Gå til innhold

Hvorfor begynner ikke kolikksymptomer før 2-4 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg aldri har skjønt…. Hvis det feks skulle skyldes melkeproteinallergi; hvorfor reagerer de ikke før? Og hvis det skyldes alle disse andre tingene som låsninger etc; er de ikke plaget før 3 ukers alder også? Noen som har noen gode teorier?

Anonymkode: e0f4c...489

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er noe jeg aldri har skjønt…. Hvis det feks skulle skyldes melkeproteinallergi; hvorfor reagerer de ikke før? Og hvis det skyldes alle disse andre tingene som låsninger etc; er de ikke plaget før 3 ukers alder også? Noen som har noen gode teorier?

Hos oss begynte det definitivt før 3 uker. Men kravet for diagnose kollikikk er jo at det skal holde på en stund.

Anonymkode: 23a51...933

Skrevet

Jeg er selv usikker. Har hatt to kolikkbarn. En som gråt fra dag 2 etter fødsel og varte til hun var 3 mnd. En som sov og spiste de første 14 dagene før det startet, varte til hun var 4-5 mnd. Har grublet så mye over det samme. Med mine var det nok klassisk kolikk (umodne tarmer, magevondt). Testet ut melkefritt, kiropraktor osv uten at det tydet på melkeallergi, låsninger eller annet.

Anonymkode: 63e50...398

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er selv usikker. Har hatt to kolikkbarn. En som gråt fra dag 2 etter fødsel og varte til hun var 3 mnd. En som sov og spiste de første 14 dagene før det startet, varte til hun var 4-5 mnd. Har grublet så mye over det samme. Med mine var det nok klassisk kolikk (umodne tarmer, magevondt). Testet ut melkefritt, kiropraktor osv uten at det tydet på melkeallergi, låsninger eller annet.

Anonymkode: 63e50...398

Ja, det er jo veldig mystisk?? Forstår ikke. Først trodde jeg at det bare var fordi det først er etter 3 uker at diagnosen kan settes, og at symptomene hadde vært der fra start, men så har jeg jo skjønt at mange aner fred og ingen fare før det plutselig debuterer ved 2/3 uker.

Skrevet

Enig i at dette er merkelig, og er også interessert i å høre om noen har noen tanker eller teorier

Skrevet

Kanskje fordi de spiser så lite før den tid? Så det blir ikke «nok» melkeprotein i kroppen før det har samlet seg opp mer? 

Kanskje fordi de generelt er i dvale de første 2 ukene? Bare sover og spiser 

Anonymkode: 9e39d...281

Skrevet

Jeg har hørt at det er fordi babyene er halveis i «koma» eller «dvale» de første 2 ukene pga påkjenningen etter fødselen. Men vet ikke om det er noe hold i det

Anonymkode: dcd89...0c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...