendomsmeglere og de som skal selge bolig til en opphausset pris. Bare vent, vi kommer til å få boliglånsrente på over 5 % og med den nye regelen så vil boligprisene stupe 10-30 % det nærmeste året. Håper virkelig finanstilsynet og europeiske kontrollorgan (som har advart Norge i 10 år mot boligprisene) nå blir hørt. Anonymkode: 590b0...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #20 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er 100 % tullprat det du sier. Norges banker er så jævla langt fra Robin Hood som du kan komme så spar meg den vinklingen. Ja, du syns vi skal følge bankene sitt ønske? Skrote hele boliglånforskriften og øke lånebeløpene til nordmenn..Det Høres jo veldig logisk ut å øke "låneevnen" til typ verdens mest belånte folkeslag i et boligmarked som har gått opp 20 % på to år. Forklaringen er selvfølgelig at bankene ikke ønsker at boligmarkedet skal falle. De er livredde for lånetap og har allerede begynt å sette av til tap for næringseiendom som vil stupe i verdi og nå er de redde for at de også vil ha store tap på boligeiendom. De har jo lånt ut penger til opphausede priser og vet jo selvfølgelig at boligene overhodet ikke er verdt i nærheten av lånesummen i et marked som ikke er på steroider. Det samme gjelder meglerene som er uttaler seg. Kun ute etter å mele sin egen kake. Du er førstegangskjøper. Hva er best for deg? At boligmarkedet faller 10-20 % (pga innstramming i boliglånsforskrift og økte renter) og du da kjøper en bolig (med et finansieringsbevis som er 10-20 % lavere, eller ønsker du på liv og død å ha mest mulig i gjeld? Du ønsker vel ikke at boligprisene skal holde seg og absolutt få 600-700.000 mer i unødvendig i gjeld??? Når ingen får låne mer enn 4,5 så faller boligprisene tilsvarende garantert. De eneste som ikke liker det er bankene, eiendomsmeglere og de som skal selge bolig til en opphausset pris. Bare vent, vi kommer til å få boliglånsrente på over 5 % og med den nye regelen så vil boligprisene stupe 10-30 % det nærmeste året. Håper virkelig finanstilsynet og europeiske kontrollorgan (som har advart Norge i 10 år mot boligprisene) nå blir hørt. Anonymkode: 590b0...f4b Hva er tullprat? At de fleste som jobber med boliglån gjør det fordi de liker å jobbe med og for kundene og ikke fordi vi godter oss over de som har kommet i vanskelige situasjoner og som vi ikke får lov til å hjelpe selv om de har betjeningsevne? Du trenger ikke å late som at jeg ikke forstår hvorfor vi har utlånsforeskriften, for dette jobber jeg med hver eneste dag. Den er verdifull og helt riktig i de aller fleste tilfeller, og den oppfatningen om at unntakskvota brukes på folk som bare vil kjøpe mer er stort sett bare vås. Å redusere max x inntekt i seg selv er jeg ikke imot, ja folk har godt av mindre lån, men å minske unntakskvota vil stort sett ramme de som er i livskriser. Å hjelpe folk inn på boligmarkedet er en mikroskopisk del av hva vi faktisk bruker unntakskvota på. Det er ganske stor forskjell på oss mennesker i front, grunnen til at vi har valgt akkurat den jobben og bankens overordnede budsjett. Jeg jobber ikke I en bank med medarbeidere som synes at kunder i knipe er morsomt eller hvor tallene overgår medmenneskelighet og forståelse. Og det handler ikke om å gi folk lån de ikke har råd til, for betjeningsevne har vi ikke lov til å ta på unntakskvote. Så pengene er der i disse sakene som vi snart muligens må avvise enda flere av. Vi tar som sagt ikke saker på unntak bare for å hive mer lån på mennesker som ikke har råd til det. Anonymkode: 05431...b02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå