Gå til innhold

Hvorfor invitere til bursdag når man ikke er sammen ellers ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne sikkert ha lagt denne under familie også, men tenkte det blir «sosiale relasjoner». inspirert av en annen tråd hvor en tenåring ikke vil feire bursdag (med venner) - begynte jeg å tenke på dette med bursdagsfeiring. 

Vi har noen i familien som kun inviterer oss for å feire bursdagen deres. Sånn har det vært i åresvis. De har ellers «ikke tid» til knapt en kopp kaffe, og ikke er den bursdagen særlig hyggelig heller, så jeg skjønner ikke hvorfor de inviterer oss.

Har begynt å se på meg selv og familien som «setefyllere» og slutta å gå i disse plikt bursdagene når barna i familien det gjelder er blitt såpass stor at jeg nesten synes det er unaturlig at vi forsetter å dukke opp i disse selskapene vi kum inviteres i når noen i deres familie har bursdag.

- Så dere som gjør dette…..

WHY??? 

Anonymkode: 0122d...877

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få flest mulig gaver, kanskje,

Anonymkode: ea028...b88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

fordi dem ønsker å være hyggelige, og dem har ikke lyst til å være "uhøflige" å la være å be noen? 

hvis noen unngår å be enkelte familie-medlemmer, så kanskje dem som ikke blir bedt velger å opprette tråder på debatt-forum for å klage over å IKKE bli invitert dit? :ninuskapus: 

Anonymkode: b758a...ed0

• Liker 3
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Fordi man bruker bursdag som en anledning der man får sett de man ellers ikke treffer?

Greit å ha noe kontakt med slekt selv om man ikke har all verdens til felles, og da blir det ofte en tradisjon knyttet til enten høytider eller bursdager som holder det gående. 

Skrevet

Mange bruker bursdager som en anledning til å ses? Kanskje de syns det er frekt å plutselig ikke invitere når dere alltid har blitt invitert

Anonymkode: 450c5...49a

• Liker 1
Skrevet
Vetatjegikkevet skrev (11 timer siden):

Fordi man bruker bursdag som en anledning der man får sett de man ellers ikke treffer?

Greit å ha noe kontakt med slekt selv om man ikke har all verdens til felles, og da blir det ofte en tradisjon knyttet til enten høytider eller bursdager som holder det gående. 

Det jeg tenkte og. Ikke så lett å få organisert treff i hektisk hverdag og da er bursdag fin anledning. Jeg syns det kun er positivt. Og hvis du vil treffes oftere så er det jo fritt fram for deg å la det skje. 

Anonymkode: 04288...5f2

• Liker 5
Skrevet

Bursdag er en hyggelig anledning til å samles og catche up. Høres ut som at du er den dårlige vennen her når du klarer å bli sur over det og syns det er unødvendig 

Anonymkode: 5e765...693

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bursdag er en hyggelig anledning til å samles og catche up. Høres ut som at du er den dårlige vennen her når du klarer å bli sur over det og syns det er unødvendig 

Anonymkode: 5e765...693

Dette er familie som avviser å møtes utenfor deres egen bursdag. Så eeh, ja: kanskje er jeg den kjipe som ikke helt ser hensikten å prioritere noen utelukkende på deres bursdag når de ikke gidder prioritere meg eller mine barn og familie de resterende dagene i året.  

Skrevet

Opplevd slikt selv var vel for en ekstra gave tenker jeg 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 22.34):

Kunne sikkert ha lagt denne under familie også, men tenkte det blir «sosiale relasjoner». inspirert av en annen tråd hvor en tenåring ikke vil feire bursdag (med venner) - begynte jeg å tenke på dette med bursdagsfeiring. 

Vi har noen i familien som kun inviterer oss for å feire bursdagen deres. Sånn har det vært i åresvis. De har ellers «ikke tid» til knapt en kopp kaffe, og ikke er den bursdagen særlig hyggelig heller, så jeg skjønner ikke hvorfor de inviterer oss.

Har begynt å se på meg selv og familien som «setefyllere» og slutta å gå i disse plikt bursdagene når barna i familien det gjelder er blitt såpass stor at jeg nesten synes det er unaturlig at vi forsetter å dukke opp i disse selskapene vi kum inviteres i når noen i deres familie har bursdag.

WHY??? 

Vi har også noen i familien som bare inviterer oss i bursdager. De er flere små barn og jeg har tenkt at de ser på dette som gode anledninger til å treffe/samle familie et par ganger i året i en travel familiehverdag. Vi bor ikke veldig nærme heller, så blir vanskelig å få til så mye oftere.

Jeg syns det er veldig koselig at de gjør dette og barna setter også tydelig pris på det. Overrasker meg at noen kan klare å vinkle en familiebursdagsinvitasjon til noe negativt..

Når dette er sagt så inviterer vi ikke tilbake til våre barns bursdag. Har mer en nok med besteforeldre, tanter og onkler utenom barnebursdagsfeiringene med barnehage-og klassevenner. Har litt dårlig samvittighet for dette. 

Anonymkode: 3cbff...755

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Opplevd slikt selv var vel for en ekstra gave tenker jeg 

Du ble nok mest sannsynlig invitert av vennlighet og fordi noen ønsket å inkludere deg. Det krever mer penger og energi å lage ekstra mat og skaffe plass til en ekstra person enn hva den gaven er verdt. Da ville det vært enklere og rimeligere å bare kjøpe en ekstra gave til barnet selv. En gave vi VET barnet ønsker seg og/eller trenger. 

Igjen, helt utrolig hvordan dere vinkler noe så hyggelig som en invitasjon til noe negativt😳

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du ble nok mest sannsynlig invitert av vennlighet og fordi noen ønsket å inkludere deg. Det krever mer penger og energi å lage ekstra mat og skaffe plass til en ekstra person enn hva den gaven er verdt. Da ville det vært enklere og rimeligere å bare kjøpe en ekstra gave til barnet selv. En gave vi VET barnet ønsker seg og/eller trenger. 

Igjen, helt utrolig hvordan dere vinkler noe så hyggelig som en invitasjon til noe negativt😳

Dette kostet ikke den personen en eneste krone eller energi all den tid jeg verken fikk vått eller tørt i denne bursdagen   ikke spørsmål om en kaffekopp en gang håper de koset seg med whisky og vin noe som ikke passe meg da jeg hadde kjørt 120 km en vei for å komme i denne bursdagen 240 km t/r glad vedkommende ble glad for gaven til 1 500,- :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 4.05):

Jeg føler meg faktisk verdiløs for disse familiemedlemmene. Jeg tror de driter i meg og ungene mine, mine unger ser de på som leketøy til sine barn. Jeg/vi er bare velkommen når det passer dem. Jeg har forsøkt mange ganger å invitere tilbake og legge opp til å møtes men de har avvist og jeg tror eneste årsak til at vi har kontakt er at deres barn sliter sosialt og vårt barn som da er i familie blir et slags halmstrå for at deres unge skal ha noen egne venner. Vi har faktisk kommet dit at de voksne ikke gidder invitere en gang, det er barnet som ønsker kontakt som nå inviterer for å feire seg selv (går på videregående) og vi har bare begynt å takke nei. Dette barnet/ungdommen, er heller ikke alltid like hyggelig mot mine barn (som er yngre) mine barn skal helst holde kjeft og være publikum til dette barnet som skal styre showet. 

De behandler oss som at vi er statister i deres liv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 4.05):

Tuller du? De fleste serverer billig drittmat som pølser i barnebursdag, og til gjengjeld må man kjøpe gave til mange hundre kroner - ingen tvil om hvem som kommer best ut av det

Anonymkode: 82806...00a

Skrevet

Høres ut som dere blir plikt-invitert. Jeg er helt enig med deg, hvorfor skal man på død og liv invitere alle i slekten i bursdag, bare fordi man er i slekt? Men ikke møtes ellers i året. Jeg hadde latt være og dratt. 

Skrevet

WHY??? 

Men herlighet da. Dette er jo en måte å

prøve å holde kontakten i en ellers sinnsykt travel hverdag. Vi har så mye familie at vi ikke har helger nok til alle sammen dersom alle skal bli oppvartet separat. Å invitere i bursdag og at du inviterer tilbake og besteforeldre inviterer osv og vips så ses en i allefall 3-4 ganger på et år. Det er ikke så gale. 

Anonymkode: 6842f...6eb

• Liker 1
Skrevet (endret)

WHY??? 

Merkelig innlegg. Du gidder ikke å gå i bursdag til tantebarn f.eks fordi de ikke har tid til å drikke kaffe med deg ellers i året? Du synes ikke bursdagen er er hyggelig heller. 

Du virker lite trivelig og raus. Gud hjelpe seg altså! Like greit at familien din slipper deg i disse selskapene. Har en mistanke om årsaken til at de ikke dropper innom deg. Du virker lite interessert. 

Endret av sommerkroppen
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 0.10):

Tuller du? De fleste serverer billig drittmat som pølser i barnebursdag, og til gjengjeld må man kjøpe gave til mange hundre kroner - ingen tvil om hvem som kommer best ut av det

Anonymkode: 82806...00a

Ja for det er viktig å veie familieforhold i penger.....:-O 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 23.14):

Dette er familie som avviser å møtes utenfor deres egen bursdag. Så eeh, ja: kanskje er jeg den kjipe som ikke helt ser hensikten å prioritere noen utelukkende på deres bursdag når de ikke gidder prioritere meg eller mine barn og familie de resterende dagene i året.  

Stikker du innom dem da? 

Anonymkode: 04b45...c0b

Skrevet

WHY??? 

Her reiser du en intrs. problemstilling som eg sjølv har tenkt over.

Feiret nyleg (rundt tall) og hadde ikkje lenger intrs. av innvitere slekt, og venner,  men heller bare en liten markering saman m/ nermeste familie.  Noen av våre voksne barn ville det imidlertid annerledes, og  i hemlighet  hadde de leid en selskapslokale som vi ofte har nyttet i forb. konfrimasjoner, og  innvitert 50 stk. av slekt, og gamle venner innen vår omgangskrets til bursdagselskap. 

Konklusjonen var at samlige frammøtte synes igjennsynet var gledeleg , og noe de  forøvri satte pris på.  Familiebåndene er ikkje slik de engang var ettersom familien bor spredt, men vi omgås hverandre så ofte det lar seg gjøre, og vi legger vekt på å opprettholde vennskapsbåndene.  Den dagen ein velger å melde avbud til bursdagssekaper vil ein oppleve at familiebåndene gardvis visner heilt bort. 

Anonymkode: 99196...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...