Gå til innhold

Redd for at læreren skal ringe- igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har hatt noen episoder på skolen, hvor vi da har blitt kontaktet. Vi har snakket mye om dette hjemme, og det ble lovet at det ikke skulle gjenta seg. Nå sliter jeg veldig med redsel for at de skal ringe oss igjen 😧 Barnet har aldri gjort noe som helst galt før, så dette er uvant og jeg skammer meg sånn. 

Jeg frykter også at barnet vårt blir snakket om hjemme av andre barn, og jeg tør ikke gå på foreldremøter osv nå. Flere som har det sånn?

Anonymkode: 56823...5ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en trøst så er sjansen veldig stor for at det er fler foreldre i samme klasse som har fått telefoner om oppførselen til barna sine, så du er neppe aleine om det. 

Anonymkode: 51e6b...949

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner følelsen, men det er så viktig både for barnet ditt og for skolen at du ikke lar skammen overskygge alt her. Det viktige er jo at du får vite det hvis det er noe, og at du samarbeider med skolen og evnt andre foreldre om å finne riktig måte å håndtere dette på hvis det skjer igjen. Barn og ungdom tester grenser og utfordrer, du har ikke mislykkes bare fordi barnet ikke gjør alt det skal, og det har ikke barnet heller. Viktig å ikke ta alle sorger på forskudd.

Det viktige er at du ser barnet ditt, både for det fine barnet det er, og for det gale den har gjort. De fleste barn kan gjøre noe galt, og så lenge du ikke prøver å skjule det, så gjør du alt riktig.

Gå på foreldremøte, og snakk med en gang med de berørte (dersom det er noen): "går det bra med barnet deres? Jeg har tatt en ordentlig prat med X, og det virker som det gikk inn, men jeg håper dere sier ifra med en gang dersom det skjer mer. Jeg har ikke.merket at X har gjort sånt før"

Dersom det ikke er noen direkte berørte, og at ungen har gjort hærverk etc, så ville jeg hvertfall ikke vært redd for foreldremøtet .

Anonymkode: 838d4...203

• Liker 3
Skrevet

Du kjenner ditt barn best, vis tillit til at det ikke skjer mere. Mine barn klatret opp på ett tak og noen takstein datt ned, dette måtte jeg erstatte og jeg måtte i møte på skolens kontor. Ikke morro men det var ett engangs tilfelle og ungene lærte av det (mest lærte de å ikke la seg presse av venner). Skjedde aldri noe mere og episoden ble aldri nevnt igjen fra skolen side.

Anonymkode: 8789e...a4c

Skrevet

Da er det nok på tide at dere tar det veldig seriøst hjemme og snakker skikkelig med han. Det er visst mye dårlig oppdragelse på skolen nå. Det er fremdeles foreldre som skal oppdra barna sine, ikke lærerne faktisk.

Anonymkode: 7d27a...a00

Skrevet

Da må du være mer konsenkvent da så barnet forstår virkelig alvoret siden det har gjentatt seg. Selvfølgelig sier alle foreldre at barna aldri har gjort ting før. Helt vanlig. Men du er ikke øyne eller ører på skolen eller blant venner og gjengen dems ute..

Anonymkode: a6c66...bda

Skrevet

Om det er gjentagende problem på skolen så ta kontakt med lærer og prøv å finne årsaken.   Vær nysgjerrig og spør hva som skjer i forkant  av episodene, noen ganger kan det være triggere som skolen ikke legger merke til før de systematisk Observerer. Snakk med barnet om hvordan det har det på skolen generelt og  nøytralt uten anklage. Barnet er nok klar over at oppførselen er uønsket.

Det går an å be lærer skrive melding eller gi oppsummering i slutten av uken i stedet for å ringe hver gang. Det er ikke godt å grue seg hver gang telefonen ringer. 

Og du er garantert ikke alene om dette. Mange har noen erfaringer i løpet av skoletiden.

Anonymkode: 32bb9...319

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...