AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Hva kjennetegner typisk de? Vekt/størrelse? Lynne? Søvnhygiene? Anonymkode: 8205a...40a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Vår mini er nå 6 måneder og har sovet godt fra start. Måtte i begynnelsen vekke henne for å få i henne mat (var liten ved fødsel, skulle mates minimum hver tredje time etter beskjed fra sykehuset). Har lagt fint på seg og ligger nå litt over 50 prosentilen. Ammes i søvn mellom halv seks-halv sju. Våkner for mat en gang i løpet av kvelden og så tidlig på morgenen. Lynne? Ei skikkelig gladjente som absolutt har temperament og ikke alltid like god tålmodighet, men som alltid smiler når hun ser et vennlig ansikt. Anonymkode: 3c60f...49a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Ønsker meg en slik baby neste gang. Det er småbarnstid på easy mode. Anonymkode: 1d051...7c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Mitt mellomste barn sov 8t fra fødselen. Lite våkennetter med han. Alltid sovnet greit og alltid likt å sove lenge. Nå er han 10år, og sover fortsatt mange timer. Han er en generelt fornøyd unge og alltid på godt humør. Han er aktiv, men godt sovehjerte. Søsknene har litt ymse sovehjerter, der en står opp kl6, og en annen har mange oppvåkninger om natta. Anonymkode: 8c6d7...954
Rem Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Ja, første bare åt og sov. Den dag idag å, nå er han 13år. Født med morkakesvikt. 4kg. Spiste nan. Grøt fra 2mnder. Sov natta gjennom fra 3mnder.... godgutt!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 Mitt første barn! (ikke nr 2). Måtte vekkes allerede på barsel, men la så godt på seg at de fort sa jeg kunne droppe det. Da sov hun noen 6-7-timers sykluser fort. Da hun 2 mnd sov hun 11 timer i strekk. Uten oppvåkninger. Sovna lett, sov tungt når hun først sov. Ble rimelig flat i bakhodet, da 😅 Født rett over gjennomsnittet, men kom seg fort opp helt øverst på kurven. Lynne i dag: temperament som det holder, og en skikkelig drama queen 😂 høy på energi og en skikkelig morobombe. Ikke av den høysensitive typen. Anonymkode: a20b6...a29
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt første barn! (ikke nr 2). Måtte vekkes allerede på barsel, men la så godt på seg at de fort sa jeg kunne droppe det. Da sov hun noen 6-7-timers sykluser fort. Da hun 2 mnd sov hun 11 timer i strekk. Uten oppvåkninger. Sovna lett, sov tungt når hun først sov. Ble rimelig flat i bakhodet, da 😅 Født rett over gjennomsnittet, men kom seg fort opp helt øverst på kurven. Lynne i dag: temperament som det holder, og en skikkelig drama queen 😂 høy på energi og en skikkelig morobombe. Ikke av den høysensitive typen. Anonymkode: a20b6...a29 Sover fortsatt godt som 5-åring! Anonymkode: a20b6...a29
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Vår baby på 6 måneder har vært sånn hele tiden. Ammes i søvn mellom 18 og 19, våkner kanskje en gang til for pupp i løpet av kvelden, og av og til en gang på natta også. Sover så til 6-7 på morgenen. Aldri hatt noen søvnproblemer, bortsett fra da vi byttet fra bedside crib til sprinkelseng som han hatet. Vi ville prøve samsoving, så satte inn en ekstra seng ved siden av vår, og siden har det ikke vært noen problemer verken med legging eller gjennom natta. Han har alltid vært stor for alderen, både i magen og etter fødsel. Ligger vel på nest høyeste streken på det skjemaet helsestasjonen bruker for lengde/vekt osv. Han er ekstremt nysgjerrig og aktiv på dagtid, og er blid så lenge han ikke er trøtt, men krever en god del stimuli for ikke å kjede seg. Har vært tidlig ute med den motoriske utviklingen hittil. Anonymkode: fa7a5...f0f
Jegvetik Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva kjennetegner typisk de? Vekt/størrelse? Lynne? Søvnhygiene? Anonymkode: 8205a...40a Min babytid nr 2 er helt annerledes enn den første, så jeg tror i hvertfall genetikk er mindre viktig. Min yngste baby er straks fire måneder, og har sovet fra 18-07 med én oppvåkning siden han var seks uker (trodde først det var reaksjon på rotavirusvaksinen, men det bare varte 🙃). Førstemann våknet hyppigere, men var ikke helt krise. Begge har skjønt at det var natt fra de var nyfødt omtrent, så det har vært fint. Den store forskjellen på mine to (bortsett fra at de selvfølgelig også er forskjellige babyer) er at nummer 2 får utelukkende nan. Han er nok mettere enn nr 1, og det er vanskelig å argumentere for at dette ikke har betydning for søvnen… Skal sies at jeg også går og venter litt på at dette gode søvnmønsteret skal snu, han er fortsatt ung… 🙈 De har begge vært store babyer, men nummer 2 klart størst. Rutiner har vært viktig for oss, og når vi skulle introdusere leggetid i starten gikk vi aldri ut igjen på stuen hvis vi først hadde gått på soverommet. Utover det tror jeg det først og fremst bare skyldes at barn er ulike. Og at de er født med ulikt søvnbehov. Det ser man jo også på eldre barn og voksne. Min søster må ha 9 timer ++ med søvn for å ikke bli en cranky bitch, og kan gjerne sove til 11-12 i helgene. Jeg klarer aldri sove lengre enn 8, og klarer meg egentlig best med 7t.
Jegvetik Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 Mon tro om innsovning har noe å si, også? Nå ser jeg flere her sier de ammer i søvn og at de likevel sover veldig godt, men det sies vel at selvstendig innsovning er viktig etterhvert når søvnsyklusene endres. Min sovner stort sett ved flasken, så det har ikke vært av betydning enda hos oss i hvertfall
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 Begge mine våknet 2 ganger på natta de første månedene, men det var bare å gi pupp, så sovnet de raskt igjen, så ble det bare en gang om natt fra ca 3 mnd, og fra 6 mnd sov de natta igjennom. Ene var ganske krevende på dagtid, men med søvn på natta, så gikk det helt fint. Anonymkode: 0d0c4...3ab
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Skrevet 3. oktober 2022 Min første sov natta igjennom (uten oppvåkninger) fra han var nyfødt, nå er han 4 år og har like godt sove hjerte. Der var det jeg som måtte dytte puppen i munnen for å unngå brystbetennelse. Andremann er veldig lik førstemann på mange måter, han har godt sovehjerte han også, men er småspist, har reflux, og blir fortere sulten, så naturligvis litt mer oppvåkninger. De begge sov/er godt på dagtid (et par timer per dupp). Begge har fått like rutiner. Så eneste forskjellen jeg kan se det på er at de spiste forskjellig. Anonymkode: 3ca06...a61
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 Min er bare 3 mnd da, men har fram til nå sovet godt. Helt fra hun ble født har hun kun våknet på nettene når hun skal ha mat. Gir MME. Gråt heller ikke når vi var på barsel. Hun skrek faktisk ikke når hun ble født heller😂 har liksom bare ligger der å sett seg rundt helt fra hun ble født. Har enda tilgode å måtte stå opp å bysse baby på nattestid pga urolig. Foruten litt magevondt de første ukene er hun blid som en sol når hun er våken Anonymkode: 24da2...572 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #15 Skrevet 4. oktober 2022 Naboen har 3 barn som har hatt godt sovehjerte helt fra start og fortsatt har det. De er alle helt utrolig rolige, nesten dorske, barn (i likhet med sin mor og far. Helt eksepsjonelt rolige mennesker). Anonymkode: ca59e...257 1
Gjest EmKay Skrevet 4. oktober 2022 #16 Skrevet 4. oktober 2022 Nå har vi kun en, på 1,5 år, men hun sov som en engel hele natten igjennom til hun var ca 5 mnd. Da snudde det og hun begynte å våkne hyppig for pupp på natt, samt våknet ofte kort tid etter legging. Startet søvntrening og sluttet å amme i søvn når hun var rundt 8-9 mnd, og da kunne hun sove fra legging i 19-20 tiden til rundt 24 uten å våkne. Men hun fortsatte med oppvåkninger og ville ha pupp på natt. Holdt på med det en stund, men da hun var rundt 10 mnd orket jeg ikke mer, og sluttet med nattamming. Da sluttet hun også å våkne, når det ikke var noe godis å våkne til. Siden det har hun sovet natten gjennom igjen, kun med unntak av når hun f.eks. er syk. ❤️ Hun er liten av vekst, og har vært vanskelig å få til å spise. Det løsnet heldigvis litt nå når hun startet i bhg. Ellers stort sett blid som en sol, og ganske selvstendig i lek, men med et temperament som går fra 0-100 når det først setter i gang. Tok ikke flaske eller mme som baby, og ville heller ikke ha grøt eller andre moser. Startet med BLW når hun var 6 mnd, men hun har egentlig ikke begynt å spise noe særlig før nå.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #17 Skrevet 4. oktober 2022 Jegvetik skrev (På 3.10.2022 den 7.43): Mon tro om innsovning har noe å si, også? Nå ser jeg flere her sier de ammer i søvn og at de likevel sover veldig godt, men det sies vel at selvstendig innsovning er viktig etterhvert når søvnsyklusene endres. Min sovner stort sett ved flasken, så det har ikke vært av betydning enda hos oss i hvertfall Morsmelken inneholder søvndyssende hormoner, så for innsovning er det helt innafor å amme. Anonymkode: 245a8...26c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #18 Skrevet 4. oktober 2022 Vi har tre, og alle tre har sovet hele natta gjennom bortsett fra litt amming de første månedene. Den ene var litt mer utidig/urolig om natta, men da flyttet vi hen inn på eget rom og fra da sov hen natta gjennom. En hadde også kolikk, men heldigvis var dette på dagtid, selv om det var slitsomt nok, så beholdt vi i hvert fall nattesøvnen. De har ikke fått lov til å komme inn til oss om natten da de har blitt eldre heller, annet enn hvis det var noe spesielt (mareritt, vondt osv) og på morgenen (etter kl 8 ) i helgene. Så for vår del vet vi ikke hva nattevåk eller barn i foreldrenes seng er.. Vet ikke hva som gjør at enkelte sover hele natten og andre ikke, men tror det har litt å si hvordan vi foreldre reagerer og oppfører oss på natta. Når de fortsatt har sovet inne hos oss, har lyset vært av og rullgardinene nede hele natta, altså bekmørkt. Jeg har løftet de opp i senga for amming uten å verken snakke eller sette på lys, og løftet de tilbake etter amming. Da de har flyttet inn på eget rom (sånn mellom 2 - 3 måneders alder) har de fortsatt hatt det helt mørkt, og hvis det har vært noe låt i de, har vi bare gått inn og holdt hånda vår litt på magen eller klappet de litt på kinnet, fortsatt uten å si noe eller slå på lyset. Så de har hele veien visst når det er natt og hva som er forventet av de på den tiden av døgnet. Anonymkode: 325e5...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #19 Skrevet 4. oktober 2022 Min var og er slik. Født litt før tiden, normal vekt, men vanskelig med amming. Bortsett fra at han måtte sove oppå meg på natta de første fire mnd, sov han stort sett18-20timer i døgnet i starten, satt og venta på at han skulle våkne. Sov godt på natt +to dupper fra 5-13 mnd, så bare en dupp. Ved 2,5år slutta vi med dupp. Nå tre år, fortsatt blid og fornøyd, sover fra 18-6. Han har liksom vært rolig og fornøyd siden han kom ut, har ikke gjort annet en å kose/leke med ham å gi mat. Vi er veldig heldige ❤️ Anonymkode: 21efe...7ab
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #20 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg syns min gutt gjorde det. Han sov 5-6 timer før første amming og sov uansett videre etterpå. Han er 3 år nå og sover fortsatt godt. Tåler å være lengre oppe i helgene eller hvis vi er avgårde, og sover da bare lengre om morgenen. Anonymkode: cb6ca...312
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå