Gå til innhold

Starter snart i ny jobb - blitt gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var på jobbintervju visste jeg ikke at jeg var gravid, men vurderte å si ifra om at vi prøvde å bli det. Omtrent en uke etter at jeg fikk tilbud om jobben testet jeg positivt, og nå angrer jeg sånn på at jeg ikke sa ifra på intervjuet. Vet de ikke har noe med det å gjøre, men føler det er så flaut å starte i ny jobb og noe av det første du må si er at du er gravid. Hvor lenge ville du ventet med å si det?

Noen her som har lignende erfaring? Hvordan reagerte sjefen din?😅 og hvis du er arbeidsgiver - hva tenker du når dette skjer - helt ærlig? 😛

skal sies at jeg snakket om at jeg var nygift og hadde et barn på ett år på jobbintervjuet, så det bør jo ikke komme som en bombe på dem at nummer to kommer etterhvert, men jeg gruer meg sånn til å si det likevel!

Anonymkode: 1f6c5...2dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at dette ikke er lov..men jeg fant også ut at jeg var gravid etter intervjuet og fikk jobben.

Når jeg skulle skrive under kontrakt sa jeg i fra da jeg ville være ærlig...da fikk jeg ikke jobben alikevel ( dette er 5 år siden)

Men si i fra...men du kan jo eventuelt vente noen uker og si at du har funnet at du er gravid. 

Skrevet

Fikk du fast stilling? Hvis det er i en vikariat-stilling så er du mer sårbar for at de kanskje ikke forlenger vikariatet ditt etter permisjonen. Men er det fast så er du tilbake igjen etter perm! og kan fortsette jobben din da :) 

Det bør jo ikke komme som en bombe da man ansetter ei dame som er nygift og har bare ett barn.  Det er jo en risiko arbeidsgiver har tatt ved å ansette deg. 

Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at dette ikke er lov..men jeg fant også ut at jeg var gravid etter intervjuet og fikk jobben.

Når jeg skulle skrive under kontrakt sa jeg i fra da jeg ville være ærlig...da fikk jeg ikke jobben alikevel ( dette er 5 år siden)

Men si i fra...men du kan jo eventuelt vente noen uker og si at du har funnet at du er gravid. 

Oi, har de lov til å gjøre det?! 😮 høres ikke innafor ut! Jeg har allerede signert kontrakten så de har ikke så mye valg😂

Pilga skrev (1 minutt siden):

Fikk du fast stilling? Hvis det er i en vikariat-stilling så er du mer sårbar for at de kanskje ikke forlenger vikariatet ditt etter permisjonen. Men er det fast så er du tilbake igjen etter perm! og kan fortsette jobben din da :) 

Det bør jo ikke komme som en bombe da man ansetter ei dame som er nygift og har bare ett barn.  Det er jo en risiko arbeidsgiver har tatt ved å ansette deg. 

Ja, det er en faststilling :) er sånn sett trygg i jobben, men synes fortsatt det er så pinlig å være i denne situasjonen 😅 vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med sjefen? 😛 

ts

Skrevet

Det er ikke lov å diskriminere, men det forekommer absolutt. Det var lurt å ikke si noe på intervjuet.

Anonymkode: df527...b7a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ikke nødvendig å bekymre seg for dette. Skjer relativt ofte egentlig. Og det er ikke spesielt rart. Unge mennesker bytter jobb ganske ofte.

Men si fra så snart som mulig. 

Endret av Brunello
  • Liker 2
Skrevet

En god arbeidsgiver vet godt at slikt vil og kan skje når de ansetter unge damer i startfasen av familielivet, og så lenge du prøver ditt beste på å gjøre din graviditet til ett minst mulig problem for arbeidsplassen, viser at du jobber godt og at de valgte riktig når de valgte deg så går alt bra.

En bedriten arbeidsgiver vil derimot bruke prøveperioden til å prøve å få deg til å si opp, eller på å prøve å få lagt så mye feil og udugelighet på deg at de har "god" grunn til å si deg opp.

Jeg var heldig å finne en god arbeidsgiver, håper du også har funnet en god arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber med rekruttering inhouse i et større selskap, og dette har skjedd flere ganger hos oss. 

Det er selvsagt ikke optimalt, men vi rekrutterrr jo for fremtiden og mennesker vi vil ha hos oss lenge. Så det er ingen big deal. 
Når dette skjer har vi satt pris på at kandidaten har ringt og informert oss så fort som mulig. Da kan leder og kandidat bli enige om hvordan man best mulig legger opp tiden fra man starter i jobb og frem til permisjon. Man tilpasser gjerne opplæringsperioden litt, slik at man får mest mulig ut av tiden for begge parter. 

Det er også ofte til hjelp om du som kandidat da allerede har tenke litt over avviklingen av permisjon, så man raskt får vurdert om man må innhente en annnen ressurs som vikar eller ikke.

Anonymkode: 7d822...554

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, dere! 

I forrige graviditet hadde jeg ingen plager og jobbet 100% helt til permisjonen startet så krysser fingrene for at det blir sånn denne gangenogså :) 

Skrevet

Jeg hadde nok ventet noen uker hvis det er mulig. Det er strengt tatt ikke noe arbeidsgiver har noe med

Anonymkode: ea703...350

• Liker 2
Skrevet

Jeg fant ut at jeg var gravid 1 uke før jeg startet i ny jobb. Jeg valgte å vente til jeg var rundt 17 uker med å fortelle. 

Anonymkode: 42989...090

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fant ut at jeg var gravid 1 uke før jeg startet i ny jobb. Jeg valgte å vente til jeg var rundt 17 uker med å fortelle. 

Anonymkode: 42989...090

Høres lurt ut å vente litt slik at de får litt inntrykk av hvem du er, og ikke bare «hun nye som ble gravid med en gang»😂

Skrevet

Jeg ble gravid 3,5 mnd etter jeg startet i jobben og fikk da ekstrem svangerskapskvalme. Er snart 17 uker nå og har vært sykmeldt siden.

Synes personlig at det er utrolig leit og ubehagelig da jeg gjerne skulle vært tilgjengelig på jobb, men er for syk. Det ubehaget ligger kun på meg og mine tanker fordi sjefen og arbeidsplassen har vært SÅ imøtekommende og aksepterende og omsorgsfulle. Slik de selvfølgelig "skal" være. 

Anonymkode: 6f942...3cd

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at du synes det er kjipt, jeg hadde også synes at det var litt ubehagelig - men helt ærlig så burde man ikke tenke så mye på det. En jobb er bare en jobb, ikke la det styre livet ditt 😄 Det var bra at du ikke sa noe på intervjuet, det har dem faktisk ingenting med. Synes fint du kan vente litt med å si noe, ihvertfall til du er utenfor den verste risikoen for spontanabort. 

Lykke til med ny jobb, og gratulerer med graviditeten 🥰

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ble gravid 3,5 mnd etter jeg startet i jobben og fikk da ekstrem svangerskapskvalme. Er snart 17 uker nå og har vært sykmeldt siden.

Synes personlig at det er utrolig leit og ubehagelig da jeg gjerne skulle vært tilgjengelig på jobb, men er for syk. Det ubehaget ligger kun på meg og mine tanker fordi sjefen og arbeidsplassen har vært SÅ imøtekommende og aksepterende og omsorgsfulle. Slik de selvfølgelig "skal" være. 

Anonymkode: 6f942...3cd

Godt å høre at du har god erfaring med forståelsesfull ledelse, og god bedring med kvalmen❤️

snurk skrev (22 timer siden):

Jeg skjønner at du synes det er kjipt, jeg hadde også synes at det var litt ubehagelig - men helt ærlig så burde man ikke tenke så mye på det. En jobb er bare en jobb, ikke la det styre livet ditt 😄 Det var bra at du ikke sa noe på intervjuet, det har dem faktisk ingenting med. Synes fint du kan vente litt med å si noe, ihvertfall til du er utenfor den verste risikoen for spontanabort. 

Lykke til med ny jobb, og gratulerer med graviditeten 🥰

Ja, tror det (dessverre) er en stor sannsynlighet for at jeg ikke hadde fått jobben om jeg sa det❤️ Takk!❤️

Ts

Skrevet

Gratulerer så mye med baby på vei og ny jobb! 

Jeg var i samme situasjon som deg, og var fem uker gravid med andremann på intervju. Jeg takket ja til jobben uten å si ifra at jeg var blitt gravid, og da jeg startet i jobben var jeg 12 uker på vei. Jeg fortalte det først etter ordinær ultralyd ved 18 uker. Fikk bare positive tilbakemeldinger, og siden jeg var i et vikariat, ble jeg tilbudt fast stilling før jeg gikk ut i permisjon.

Jeg tror ikke jeg ville bli diskriminert på bakgrunn av svangerskapet, men var ikke villig til å ta sjansen. 

Anonymkode: f0429...14b

Skrevet

Takk å pris for prøvetid🙏

Anonymkode: 8a6fd...981

• Liker 2
Skrevet

Det må jo være ubeskrivelig flaut og komme som nyansatt og gravid. Jeg ville ikke vært i dine sko for å si det sånn.

Anonymkode: 222af...8d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 21.52):

Da jeg var på jobbintervju visste jeg ikke at jeg var gravid, men vurderte å si ifra om at vi prøvde å bli det. Omtrent en uke etter at jeg fikk tilbud om jobben testet jeg positivt, og nå angrer jeg sånn på at jeg ikke sa ifra på intervjuet. Vet de ikke har noe med det å gjøre, men føler det er så flaut å starte i ny jobb og noe av det første du må si er at du er gravid. Hvor lenge ville du ventet med å si det?

Noen her som har lignende erfaring? Hvordan reagerte sjefen din?😅 og hvis du er arbeidsgiver - hva tenker du når dette skjer - helt ærlig? 😛

skal sies at jeg snakket om at jeg var nygift og hadde et barn på ett år på jobbintervjuet, så det bør jo ikke komme som en bombe på dem at nummer to kommer etterhvert, men jeg gruer meg sånn til å si det likevel!

Hvis jeg var arbeidsgiver/intervjuer og du  var åpen om at du er nygift og har ett lite barn fra før, så hadde i alle fall jeg tenkt at det sannsynligvis kom flere barn i ikke altfor fjern fremtid. Siden de da likevel gir deg jobben, så må det bety at de genuint er interessert i det du har å tilføre arbeidsplassen. 

De hadde gjerne ikke regnet med at du skulle bli gravid med en gang, men sånn er livet. Det er bare å hoppe i det og si det så fort som mulig. Om dette er nå med en gang eller litt senere når man er sikrere på at graviditeten bærer, må du nesten ta stilling til seg. 

Skrevet (endret)

Jeg byttet jobb, da jeg fikk telefon om at jeg fikk jobben sa jeg i fra at vi prøvde å få barn, å spurte om de fortsatt var intr i meg før jeg takket ja. Det var de heldigvis. Var en lettelse å være ærig fra start!

Endret av Teardrop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...