Gå til innhold

Kobbel lengde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker mye flexibånd på tur, som jeg vet er en del delte meninger om, og bruker bånd i magebelte av og til, men jeg skal kjøpe et ekstra kobbel. Som egner seg best feks på hundekurs eller på tur i lag med flere andre hunder. Men jeg er litt usikker på lengde. Ikke for kort og ikke for lang. Dette er en liten hund på rundt 10-11 kg.  Hvilken lengde synes dere er mest praktisk på tur? 2 meter kanskje?

Anonymkode: 8bd5e...c80

Skrevet

Ta 7 meter. 

Anonymkode: 400d5...963

Skrevet

Jeg har en hund på 12 kg og jeg synes MR-bånd er fantastisk. God lengde, men lett å korte inn om man ønsker. Strikk i enden, håndtak nede hvis man trenger å holde hunden i kort bånd og flere ringer slik at man lett kan regulere lengden.

• Liker 3
Skrevet
Tabris skrev (49 minutter siden):

Jeg har en hund på 12 kg og jeg synes MR-bånd er fantastisk. God lengde, men lett å korte inn om man ønsker. Strikk i enden, håndtak nede hvis man trenger å holde hunden i kort bånd og flere ringer slik at man lett kan regulere lengden.

Takk for tips! Kjente ikke til MR bånd. Skal sjekke det ut. 👍😊

Skrevet

Vi har ulike lengder.

På noen turer til fjells eller skogs (eller lydighetstrening) så bruker vi en del langline på 15 meter.

Bruker vi magebelte eller løper er det maks 2 meter.

Ellers på tisseturer og daglige turer bruker vi flex bånd. Men vi begynte ikke med flex bånd. Hunden må lære å gå fint i bånd først.

Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Vi har ulike lengder.

På noen turer til fjells eller skogs (eller lydighetstrening) så bruker vi en del langline på 15 meter.

Bruker vi magebelte eller løper er det maks 2 meter.

Ellers på tisseturer og daglige turer bruker vi flex bånd. Men vi begynte ikke med flex bånd. Hunden må lære å gå fint i bånd først.

Vi har noen andre bånd også, men synes de er litt korte. Kanskje 1,5 meter. Og langline har vi. Men kommer an på hvor vi går tur. Han her er litt treg på tur og skal snuse på alt. Så langline oppleves litt unødvendig med han vår. 😂 Ang flexibånd så bruker jeg ofte å holde det kort for at han skal trenes på å gå fint i bånd. Funker å trene på det selv med flex, selv om det kanskje ikke er det beste.

Hunden vår, en unghund hannhund på 15 mnd, har begynt å vise litt usikkerhet i møte med andre hunder. Begynner lettere å bjeffe og gjerne glefse litt. Virker som han føler seg usikker og ikke helt vet hvordan han skal oppføre seg. Han kan virke glad, leken og logrer, men så snur det plutselig. Så vi må ta litt tak i det problemet. Litt usikker på hvordan, men vi skal snart på kurs. Kanskje han bør trenes på å ikke hilse på andre hunder og trenes enda bedre på å gå fot. Kortere bånd bør vi ihvertfall ha.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hunden vår, en unghund hannhund på 15 mnd, har begynt å vise litt usikkerhet i møte med andre hunder. Begynner lettere å bjeffe og gjerne glefse litt. Virker som han føler seg usikker og ikke helt vet hvordan han skal oppføre seg. Han kan virke glad, leken og logrer, men så snur det plutselig. Så vi må ta litt tak i det problemet. Litt usikker på hvordan, men vi skal snart på kurs. Kanskje han bør trenes på å ikke hilse på andre hunder og trenes enda bedre på å gå fot. Kortere bånd bør vi ihvertfall ha.

Å la hunden hilse på andre hunder på tur er som å be om å få problemer. Enten fordi hunden får en forventning om at den får hilse på alle og girer seg opp, hvis den da ikke får hilse kan dette føre til frustrasjon og til slutt aggresjon. Eller så kan du utsette hunden for uheldige situasjoner hvor den får negative erfaringer som fører til aggresjon. Hunder burde trenes til å overse andre hunder/mennesker på tur og heller ha et par faste lekekamerater den møter jevnlig uten bånd. 

Anonymkode: f188b...6ce

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har noen andre bånd også, men synes de er litt korte. Kanskje 1,5 meter. Og langline har vi. Men kommer an på hvor vi går tur. Han her er litt treg på tur og skal snuse på alt. Så langline oppleves litt unødvendig med han vår. 😂 Ang flexibånd så bruker jeg ofte å holde det kort for at han skal trenes på å gå fint i bånd. Funker å trene på det selv med flex, selv om det kanskje ikke er det beste.

Jeg vil ikke anbefale å bruke Flexi-bånd i din situasjon. Det er vanskeligere å ha kontroll i Flexi enn vanlig kobbel hvis hunden kan utagere. Ved å stramme båndet og gjøre det kort så kan det trigge hunden og føre til utagering i seg selv.

Hunden bør absolutt ikke få hilse på fremmede hunder i bånd. I stedet er det lurt å trekke ut og få avstand så fort du ser det kommer en hund. Avstanden bør være så stor at din hund kan se den andre hunden uten å reagere/stivne/bjeffe.

Gå pent i bånd trenes heller ikke med kort bånd. Du tenker kanskje på det å gå fot, som er en lydighetsøvelse hvor hunden skal gå tett ved eiers kne. Gå pent i bånd handler mer om at hunden skal være så avslappet at lina er slak. Hvis båndet er kort så blir det veldig vanskelig fordi det er ikke mange skritt hunden kan ta før linen da strammes. På vanlig tur er det greit med litt lengde på båndet slik at hunden har litt frihet til å snuse i grøfta.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er min personlige erfaring og mening.

Båndtrening begynner fra dag en. Og jeg synes flexbånd i starten er en kjempestor uting da hunden lærer uvaner fra dag en.

Vi hadde kun to bånd i starten. Et på to meter og ei langline. Hunden lærte fra første stund å gå ved siden av oss og ikke dra i båndet (ikke hekt oppi oss). Det har vært opp og nedturer men først når dette fungerte hver gang gikk vi over til flex bånd og da var han ca 7 måneder.

Grunnen til at jeg synes flex bånd er en uting er at det lærer hunden to dårlige uvaner fra dag en:
- båndet skal alltid være «stramt»
- jeg kan gå hvor jeg vil

Og nå når han har fått tilgang til flex bånd så klarer han fint å vite når han må gå med oss pga lengden er kort eller når han kan bevege seg friere.

Ellers er hilsing på tur en stor uvane. Jeg irriterer meg hver gang over andre hundeeiere som tror det er greit å hilse. Det er ikke det. Slutt med det. Dersom vi skal hilse skal det være avtalt mellom eierene først. Og helst i en annen setting en på tur. Hjemme i hagen, lekeparken eller fotballbanen er helt ok. På tur skal en ikke hilse.

Primært sett har jeg denne holdningen fordi jeg har ingen anelse hvordan den andre hunden oppfører seg eller hvilket språk den har. Og de fleste som mener de skal hilse er de siste jeg vil at han skal hilse på. De drar, piper og bjeffer lenge før vi passerer og det gjør andre hunder oppgira og gjerne usikre.

Dersom deres hund er 15 måneder nå og dere ikke får til båndtrening med flex bånd vil jeg råde dere til å rykke tilbake til start. Begynn med vanlig kobbel på 2 meter og start læringen konsekvent på hver tur. Lås inne flex båndet så ikke fristelsen blir for stor.

• Liker 2
Skrevet

Takker dere for mange gode råd! Nærmer seg kurs, så der håper jeg på å få ytterligere tips og trening. 👍

Av og til synes jeg andre hundeeiere er for slapp med bånd ved passering. På kveldsturen nylig møtte vi en kar med en hund litt større enn vår som var veldig leken og ivrig på å hilse. Rett før passering lot han hunden komme mot min hund og spurte om de kunne hilse etter at hunden hans allerede var kommet bort i slakt bånd. Hunden var leken og nærmest hoppet på min. Min hund stod plutselig på to som om han og ville leke, men jeg ante at det straks ville snu fordi den andre var voldsom. Rakk å trekke min hund rask til meg i det øyeblikket knurring og bjeffing startet. Så det gikk fint. Forstår ikke hvordan andre kan slippe hunden slik mot andre de ikke kjenner. Det var på et fortau ved bilvei, så det var ikke god plass for passering. Skummelt. 

Skrevet

Jeg har brukt fast, flexi og nå langline på min nye hund. Til mitt bruk ser jeg ikke helt den store forskjellen mellom lina og flexibåndet så lenge jeg har begge på max utslipp. Jeg er derimot noe redd for å miste flexibåndet, slik at kassa dermed flyr etter hunden og hunden prøver å løpe fra uhyret. Det har skjedd, litt farlig egentlig.

Målet mitt med trening med line/bånd er muntlig lydighet. Den skal føles løs, og er det også i langlina. Dette MR båndet som det snakkes om her ser jeg til mitt bruk kun som at hunden får et mykere bråstopp hvis uhellet er ute..

Mulig det er noen andre fordeler med dette MR båndet som jeg ikke ser..

Skrevet
PITTY skrev (28 minutter siden):

Jeg har brukt fast, flexi og nå langline på min nye hund. Til mitt bruk ser jeg ikke helt den store forskjellen mellom lina og flexibåndet så lenge jeg har begge på max utslipp. Jeg er derimot noe redd for å miste flexibåndet, slik at kassa dermed flyr etter hunden og hunden prøver å løpe fra uhyret. Det har skjedd, litt farlig egentlig.

Målet mitt med trening med line/bånd er muntlig lydighet. Den skal føles løs, og er det også i langlina. Dette MR båndet som det snakkes om her ser jeg til mitt bruk kun som at hunden får et mykere bråstopp hvis uhellet er ute..

Mulig det er noen andre fordeler med dette MR båndet som jeg ikke ser..

Det har skjedd meg. Hunden har ikke brydd seg, men å få fatt i båndet igjen er ikke bare enkelt der det fyker av gårde.

Jeg bruker stort sett leiebånd på 180 cm hvis vi går tur i tettbebygde strøk. Har sånn leiebånd med strikk også, var veldig praktisk når valpen vimset overalt, men fungerer dårlig ellers. Flexibånd syns jeg er fint til å gå i skogen når det er båndtvang, ellers går hun løs. 

Skrevet

Jeg hadde også bånd med to lengder da jeg hadde hund, ett på 10-15 meter og ett på 2-3. Det korteste kunne jeg regulere.

Anonymkode: fdce0...1b8

Skrevet

Jeg har et kobbel fra baggen med strikk. 3 meter når det er utstrukket. Jeg synes det er en fin lengde for de type situasjoner du gir eksempler på her. Kan gi litt slingringsmonn ved behov, ikke så langt at det er styrete å holde det kort. Også fin lengde for skitrekk synes jeg. 

https://vetzoo.no/rod--1-m?74124&gclid=Cj0KCQjwkOqZBhDNARIsAACsbfLP6JbykIDtid2e3w1IeMpDk_pSe3KUvsdSqGuYPh6suWbg-mDX9o8aAhyBEALw_wcB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...