AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Men psykologen sa at grunnen til at jeg fikk diagnosen så seint var fordi jeg hadde en veldig mild variant. Jeg syns heller det er fordi jeg er så god til å maskere. Har flere opplevd dette? Anonymkode: 085dc...a70
Purple_Pixiedust Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 (endret) Jeg var 26 tror jeg da jeg fikk den. Jeg er nok veldig god til å skjule. Har lært meg mye om de sosiale greiene. Jeg sleit mer i yngre dager, men det var lite hjelp å få da mamma prøvde. Men jeg mener også at jeg har det mildt sammenlignet med mange andre. Nettopp derfor klarer jeg jo også bedre å skjule det. Mine andre problemer er verre. Endret 3. oktober 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Fik Asperger som 35 åring. Var en mellomting mellom at jeg var mildt rammet og at jeg isolerte meg for å skjule tegnene. Anonymkode: cfe87...82e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg fikk diagnosen da jeg var 40, men har levd veldig isolert. Jeg vil ikke si jeg er lett rammet. Jeg har store utfordringer. Men jeg fikk diverse andre diagnoser først. Generalisert angst, engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og paranoid personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 33e5c...513 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Hva er symptomene til dere som fikk sen diagnose pga mild variant? Anonymkode: 55da5...8e4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men psykologen sa at grunnen til at jeg fikk diagnosen så seint var fordi jeg hadde en veldig mild variant. Jeg syns heller det er fordi jeg er så god til å maskere. Har flere opplevd dette? Anonymkode: 085dc...a70 Selvsagt er det fordi du hadde en mild variant. Tegn på Asperger kan sees veldig tidlig og på det stadiet et man ikke kognitiv nok utviklet til å bevist maskere https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/autisme-og-autismespekterforstyrrelser-asf «Dersom barnet ditt har ASF vil du antagelig se tegn til diagnosen mellom 18 måneder og to års alder, eller enda tidligere.» Anonymkode: 015ad...70c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Hva konkret gjør dere for å maskere? Anonymkode: db418...3ef
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men psykologen sa at grunnen til at jeg fikk diagnosen så seint var fordi jeg hadde en veldig mild variant. Jeg syns heller det er fordi jeg er så god til å maskere. Har flere opplevd dette? Anonymkode: 085dc...a70 Skjønner tankegangen din, det er alltid godt å prøve å fremstå mer reflekterende og oppegående enn man faktisk er. Anonymkode: 3b13b...551
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 Og ikke minst, hvordan slutte å maskere? Anonymkode: db418...3ef
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg tror jeg har denne diagnosen, men ingen psykolog vil mene det. Det er kjempe frustrerende. Jeg har også lært overlevelses teknikker og maskering har levd såpass lenge at jeg har blitt flink til å late som. Å se folk i øynene, å ikke irritere meg over ulike ting og empati. Anonymkode: e2740...881
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og ikke minst, hvordan slutte å maskere? Anonymkode: db418...3ef Ser de bruker et sånn triks med sparkelspade nå, skal visst funke ganske bra. Anonymkode: 69c8d...976 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva konkret gjør dere for å maskere? Anonymkode: db418...3ef Letteste måten å maskere ting på er jo å isolere seg. Da blir man ikke fanget opp. Å være stille og ikke si så mye er også en måte, om man er taus så sier man ikke noe feil. Være bevisst på øyekontakt er en måte. Om man sliter motorisk kan man trene seg opp der. Anonymkode: 4416a...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 Er i midten av 30 årene og skal til utredning snart, usikker om jeg har det, men kan forklare noe. Spesielt sosiale vansker. Anonymkode: 88792...f9a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #14 Skrevet 3. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Letteste måten å maskere ting på er jo å isolere seg. Da blir man ikke fanget opp. Å være stille og ikke si så mye er også en måte, om man er taus så sier man ikke noe feil. Være bevisst på øyekontakt er en måte. Om man sliter motorisk kan man trene seg opp der. Anonymkode: 4416a...d9d Slik det har blitt til meg, er alltid alene, om jeg er med på noe med jobben så er jeg helt stille. Aner ikke hva jeg si, når jeg kommer på noe så har de skiftet tema så da går det ikke. Øyekontakt får jeg ikke til. Anonymkode: 88792...f9a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #15 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er symptomene til dere som fikk sen diagnose pga mild variant? Anonymkode: 55da5...8e4 Var verre som barn. Slet mye i tenårene, fordi jeg ville passe inn men ikke klarte. Klarte ikke å stelle meg som de andre heller. Var litt sløvere med dusjinga, så håret var oftere fett. Jeg var mye blekere enn de andre og var redd for å kle meg for utfordrende. Men var alltid missunnelig på de andre. Nå er ikke dette lenger problemet. Er mer at jeg ikke forstår meg på så mye og sliter med å lære ting som ikke er interessant. Jeg vet mer enn de fleste om ting jeg får interesse for. Jeg er tidligere ute med å se løsninger eller få med meg utviklinga i datasystemer. Liker ikke smalltalk. Liker ikke når folk liksom skal være morsomme. Synes folk finner på mye rart og gjør problemer ut av mye. Feks, julestresset. Anonymkode: 87401...06a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå