AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg er enda ikke sikker på om jeg er registrert som fornærmede eller vitne I en sak, da politiet valgte å anmelde saken selv. Uten å gå detaljer så lurer jeg på en ting: Da politiet var hos meg så krevde de å ta både pc-en og mobilen min. Jeg sa nei fordi jeg er student og trenger det til å studere, og politimannen satt seg ned å gikk gjennom telefonen min foran meg selv jeg sa at jeg ikke ville at han skulle gjøre det. Ble ikke presentert hjemmel for å ransake tlf min. Han valgte seg bilder som han mente var viktig å få og ba meg sende dem. Jeg ville jo ikke, men måtte velge mellom å gi fra tlf eller å sende de bildene. Kan politiet gjøre sånt? Kan jeg kreve å få de bildene slettet? Jeg vil ikke involveres i noen sak og er IKKE mistenkt eller tiltalt her. Takk for svar. Anonymkode: 08a61...2fd
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Skrevet 3. oktober 2022 Ta kontakt med politiet og spør dem. Evt sjekke om du har krav på bistandsadvokat Anonymkode: c9c65...9e4
TheHairyToothfairy Skrevet 3. oktober 2022 #3 Skrevet 3. oktober 2022 Politiet har alltid lov p sikre bevis og ferske spor. 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Skrevet 3. oktober 2022 Ganske sikker på at som vitne har du ingen rettigheter vedrørende dette men som mistenkt må de ha godkjennelse fra dommer for å kunne kreve å få se innhold på mobil og pc. For ordens skyld ring til Jussbuss å spør, og oppdater oss gjerne med svaret her! Anonymkode: 5dd86...66c
AnonymBruker 42 Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Kommer an på hvorfor de var hos deg, men mtp at de ikke tok tlf&PC - så vil jeg anta at de ikke hadde ransakelsesordre, og at grunnen til at de var hos deg bare var "småplukk"...
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Dette kalles tredjepersons ransaking og er noe politiet har lov til. Anonymkode: 95d9f...052 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 "Ransaking av personer som ikke er mistenkt (tredjemenn) kan kun foretas hvis det er mistanke om en handling som kan medføre mer enn seks måneders fengsel og «særlige omstendigheter taler for å foreta slik ransaking»." Straffeprosessloven § 195 Anonymkode: 3aa33...87f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 2 hours ago, TheHairyToothfairy said: Politiet har alltid lov p sikre bevis og ferske spor. Nei ikke alltid Anonymkode: 3855b...793 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #9 Skrevet 4. oktober 2022 Kan hende du er en av de mistenkte. Og må sikre bevis.virker fjernt å ransake pc uten en god grunn!😳 Anonymkode: 8c3ce...9e4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #10 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): "Ransaking av personer som ikke er mistenkt (tredjemenn) kan kun foretas hvis det er mistanke om en handling som kan medføre mer enn seks måneders fengsel og «særlige omstendigheter taler for å foreta slik ransaking»." Straffeprosessloven § 195 Anonymkode: 3aa33...87f men i så fall burde vel politiet ha skaffet seg ransakelsesordre først?? Anonymkode: 515f0...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå