AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Hvilken alder er det perfekt for å ha barn synes du? Anonymkode: 00de4...227
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Finnes ingen fasit 😁 Anonymkode: 45cc0...1c9 1
Brunello Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Det er nær umulig å gi en fasit. Personlig mener jeg det er lurt å vente en stund. Det er en grunn til at gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende nesten alltid (i alle fall etter middelalderen) har vært nærmere 30 enn 20 år. Kun et par tre tiår fra 1960- til begynnelsen av 1980 tallet det var nærmere 20 enn 30. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 En kvinnelig forsker sa en gang at den perfekte alder er 34 år. Ikke under og ikke over. At det da kun kanskje blir bare ett barn gjorde ikke noe. Anonymkode: f4418...490 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Kommer helt an på Situasjonen. Er man etablert tidlig (typ før 25) - kjør på, tenk så fantastisk å være sprek og rask med barna og evt barnebarn i lang tid! Men om man ikke blir etablert før i 30-årene, kan 35 være en perfekt alder. Som noen skriver - det er ingen fasit🤗 Personlig er jeg glad for at jeg nå får førstemann som 30-åring, men livet ville nok sett veldig annerledes ut med barn Som 23-åring, og det kunne blitt fint det og😊 Anonymkode: 35d99...639
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg var 29 da jeg fikk første, sett i ettertid kunne jeg gjerne fått noen år tidligere. Fikk nr 2 da jeg var 38 og nr 3 når jeg er 40. Det er for seint, men ikke alltid man kan bestemme selv hvordan livet blir. Anonymkode: 0a553...6da 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 Biologisk sett. 20 Anonymkode: 3a774...b24 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 Den perfekte alder tilsier at alle lever like liv. Ferdig med utdannelse likt. Finner den de vil ha barn med likt. Samme økonomi og samme interesser. Heldigvis er vi alle forskjellige. Så perfekt alder finnes ikke. Anonymkode: ad891...7b6 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 22-26 år når når man får første barnet, hvis man er etablert seg i et trygt og stabilt forhold vel og merke. Anonymkode: 81e5c...92a 1
Perle Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg bil si alt mellom 25-35. Over tjuefem fordi man da har rukket å få ihvertfall litt livserfaring, og 35 da det er då det begynner å gå nedover med fertiliteten for de fleste. (Når dette er sagt hadde jeg ikke hatt noen tak på alder dersom jeg var barnløs, da hade jeg forsøkt helt til siste slutt) Den viktigste faktoren hvis trumfer alder er HVEM man velger å få dette barnet med. De færreste jeg kjenner er sammen med mannen de møtte sent i tenårene og første halvdel av tjueårene. I mine øyne må det være bedre å få barn som 33-åringe med en mann hvis sjansen for å holde sammen med er mye større med, enn å få barn som 23 åring, og at begge igjen etablerer seg seg på nytt senere (noe de gleste så unge gjør) og det blir stesøsken her og der og «mine dine og våre»-familier. Jeg var 35 da jeg fikk mitt barn, og jeg er mye klokere nå enn jag var som 25, selvom jeg gjerne skulle vært ti år yngre biologisk. Både med tanke på helse og evnt søsken, noe som nok nå utgår av forskjellige årsaker, men som kansje ville vært mulig dersom jeg startet tidligere. Hadde jeg derimot fått barn ti år tidligere hadde dette vært med min ungsdomskjæreate og nå (takk Gud) eks, og det er jeg ekstremt takknemlig for ikke er realiteten. Grøss og gru. Nå er jeg i et forhold jeg er trygg på vil vare, og at vår familie vil bestå. Igjen, synes alder er underordnet, det er den man får barnet med som er viktigst. Når dette er sagt, så synes jeg alle unge kvinner nør bli mer bevisst sin egen fertilitet. Plutselig er det for sent, man kan få sykdommer og miste fertiliteten. Vill man ha barn bør man pense in på dette i andre halvdel av tjueårene ikke bare skyve tanken fremfor seg. Og får man barn tidlig og det dette går skeis, er ikke det verdens undergang. Er vokst oppbud generasjon, hvis det å bli gravid var det absolutt værste som kunne hende en. Et forferdelig singnal å sende, og her har mange i min generasjon og de litt eldre gått på en skikkelig smell. De har brukt halve livet på prevensjon, og unngått å bli gravide for en pris, og når alt var på stell og de skulle starte var det faktorer som gjorde det umulig. Veldig trist. Jeg skal i hvertfall ikke «skremme» min datter med att å bli gravid er det værste. Et barn er en gave, og det er velkomment uansett og vi skal hjelpe henne.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #11 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 23.20): Hvilken alder er det perfekt for å ha barn synes du? Anonymkode: 00de4...227 4-5 , 9-12 synes jeg har vert best til nå Anonymkode: 2f0f2...79c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #12 Skrevet 6. oktober 2022 Ideelt ville jeg vært ca 26. Da rekker du folkehøgskole, bachelor og å jobbe noen år først samtidig som du er ganske ung og sprek enda. Var 30 med første, 32 med andre. Har gått veldig fint, men hadde ikke gjort noe å begynt liiitt før kjenner jeg. Anonymkode: 145de...285
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #13 Skrevet 6. oktober 2022 Finnes ingen perfekt alder eller tid. Bør være eldre enn 18 og yngre enn 55 kanskje. Det kan være smart å ha stabil økonomi først, fast jobb og stabil mann. Slipper mye styr og fattigdom. Kan være smart å ikke vente til man er 40+ for å prøve å få alt perfekt, blir vanskeligere i alder over 40, kanskje umulig t.o.m. Mange unge sliter jo økonomisk i dag, så når kan folk tenke seg å få barn? Spørs litt hvor ønsket et barn er, av begge foreldre. Hvor mye kjærlighet vil det få. Kroppsmessig vil jeg si tyve og begynnelsen av tredve årene er beste tid. Anonymkode: e799a...33b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #14 Skrevet 6. oktober 2022 Vi fkk da jeg var 23, 26 og 29 år (mannen min er 2 år eldre). Alt gikk fint, men var nok på topp som mor da jeg var 26. Mye roligere, og mer erfaren. Hadde ikke samme energien som 29-30 åring, men kan jo skyldes at vi da hadde 3 barn å styre med 😂😂😂❤ Anonymkode: 65e01...c48
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #15 Skrevet 6. oktober 2022 Det vil være individuelt. Har du funnet mannen/kvinnen i ditt liv? Er du ferdig med utdannelse? Har du en jobb du liker? Jeg fikk første når jeg var 34, og andre når jeg var 40. Det var perfekt for meg. Andre vil kanskje si jeg var seint ute. Anonymkode: 9ba7d...edc 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg fikk barn noen måneder før jeg fylte 27, synes det var en fin alder. Nå er barnet 18 og jeg er fortsatt forholdsvis ung. Anonymkode: 79d69...919
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg fikk første da jeg var 23. 2 år etter bryllupet, og mellom bachelor og master. Det har vært nydelig å være ung og sprek og kunne ta med ungen på det meste. Neste unge da jeg var 27, mellom master og phd. Dette gikk også fint. Siste da jeg var 31, og det kjentes mye tyngre. Det ble tøffere med motgang, for da var jeg sikkert brukt litt opp. Nå er det fint å være ung med store barn. Anonymkode: 04110...84b 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg fikk mine 2 barn i begynnelsen og midten av 30-årene. Dersom jeg fikk velge på nytt hadde jeg satt ønsket alder 27-30.. altså ferdig som 30-åring. Da hadde jeg både fått lang tid som barnefri og vært ferdig med små barn i 40-årene (Jeg er 42 nå) Anonymkode: 31a2c...28b
Frøkenfryd30 Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg var 27 år og syntes det var en fin alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå