AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg er normalvektig og er veldig glad i å gå turer og gå i fjellet. Dette kan jeg gjøre flere ganger i uka etter jobb. Jeg pusher han ofte til å bli med og det hender at han blir med å gå et par kveldsturer. Han veier 120 kg og jeg veier 60 kg og han er bare 5 cm høyere enn meg. Han tar ikke dette på alvor og jeg er veldig redd for at han skal bli alvorlig syk, utvikle diabetes og det som er. Jeg har fått han til å spise mer fisk etter vi ble sammen for snart 6 år siden, vi er begge veldig glad i laks så jeg prøver å lage det så ofte som mulig til middag. Prøver også å legge til salat så ofte som mulig til middagene. Vi har en godte skuff hjemme, og han kan ofte forsyne seg med nesten en hel plate sjokolade en onsdagskveld, hente en boks med is fra fryseren osv. Han er ofte sur på meg fordi han mener at jeg ikke pusher han nok til å bli med på turer og når jeg av og til legger opp middag til oss når vi skal spise i stua noe vi ofte gjør på fredagskvelden så kan han bli sur fordi jeg har lasset på for mye mat til han. Jeg har nevnt PT, men det sier han er totalt uaktuelt. Jeg har så lyst til å hjelpe han og få han til å innse alvoret. Han er ikke 30 år engang. Jeg er så redd for han i tillegg at jeg tar meg selv i å gråte når jeg tenker på vekta hans. Hvordan kan jeg hjelpe? Jeg har sagt at jeg skal støtte han 110%, men at det er han som må ville og han som må ta seg selv litt i nakkeskinnet her. Og da er han rett på med at jeg må hjelpe han om han skal klare det. Jeg har aldri slanket meg selv, men jeg er helt for å legge totalt om kostholdet for hans del og minske porsjonene om det er det som skal til for at han skal komme seg ned i vekt. Anonymkode: 1b320...3c4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg vet ikke om det er så mye du kan gjøre. Høres ut som han legger skylden over på deg for alle problemene sine. Du har blitt moren hans. Anonymkode: dfcc7...bd7 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Dette er ikke ditt ansvar. Han er voksen, han må pushe seg selv. Å klage på at du ikke maser mer? Skulle tro han så på deg som sin mor, noe så usexy. Ville sagt til han at du skal støtte han, men han må kunne pushe seg selv uten at du maser. Det blir bare slitsomt. Du er aldri ansvarlig for hva andre voksne mennesker velger, husk det. Og ja, kostholdet er mye viktigere enn turer noen ganger i uka når det kommer til vektnedgang. Anonymkode: e4246...c6a 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Hvem er det som fyller opp godteskuffen til stadighet? Anonymkode: 23bef...542 4
exictence Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Du kan si at du synes ikke dere skal ha den godteskuffen lengre. Det frister for mye. Dessuten vil du ha skuffen til noe annet. Snakk med ham om hva han mener er et sunt og riktig kosthold og levesett. Si at du mener det er viktig. 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg er så redd for å miste han, så redd for at han plutselig ikke skal våkne når vi legger oss om kveldene. Anonymkode: 1b320...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Bli enig med han i å droppe godteskuffen. Ha evnt noe mer kalorifattig der i en overgangsperiode, feks liten plate mørk sjokolade (man orker mindre av det), eller bygge ut isen med is med færre kalorier. Ta også det han sier om mat på alvor, ta små porsjoner - og så venter dere en stund før han får forsyne seg igjen. Og så må dere snakke om at hvis han vil ned i vekt, så kommer han til å.føle seg sulten, og det er tøft, men det er nødvendig for helsa. Turer er sunt for han, men kan fort føre til at han bare spiser mer fordi han er mer sliten, så der ville jeg fortsatt med forespørsel, ikke pushe for hardt. Anonymkode: ef3b9...1b9 2 1
Serafina. Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 Han må være motivert selv for å kunne gjøre en endring i kosthold og trening. Kosthold er definitivt det viktigste, men å komme seg ut på tur er også fint. Når man er såpass stor er det ikke store endringer som skal til for å begynne nedgangen. Å tenke over drikke og snop er en god start. Men som sagt, det viktigste er indre motivasjon. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 Men hvorfor spiser han? Har han noen emosjonelle problemer, stressa, deprimert? Hvorfor har han behov for å smelle nedpå en hel sjokoladeplate eller en hel isboks på rappen? Det er jo ikke like godt lenger når en er kommet halvveis nedi isboksen, hvorfor fortsetter han? Anonymkode: 23bef...542
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg er helt med på at det er hans ansvar og at han ikke kan klage på deg. Men hvorfor gir du han store porsjoner når han har gitt beskjed om at han vil ha små porsjoner og du vet han trenger å slanke seg? Det er vanskelig å stoppe når det er mye på tallerken. Skulle han trenge mer mat, er det bedre at han har fått en liten porsjon (som han har bedt om) og heller gå selv på kjøkkenet og forsyne seg én gang til hvis han selv oppriktig ønsker mer. Her bør du egentlig ikke lage mer. Godteskuffen tømmer du i søpla. Og så kjøper dere ikke inn mer godteri. Han har selv sagt ja til slanking, så da kan du dette. Anonymkode: ca6c0...627 2
Epplekiwi Skrevet 4. oktober 2022 #11 Skrevet 4. oktober 2022 det er det han spiser som avgjør vekta. går ikke å trene av seg dårlig kosthold, alt for mye kalorier. laks er sundt men mye kalorier der og. 3 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Skrevet 4. oktober 2022 Som flere her er inne på, kjøp noe snacks til fredag/lørdag, resten av uka lar dere det være tomt. Når det gjelder trening, så la det være lystbetont. Om du er seriøst overvektig, så er det beste i de fleste tilfeller svømming/sykling/ski, aktiviteter som gjør at du ikke overbelaster knærne. La oss si at du skal gå ned et fjell, så er belastningen stor mot fot og kne for alle, om du da i tillegg er overvektig og over i fedme, så får du plager om du belaster føttene så mye. Hvis dere skal gå, så anbefaler jeg lett-terreng fram til han er nede under 100. Jogging er nei nei nei med en slik vekt. Anonymkode: 6412d...ab2 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #13 Skrevet 4. oktober 2022 Epplekiwi skrev (32 minutter siden): det er det han spiser som avgjør vekta. går ikke å trene av seg dårlig kosthold, alt for mye kalorier. laks er sundt men mye kalorier der og. Helt sant! Bare det å ta seg en sjokolade. Du skal ta en GOD treningsøkt for å forbrenne den. Og spiser man svære middagsporsjoner hver dag, og fråtser fra godteriskuff, så må man si opp jobben og trene knallhardt døgnet rundt! Anonymkode: ca6c0...627
Karmaisabitch Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 Minst 80% av vekttap er fra å endre kosthold. Han må ville det selv, 100%. Men det er ofte vanskelig for de med fedme å komme til det punktet, bestemme seg for å ville legge om livsstilen. Anbefaler deg å sende han en tur innom fastlegen for å få råd. Det å høre alvorspraten fra en lege vil nok ha større effekt på viljen hans enn at du sier han må gjøre noe med vekta. Ønsker deg og han masse lykke til 😊 1 1
Fremmed fugl Skrevet 4. oktober 2022 #15 Skrevet 4. oktober 2022 Ok, noe er skikkelig lett for deg TS. Som å gi ha mindre porsjoner. Vektnedgang er verdens enkleste ting i teorien, naturloven som styrer dette er termodynamikkens første lov. Han må konsekvent over tid bruke mer energi enn han tilfører kroppen. Det sies at det enkleste er å redusere inntak av kalorier og at det er det viktigste. Uheldigvis er det teoretisk det enkleste, men hvis man ikke bruker de legemidler som tar kontroll over hjernen så er det i praksis krevende. Ellers så hadde ikke så mange vært overvektige. Mitt tips er at du får han å starte å løpe. Helt enig med han at PT bare er tull, og nok noe som er mye vanskligere å få til. Kjøp en treningsklokke og løpeutstyr til han. Fortell han når det passer for deg at han trener. Den vanlige feilen folk gjør hvis dem begynner å løpe som utrente, er å tro at dem skal bli skikkelig slitne. Så løper dem på seg både psykisk og fysisk ubehag. Hvis han som det høres ut er skikkelig dårlig trent. Så tenker jeg at han kan starte med løp-gå-løp i 30 min 4 ganger i uken. Hensikten er å få kroppen og nervesystemet å begynne å tilpasse seg til løping. Kan da faktisk starte med 1 min løping, så 2 min gåing i raskt tempo. Dette har ingen risiko for skader, og er psykologisk greit å håndtere. Løpingen skal ikke være terskelintervaller, men lett løping. Etter en stund kan han svitsje til 2 min løping og 1 min gåing. Så øke til 60 min. Mestring er et nøkkelord. Treningsklokker har mye fint som kan brukes motiverende. Han vil raskt se bedring i ulike målinger. Så er det dags for mat. Kun spise når han har planlagt. Begrense porsjonsstørrelse. Ikke spis alt på tallerken. Ikke vanskligere enn det. Ikke noen spesialdiett. En varig livstilsendring er ikke å spise rar mat i en periode.
ClausSaus Skrevet 4. oktober 2022 #16 Skrevet 4. oktober 2022 Serafina. skrev (På 3.10.2022 den 11.24): Han må være motivert selv for å kunne gjøre en endring i kosthold og trening. Kosthold er definitivt det viktigste, men å komme seg ut på tur er også fint. Når man er såpass stor er det ikke store endringer som skal til for å begynne nedgangen. Å tenke over drikke og snop er en god start. Men som sagt, det viktigste er indre motivasjon. Dette. 👆 Det skal ikke mye til. Kosthold er nesten alt. Og det er det daglige som avgjør. Beste trikset er å gjøre følgende tre ting: Kutte ut søppelmat til hverdags Spise så mye grønnsaker som mulig Ta tiden til hjelp. Dette virker alltid, så lenge det ikke er visse underliggende helsemessige eller medikamentelle forhold inne i bildet. Altså: Spise mindre av det han ikke bør spise og mer av det han bør spise, og gjøre dette til hans nye normal. For hver grønnsak han spiser er det da ett eller annet mer fetende han ikke spiser. Så dere bytter rett og slett ut fetende usunne matvarer med sunne næringsrike alternativer, og lar tiden gjøre jobben. Og ikke bli ekstremist – det er helt greit, og kan faktisk være bra, å ha en dag i uken å glede seg til. Igjen, det er det daglige som betyr noe. Ikke det ukentlige.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #17 Skrevet 4. oktober 2022 Last ned en kaloriteller app. Han må lære seg hva "mye mat" er. Mange skjønner ikke at en sjokoladeplate er 1000 kalorier, mens en halv KG brokkoli er 250. Laks har mye kalorier, er vel nesten dobbelt av kyllingfile. Han får ikke gått av seg disse kaloriene, han må slutte spise de. Anonymkode: 3e691...472 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå