Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vannet mitt gikk igår søndag kveld. Riene startet ved midnatt. Dvs at det blir ingen søvn på meg inatt da smertene ved riene holder meg våken.

Jeg vet at for å takle de virkelige smertene ved selve fødselen er det viktig å være opplagt. Det blir tøft hvis man er utslitt.

Men det ser ut til at skjebnen ønsker siste alternativ for meg. Så kjenner at jeg gruer meg. 

Noen som har noen historier eller erfaringer å dele? Hvordan gikk fødselen din etter en søvnløs natt? Klarte du å glede deg over å få baby i armene, eller var du for utslitt for å føle noe? Hvor mye ødelegger det at man ikke får søvn/hvile natten før fødselen? Får man mulghet til å sove etter barnet er ute? 

Anonymkode: 86eb3...6fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å hvile så mye du kan. Pust deg gjennom riene og ellers bare ligg der og hvil. Ta deg en gåtur innimellom så kroppen får litt avlastning, gjerne hvis du kjenner at du mister den gode pusten. Ganga opp og ned, ta det ett glass saft og hvil igjen. Våken hvile er bedre enn våken bekymring. Se noen timer frem i tid, når babyen er der. La alt før det skje.

Anonymkode: b9236...3d7

Skrevet

Hadde to døgn uten søvn før aktiv fødsel, pga. rier. Gledet meg likevel over å få barnet i armene og var uansett høy på adrenalin. Fikk sove etter fødsel ja. 

Dette går bra. Hvil så godt du kan mellom riene. 

Anonymkode: 2199c...aac

Skrevet

Selv om du ikke får sovet så hjelper det at du klarer å slappe av mellom riene. Å tar det for lang tid er epidural et godt verktøy, da får man gjerne sovet litt og kroppen får slappe av. 

Anonymkode: 13ee6...61c

Skrevet

Ønsker deg lykke til, husker selv hvor sliten jeg var, men man er så full av adrenalin at man holder ut. Hvile får du uansett når det er over om fr er det, eller barsel passer på noen timer til natten. Fikk tilbud her om at de skulle passe baby noen timer 1 og 2 natten med nr 1 og 2. 

Anonymkode: b5b3e...55d

Skrevet

Takk for alle svar. Det gjør så vondt at jeg har ikke ord. Føles ut som ryggen skal gli fra hverandre.

TS

Skrevet

Høy på adrenalin, var sliten men ikke trøtt etter fødsel. Fikk ikke sove resten av dagen faktisk. Dette var i den tiden hvor man gjerne ble på sykehuset i 3 dager, og hadde god mulighet for søvn etterpå. Hn kom klokken halv 8 på morgenen, etter å ha varslet dette et døgn på forhånd. Lykke til, snart har du en liten skatt i armene dine ❤️ 

Skrevet

Be om en sjekk av åpningen og deretter epidural om du ønsker det. Kan være greit å formidle det tidlig da det avhenger av kapasitet på anestesi når du kan få.

Lykke til!

Anonymkode: de8e4...ef5

Skrevet

De passet gutten min så jeg skulle sove. Jeg fikk jo ikke sove, ville se til sønnen min. Fikk da streng beskjed " du har vært i fødsel i 20 timer så nå må du hvile"

Fikk tvillinger andre gang, de passet dem 7 timer om natta. 

Anonymkode: b749b...7b5

Skrevet

Sov to timer på natta, ble satt i gang. Sov deretter påfølgende to timer neste natt. Barnet ble født kl.23. Minimalt med søvn og ei kjeks innabords 🤣🤣 gikk helt fint det :) 

Anonymkode: 76cc8...fba

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vannet mitt gikk igår søndag kveld. Riene startet ved midnatt. Dvs at det blir ingen søvn på meg inatt da smertene ved riene holder meg våken.

Jeg vet at for å takle de virkelige smertene ved selve fødselen er det viktig å være opplagt. Det blir tøft hvis man er utslitt.

Men det ser ut til at skjebnen ønsker siste alternativ for meg. Så kjenner at jeg gruer meg. 

Noen som har noen historier eller erfaringer å dele? Hvordan gikk fødselen din etter en søvnløs natt? Klarte du å glede deg over å få baby i armene, eller var du for utslitt for å føle noe? Hvor mye ødelegger det at man ikke får søvn/hvile natten før fødselen? Får man mulghet til å sove etter barnet er ute? 

Sov ikke på dager før noen av fødslene.. kropprn lager adrenalin  så det går helt fint :) lykkefølelsen veier opp for trettheten når du får baby på brystet :)

Skrevet

Det er vel strengt tatt standard hos de aller fleste å ikke sove noe særlig før ungen er ute. Ikke unormalt at det drøyer en stund.

Lykke til!

Anonymkode: 87935...b31

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke sovet nesten noe i 5 dager før fødsel, pga noe annet, men det gikk likevel fint. Man finner krefter i uante kriker og kroner! Når riene dabbet litt av en bitteliten periode, og under pressriene når de hadde opphold, så var jeg så trøtt og sliten, at jeg sovnet og døste :) Nå hadde jeg stort blodtap etter fødsel, så jeg fikk ikke gledet meg så mye for jeg så babyen i 2 sekunder, men jordmor tok babyen hele første natta så vi fikk sove. Har ikke sovet en full natt siden det, men kroppen justerer seg. Er overrasket over hvor mye man tåler :hjerte:

Anonymkode: 7220c...e62

Skrevet

Takk for alle svar! Fikk epidural til slutt så det hjalp. Litt mer rier og til slutt utdriving igjen før mål...

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...