Gå til innhold

Kristen fritidsklubb - barnet er plutselig blitt "problembarn" der

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 åringen går på en fritidsklubb som ledes av en menighet. Det er kristent innhold, men mange fra ulike religioner går der for å treffes. Den holdes rett etter skoletid en dag i uka. 

Vi har aldri fått tilbakemelding på at barnet har vært vanskelig å ha med å gjøre, hverken i barnehagen eller skolen. Han er omsorgsfull og pliktoppfyllende,  men kan tøyse en del og lager nok en del show. Han har en solid gjeng venner, og vi har god kontakt med foreldrene til vennene. 

På dette fritidsopplegget er det en del andre barn, som han tydeligvis ledes i feil retning av når han er der. Disse barna ee derimot også på skolen, og han ser de jo der og. Han har fått tilbakemelding på språkbruk og stenging med leppa til andre barn.

Jeg synes likevel det er merkelig at han kun får dårligere tilbakemelding fra denne klubben. Jeg snakket med lederen å nevnte om de kanskje kunne ha en lav terskel for toleranse med tanke på at de har levd hele livet i et kristent miljø, og kanskje ikke hadde samme forståelse for hvordan barn er og hvordan barn kan teste grenser i hva man sier. Ingen av de har pedagogisk utdannelse. Lederen var delvis enig i dette, men håpte at jeg så at de akseptere samfunnet slik det er. 

Har noen samme erfaring med kristent fritidstilbud?

Anonymkode: 7f702...659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo hende at barnet ditt er litt «vanskeligere» på en fritidsklubb enn på skolen? På skolen er det nokså seriøst og det kjenner han kanskje også på og oppfører seg bedre der mens på en fritidsklubb hvor ting er litt løsere så tuller og tøyser han mer og oppfører seg litt dårligere? Eller kanskje han er litt sliten etter en skoledag og oppfører seg derfor slik på fritidsklubben? Tror ikke det har noe med at det er en kristen klubb å gjøre. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje burde se det at sønnen din faktisk kan være den som har dårlig adferd her. Han er ti, han forandrer seg hele tiden og nå er han i tillegg i et nytt miljø. Det kan være at han tøffer seg for å bli sett av de andre barna. Spesielt om han må tilnærme seg dem på annet vis enn på skolen. 

Jeg vil tro det at sønnen din har godt av å ha en liten prat med deg om det å respektere og akseptere andre mennesker, at en ikke skal være uhøflig og ubehagelig mor andre til tross for at det er forskjeller blant folk. 

Si det at det stilles forskjellige forventninger til en etter hvor en befinner seg og at om han oppfører seg dårlig så får han ikke gå på det opplegget. 

Vi er ikke kristne her hjemme men jeg har hatt samtalen med jentungen for ett år siden ang kristne/religiøse verdier og det at de kan ha andre forventninger til en pga det. Man respekterer dem man går "hjem" til. 

Anonymkode: 9e01a...5ca

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
mintgrønn skrev (2 minutter siden):

Kan jo hende at barnet ditt er litt «vanskeligere» på en fritidsklubb enn på skolen? På skolen er det nokså seriøst og det kjenner han kanskje også på og oppfører seg bedre der mens på en fritidsklubb hvor ting er litt løsere så tuller og tøyser han mer og oppfører seg litt dårligere? Eller kanskje han er litt sliten etter en skoledag og oppfører seg derfor slik på fritidsklubben? Tror ikke det har noe med at det er en kristen klubb å gjøre. 

Han er del av andre fritidstilbud og aldri fått den tilbakemelding der. Kanskje det er skummelt at de ikke er pedagoger ,og kanskje har en annen forventning til barn. Jeg tenker også på det at de kan være slitne etter skolen. Det kan være lagt opp feil utifra hva barna trenger etter en skoledag "hvor de har vært flinke elever".

Skrevet

Du må jo høre på tilbakemeldingene. Og ikke diskreditere de som jobber der, eller prøve å få dem til å tilpasse opplegget deres... 

Og nei, jeg er ikke kristen 

Anonymkode: 33523...01b

• Liker 26
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han er del av andre fritidstilbud og aldri fått den tilbakemelding der. Kanskje det er skummelt at de ikke er pedagoger ,og kanskje har en annen forventning til barn. Jeg tenker også på det at de kan være slitne etter skolen. Det kan være lagt opp feil utifra hva barna trenger etter en skoledag "hvor de har vært flinke elever".

Tror det uansett er greit å ta en prat med gutten din om dette her. Syns innlegg nummer 3 beskrev det veldig fint. Tror at tilbakemeldingene må taes seriøst selvom du ikke har hørt dem andre plasser. Språkbruk som du feks nevnte er det sannsynligvis større fokus på i denne kristne klubben og hvis sønnen din er litt stygg i munnen av og til så skjønner jeg at de reagerer på det. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Her måtte de stenge den kristne fritidsklubben en stund på grunn av frekke barn. Og jeg vet at de er helt utrolig frekke og uregjerlige. 

Anonymkode: 84947...90f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her måtte de stenge den kristne fritidsklubben en stund på grunn av frekke barn. Og jeg vet at de er helt utrolig frekke og uregjerlige. 

Jeg vet det fordi vi har gått natteravn og har møtt på de der.

Skrevet
mintgrønn skrev (7 minutter siden):

Tror det uansett er greit å ta en prat med gutten din om dette her. Syns innlegg nummer 3 beskrev det veldig fint. Tror at tilbakemeldingene må taes seriøst selvom du ikke har hørt dem andre plasser. Språkbruk som du feks nevnte er det sannsynligvis større fokus på i denne kristne klubben og hvis sønnen din er litt stygg i munnen av og til så skjønner jeg at de reagerer på det. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jaja, selvsagt. Tar det veldig seriøst. Snakker med han om det, men likevel...

Skrevet

Du må se dette i et hierarki-perspektiv. Gutten kan endre adferd om han feks plutselig blir sett opp til, eller ser opp til andre kule barn. Eller han vil hevde seg for noe, blir ertet eller oppviglet av noen. 

Du må snakke med han om å være et godt forbilde og oppføre seg bra og også lære han at i akkurat denne settingen med et religiøst samlingssted er det absolutt nulltoleranse for stygg munnbruk. 

Anonymkode: ced6e...2dd

• Liker 6
Skrevet

Foreldrene som tror at akkurat deres barn er rene engelen og alle andre er djevlene...

Anonymkode: 3b7e1...893

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Her hvor vi bor så er det helst de barna som ikke går på noe annet organisert som dukker opp på denne kristne "fritidsklubben" og der har det vært mye problemer. Det er såpass at de andre barna fra skolen unngår denne klubben for de vet at de som går der er de som og lager trøbbel på skolen... 

Mitt barn går ikke på slikt og det er jo fordi han vet at de som går der er de samme som lager problemer på skolen... Derfor mye greiere å gå på aktiviteter man må betale litt for å gå på.

Når det er sagt så er det jo ikke umulig at barnet ditt oppfører seg annerledes og det jeg har hørt er at disse kristne fritidsklubbene har ganske så høy terskel for å gi beskjed til hjemmet for de er jo vant til så mye rart... Har en venninne som er veldig inni dette og hun sier det skal veldig mye til før de gir beskjed til hjemmet for erfaringen er at om de gir beskjed så kommer ikke barnet tilbake og det er kanskje de barna som oppfører seg slik som trenger det mest...

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (10 minutter siden):

Her hvor vi bor så er det helst de barna som ikke går på noe annet organisert som dukker opp på denne kristne "fritidsklubben" og der har det vært mye problemer. Det er såpass at de andre barna fra skolen unngår denne klubben for de vet at de som går der er de som og lager trøbbel på skolen... 

Mitt barn går ikke på slikt og det er jo fordi han vet at de som går der er de samme som lager problemer på skolen... Derfor mye greiere å gå på aktiviteter man må betale litt for å gå på.

Når det er sagt så er det jo ikke umulig at barnet ditt oppfører seg annerledes og det jeg har hørt er at disse kristne fritidsklubbene har ganske så høy terskel for å gi beskjed til hjemmet for de er jo vant til så mye rart... Har en venninne som er veldig inni dette og hun sier det skal veldig mye til før de gir beskjed til hjemmet for erfaringen er at om de gir beskjed så kommer ikke barnet tilbake og det er kanskje de barna som oppfører seg slik som trenger det mest...

Jeg kan være enig i dette. Det er et bra tilbud for de som trenger det mest.

• Liker 2
Skrevet

Er det så vanskelig da? snakk med gutten din? Hei du lille venn, hvordan går det på fritidsklubben da? Er alle greie og snille med hverandre der? Tenkte vi kunne snakke om at det er viktig å være grei og snill med andre.  osv

Anonymkode: 1aa49...ab0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har mye erfaring fra kristne fritidstilbud, har både vært deltaker selv, og leder etter at jeg ble gammel nok til det. Jeg er for øvrig godt forankret i den sekulære verden, jobbet f.eks på pub samtidig som jeg var fritidsleder på en kristen møteplass for ungdom.

Når du sier at sønnen din "kan tøyse en del og lage show" så viser det jo i bunn og grunn er en som finner på mye, og det er slett ikke sånn at det alltid passer seg eller er bra. Det er ganske ansavarsfraskrivende av deg som forelder å omtale hans bråk som "show", for det er slett ikke slik at de som blir forstyrret av ditt barn syns det er like tøys/show som han og evt vennene hans. Det er heller ikke slik at det er strengere på kristne ungdomsklubber enn andre steder når det gjelder barn som er urolig, men fordi det er ubehagelig for deg å tenke seg at din sønn kan være en urokråke, så skylder du på religiøsitet. Det eneste jeg har vært med på blir slått mer hardt ned på er ren banning, og det passer seg faktisk ikke for en tiåring noe sted.

Her bør du faktisk ta til deg at din sønn ikke oppfører seg bra, og være glad for at noen gir beskjed. Det kan godt være han ikke oppfører seg så fint i andre sammenhenger heller, men det er bare ingen som har orket å ta det opp med deg. Du er åpenbart ikke en mor som kan se at eget barns oppførsel kan ha negativt utslag, det gjør at andre kan kvie seg for å si fra. 

Anonymkode: 82a62...a80

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet

Det viktigste jeg lærer mine barn, er toleranse for andre. 

Ditt innlegg "lyser, ja men mitt barn...."

Vet du, ALLE barn har anlegg for å mobbe/plage andre. Nå har du fått en tilbakemelding på at han ikke oppfører seg greit og du leter etter skylden hos andre, fremfor å "se ditt barn" 

Ta en prat med han om toleranse og andres grenser. Han har tydelig gått over terskelen for noen og hvem det er, spiller jo egentlig  ingen rolle. Når klubben tar kontakt med deg, så gjør han "klubben" utrygg for andre. Han er bare 10, han trenger veiledning. Dette trenger jo egentlig ikke å bli noen stor sak. Så fint at de sier i fra! 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

10 åringen går på en fritidsklubb som ledes av en menighet. Det er kristent innhold, men mange fra ulike religioner går der for å treffes. Den holdes rett etter skoletid en dag i uka. 

Vi har aldri fått tilbakemelding på at barnet har vært vanskelig å ha med å gjøre, hverken i barnehagen eller skolen. Han er omsorgsfull og pliktoppfyllende,  men kan tøyse en del og lager nok en del show. Han har en solid gjeng venner, og vi har god kontakt med foreldrene til vennene. 

På dette fritidsopplegget er det en del andre barn, som han tydeligvis ledes i feil retning av når han er der. Disse barna ee derimot også på skolen, og han ser de jo der og. Han har fått tilbakemelding på språkbruk og stenging med leppa til andre barn.

Jeg synes likevel det er merkelig at han kun får dårligere tilbakemelding fra denne klubben. Jeg snakket med lederen å nevnte om de kanskje kunne ha en lav terskel for toleranse med tanke på at de har levd hele livet i et kristent miljø, og kanskje ikke hadde samme forståelse for hvordan barn er og hvordan barn kan teste grenser i hva man sier. Ingen av de har pedagogisk utdannelse. Lederen var delvis enig i dette, men håpte at jeg så at de akseptere samfunnet slik det er. 

Har noen samme erfaring med kristent fritidstilbud?

Kanskje han kjeder seg eller bare ikke passer inn i dette? 

Anonymkode: 6f5ef...f33

Skrevet

Du må jo stole på at lederne gir deg riktig tilbakemelding. Og du er nødt til å snakke med gutten din! Han er jo ikke den eneste  i landet.

Jeg har også en som kan lage litt støy. Får jeg tilbakemelding om noe slikt, så prater jeg med barnet. Minner også på hva vi har snakket om, på vei til samme aktivitet igjen. Ikke sikkert at du klarer å fjerne oppførselen, men barnet trenger også å høre fra deg om at oppførselen må dempes. Før eller siden vil det gli inn.

Mitt barn lar seg veldig lett hauses opp. Kommer barnet sammen med andre som er like, ja så blir det full fart og høyt volum. Konsekvensen blir jo at blir det for ille, så må man splitte barna i ulike grupper.

Du kan jo også være med på denne aktiviteten, og mulig barnet ditt endrer adferd da.

Anonymkode: 5866c...b5a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig lite sjarmerende at du ilegger alle andre (både voksne og barn) dårligere egenskaper som påvirker ditt barn, når det er ditt barn som får tilbakemeldinger om dårlig oppførsel. 

Jeg ville takket fritidsklubben veldig for å gi beskjed til deg (av erfaring sitter det ofte langt inne, og må være ganske alvorlig før foreldrene kontaktes), og så ville jeg spurt ungen om hvorfor han gjør slikt, om jeg kan hjelpe han med noe for å unngå at det blir slik neste gang, i tillegg til å informere han om at hvis han fortsetter den dårlige oppførselen så vil han måtte ta en pause. For å unngå at det ødelegger for alle de andre som faktisk ikke tuller og oppfører seg dårlig. 

Det heter barneoppdragelse. 

Anonymkode: 41afe...958

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Men er dere religiøse? Hvis ikke så forstår jeg at dette kan gå galt avsted sånn generelt. Han går på en fritidsaktivitet som preker om gud og Jesus, men om han ikke har foreldre som snakker om det samme så blir han vel usikker på hvem som har "rett". Husker selv hvor kleint det var å være en ikke-troende i et kristent barne/ungdomskor. Jeg ble også sett på som ear fordi jeg ikke gikk rundt og sa "Gud er god" eller ikke alltid ønsket å være med på andakt. 

Anonymkode: a2d21...095

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...