AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 En bekjent av meg har lagt ut en leilighet vedkommende disponerer som pendlerbolig på Air bnb. Denne leiligheten er det jobben til vedkommende som leier og betaler for. Vedkommende disponerer den gratis. Kan dette være lov? Vedkommende har altså bostedsadresse i en annen by, men låner fast en leilighet som jobben leier og betaler for i en annen by. Denne er nå lagt ut på air bnb i privat regi. Samboer (som egentlig også bor i den andre byen) står som utleier… -hva tenker dere om dette? Og hva vil konsekvensen kunne være om arbeidsgiver ikke vet dette, men får vite det? Anonymkode: c17dd...258
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Høres veldig ulovlig ut. Hadde meldt ifra. Anonymkode: 5383f...985 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Høres ut som butikk i butikken.... Tviler på at det er så gjennomtenkt, hva om leiligheten raseres...? Anonymkode: a117f...90f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Tenker det blir noe kluss ift skatt. Hadde ikke sladret uansett. Anonymkode: 6b79e...bf4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 HI her, ja det er jo en risiko.. men hadde vært mer redd for å bli oppdaget av arbeidsgiver.. -men veldig flott leilighet, så h*n kan tjene mye på for eksempel ei langhelg. Så at prisen var satt var satt til ca 3000kr døgnet. Penger rett i lomma da, siden arbeidsgiver betaler husleien, og de som leier på Airbnb betaler rett til denne personen 😏 Tenker vel at de kanskje allerede vet at det er litt på kanten, siden det er samboeren til den arbeidstakeren som står som utleier inne på Airbnb.. Anonymkode: c17dd...258 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Folk altså…her betaler jeg på to boliger 1 1/2 år for å gjennomgå privat behandling. Og respekterer at jeg ikke har rett til å leie ut boligen hjemme😡Kjenner du vedkommende godt? jeg hadde ikke anmeldt, men «mye vil ha mer» mentaliteten suger🙄 Anonymkode: ae316...944
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Hør med Skatteetaten. Man kan vel tipse de om dette også. Slike frekkaser må tas. Anonymkode: 45c43...dba 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Tenker det blir noe kluss ift skatt. Hadde ikke sladret uansett. Anonymkode: 6b79e...bf4 "Sladret"... 🙄 Anonymkode: 5383f...985 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Folk altså…her betaler jeg på to boliger 1 1/2 år for å gjennomgå privat behandling. Og respekterer at jeg ikke har rett til å leie ut boligen hjemme😡Kjenner du vedkommende godt? jeg hadde ikke anmeldt, men «mye vil ha mer» mentaliteten suger🙄 Anonymkode: ae316...944 Jeg forstår ikke helt hva din situasjon har å gjøre med andres situasjon, eller om det kun er bitterhet, men jeg lurer litt på hva du mener med at du respekterer at du ikke har rett til å leie ut boligen hjemme? Hvorfor kan du ikke leie den ut? Det er jo oftest fullt mulig å spørre om, eller søke om, mulighet til fremleie? Eller er din bolig dekket av arbeidsgiver den også? Anonymkode: 1a4af...303
Hengebuksvinet Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tenker det blir noe kluss ift skatt. Hadde ikke sladret uansett. Anonymkode: 6b79e...bf4 Dette oppdager skatteetaten.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 Hvilke regler arbeidsgiver har vet ingen her. Skatteetaten får informasjon fra AirBnb. Anonymkode: 36101...548
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk altså…her betaler jeg på to boliger 1 1/2 år for å gjennomgå privat behandling. Og respekterer at jeg ikke har rett til å leie ut boligen hjemme😡Kjenner du vedkommende godt? jeg hadde ikke anmeldt, men «mye vil ha mer» mentaliteten suger🙄 Anonymkode: ae316...944 Ja kjenner vedkommende godt og har lyst til å si fra til noen. Vet bare ikke hvem. Vedkommende tjener svært godt fra før, men mye vil ha mer. Anonymkode: c17dd...258 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilke regler arbeidsgiver har vet ingen her. Skatteetaten får informasjon fra AirBnb. Anonymkode: 36101...548 Vel, vedkommende får låne leiligheten gratis fra sin arbeidsgiver, og velger å legge den ut og tjene penger på den på Airbnb, gavmild arbeidsgiver i såfall. Det er vedkommende sin samboer som er registrert som utleier på Airbnb, så det er vel hos samboer det blir registrert på hos skatteetaten. Denne samboeren betaler sikkert litt husleie til vedkommende, så tviler på at dette blir oppdaget av noen etat. Anonymkode: c17dd...258
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #14 Skrevet 3. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke regler arbeidsgiver har vet ingen her. Skatteetaten får informasjon fra AirBnb. Anonymkode: 36101...548 Jepp, Airbnb registrerer ditt personnummer og melder inntektene inn til skatteetaten (jeg leier ut selv), så skatt må de betale. Virker uansett utrolig lite gjennomtenkt å tjene penger på en leilighet jobben dekker, så sant de ikke har avklart saken med dem. Får man i verste fall sparken sitter man der uten referanse og med en skarpe i lakken. Anonymkode: 78486...344
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #15 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke helt hva din situasjon har å gjøre med andres situasjon, eller om det kun er bitterhet, men jeg lurer litt på hva du mener med at du respekterer at du ikke har rett til å leie ut boligen hjemme? Hvorfor kan du ikke leie den ut? Det er jo oftest fullt mulig å spørre om, eller søke om, mulighet til fremleie? Eller er din bolig dekket av arbeidsgiver den også? Anonymkode: 1a4af...303 Jeg er litt bitter ja; bruker ca 300 000 jeg har lånt, til dobbel husleie og privat helsehjelp🙈Da blir jeg satt ut av hvordan andre skor seg på en gavmild arbeidsgiver. Jeg fikk et lite tilskudd fra husbanken, og har ikke lov å leie ut(risikerer å måtte betale tilbake). I tillegg skal jeg bruke boligen i alle ferier selv. Anonymkode: ae316...944
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #16 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, vedkommende får låne leiligheten gratis fra sin arbeidsgiver, og velger å legge den ut og tjene penger på den på Airbnb, gavmild arbeidsgiver i såfall. Det er vedkommende sin samboer som er registrert som utleier på Airbnb, så det er vel hos samboer det blir registrert på hos skatteetaten. Denne samboeren betaler sikkert litt husleie til vedkommende, så tviler på at dette blir oppdaget av noen etat. Anonymkode: c17dd...258 Det er jo ikke akkurat noe problem for arbeidsgiver å finne ut om utleien hvis den blir annonsert på Airbnb. Anonymkode: 36101...548
newman01 Skrevet 3. oktober 2022 #17 Skrevet 3. oktober 2022 Men hva er egentlig problemet her? Han får boutgifter på annet sted enn primærbolig dekt av arbeidsgiver. Han betaler skatt av lønnsinntekt Noen betaler skatt av Airbnb-inntektene Dette her blir da et forhold mellom arbeidsgiver og ansatt. Om arbeidsgiver synes det er greit er det da ikke ulovlig, såfremt man betaler den skatten man skal. Om man har privat firmabil (full bruk med skatt uten restriksjoner) er det da lov til å leie ut den, så ser ikke helt problemet. Om man ikke hadde eget hus (bo på gutterommet), får hus dekt av staten og ikke betaler skatt på fordelen, og på toppen av dette igjen leier den ut privat hadde vært ugreit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå