Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal kjøpe min første bil og ønsker tips fra dere med erfaring om hva jeg burde se etter. Årsmodell, merke, type? Elektrisk, hybrid, diesel eller bensin? Hvilke modeller er billig i drift? Hva med forsikring og service? Jeg er i etableringsfasen så ønsker en økonomisk bil som får meg rundt (bor i distriktet) og samtidig kan spare til egenkapital. Jeg har leid hele livet og kjørt kollektivt ut studietiden. 

Anonymkode: ee15a...b08

Skrevet

Det økonomisk kloke rådet er vel å anbefale deg å droppe bil hvis du skal spare egenkapital til bolig. Klarer du deg med elsykkel og kollektiv?

Anonymkode: 6795e...4a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei, jeg skal kjøpe min første bil og ønsker tips fra dere med erfaring om hva jeg burde se etter. Årsmodell, merke, type? Elektrisk, hybrid, diesel eller bensin? Hvilke modeller er billig i drift? Hva med forsikring og service? Jeg er i etableringsfasen så ønsker en økonomisk bil som får meg rundt (bor i distriktet) og samtidig kan spare til egenkapital. Jeg har leid hele livet og kjørt kollektivt ut studietiden. 

Jeg kan ikke kjempemye om bil men velg en bruktbil som ikke er eldre enn 5 år, er ofte når de nærmee seg 10 de store problemene kommer. Anbefaler japanske bilmerker som toyota,subaru,misthubitsi osv, det er veldig lite reperasjoner på disse bilene, og man kan kjøre dem lenge. Snakker av erfaring men man ser det også på tester.

Anonymkode: 62dcb...a85

• Liker 2
Skrevet

Kjøp en ca 5 år gammel Nissan Leaf. Det er galskap å kjøpe noe annet enn elektrisk i disse tider, og Leafen var en av de første store på markedet, så modellen er utvokst av det som måtte være av barnesykdommer. Lite verditap, lave vedlikeholds- og forsikringskostnader, driftssikker. 

Anonymkode: b604b...eac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det økonomisk kloke rådet er vel å anbefale deg å droppe bil hvis du skal spare egenkapital til bolig. Klarer du deg med elsykkel og kollektiv?

Anonymkode: 6795e...4a9

Det er allerede prøvd ut og ikke aktuelt videre. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg kan ikke kjempemye om bil men velg en bruktbil som ikke er eldre enn 5 år, er ofte når de nærmee seg 10 de store problemene kommer. Anbefaler japanske bilmerker som toyota,subaru,misthubitsi osv, det er veldig lite reperasjoner på disse bilene, og man kan kjøre dem lenge. Snakker av erfaring men man ser det også på tester.

Anonymkode: 62dcb...a85

Tusen takk for tips! Jeg så på en nissan 2017 modell, den blir vel på grensen til gammel så jeg bør vel kanskje tenke enda yngre? Har også sett på muligheter for leasing. Vet ikke hva som kan lønne seg av kjøp/leie av bil?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjøp en ca 5 år gammel Nissan Leaf. Det er galskap å kjøpe noe annet enn elektrisk i disse tider, og Leafen var en av de første store på markedet, så modellen er utvokst av det som måtte være av barnesykdommer. Lite verditap, lave vedlikeholds- og forsikringskostnader, driftssikker. 

Anonymkode: b604b...eac

Tusen takk for tips! Skal sjekke den ut! Med tanke på passering av bommer vil jo en også spare litt mer på å velge elektrisk der og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i etableringsfasen så ønsker en økonomisk bil som får meg rundt (bor i distriktet) og samtidig kan spare til egenkapital. Jeg har leid hele livet og kjørt kollektivt ut studietiden. 

Hvor mange kilometer regner du med å kjøre å året. Om du kjører 8kkm vil jeg gi deg et helt annet råd enn om du kjører 30kkm. Er rekkevidde viktig for deg? Trenger du hengerfeste? 

• Liker 2
Skrevet

Elbil er klart billigst å eie pga få bevegelige deler, problemet er nok at de er dyre i innkjøp i dagens marked. 

Av fossilbiler er det Toyota (BENSIN eller HYBRID og ikke diesel) som gjelder, dersom du skal ha en driftsikker bil som er billig i drift. Toyota Yaris er nok det beste valget her da den er minst og billigst. Er den for liten så bør du se på Corolla eller Auris. Med Toyota så er det bare å passe på oljeskift, for her slipper du å tenke på bytte av reg.rem.

Anonymkode: b45ab...c66

• Liker 2
Skrevet

Nissan leaf!! Går for å være en god bil med lite problemer. 

Jeg har hatt min i snart to år, og jeg er superfornøyd. Kjøpte den ny. Går 270 km på fulladet batteri.

Jeg betaler utrolig lite på den. 

Anonymkode: 41ddb...9f6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt både en 14 år gammel Toyota Yaris og en 18 år gammel Honda. Slike biler får du for godt under 50k og de vil vare i mange år. 

Men selv en så billig bil koster fort 2000-3000 kr i måneden i litt bensin, forsikring, kontroller, vedlikehold osv. 

Hadde jeg spart til bolig hadde jeg prøvd å klare meg uten bil.

Anonymkode: cbb43...922

Skrevet

Enig med leaf. Vi har en 2017 modell (kjøpte den "gamle" versjonen like før den nye kom) og jeg elsker den bilen. Bortsett fra at bremseskivene slites fort, så har vi hatt null problemer med den og den er billig i drift på alle måter. Har nå gått ca 80 000 uten noe annet å fikse enn normal slitasje. Batteriet har heller ikke taps seg noe særlig. Mye bil for pengene. 

• Liker 1
Skrevet

Dieselbil :) 

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (4 timer siden):

Hvor mange kilometer regner du med å kjøre å året. Om du kjører 8kkm vil jeg gi deg et helt annet råd enn om du kjører 30kkm. Er rekkevidde viktig for deg? Trenger du hengerfeste? 

Jeg regnet nå på at jeg vil bruke den minst 8-10kkm i året til og fra jobb/butikk/stall/aktiviteter/helgeturer. Hengerfeste kan være greit mtp hest, men ikke et krav. Det hadde vært fint med hvertfall 100km rekkevidde om vinteren så jeg kom meg til og fra familiehytta på en ladning.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Elbil er klart billigst å eie pga få bevegelige deler, problemet er nok at de er dyre i innkjøp i dagens marked. 

Av fossilbiler er det Toyota (BENSIN eller HYBRID og ikke diesel) som gjelder, dersom du skal ha en driftsikker bil som er billig i drift. Toyota Yaris er nok det beste valget her da den er minst og billigst. Er den for liten så bør du se på Corolla eller Auris. Med Toyota så er det bare å passe på oljeskift, for her slipper du å tenke på bytte av reg.rem.

Anonymkode: b45ab...c66

Masse tusen takk for gode innspill! Skal sjekke ut alle. Når det kommer til innkjøpspris tenker jeg rundt 100k. blir grensen min. 

Nissan leaf!! Går for å være en god bil med lite problemer. 

Jeg har hatt min i snart to år, og jeg er superfornøyd. Kjøpte den ny. Går 270 km på fulladet batteri.

Jeg betaler utrolig lite på den. 

Anonymkode: 41ddb...9f6

Tusen takk for info!! Vet du ca hva du betaler i måneden på den? Sjekket ut bilen på finn og den ligger innenfor budsjettet mitt innkjøpsmessig.

Jeg har hatt både en 14 år gammel Toyota Yaris og en 18 år gammel Honda. Slike biler får du for godt under 50k og de vil vare i mange år. 

Men selv en så billig bil koster fort 2000-3000 kr i måneden i litt bensin, forsikring, kontroller, vedlikehold osv. 

Hadde jeg spart til bolig hadde jeg prøvd å klare meg uten bil.

Anonymkode: cbb43...922

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg har selv sansen for asiatiske merker. Som tidligere nevnt har jeg allerede prøvd å klare meg uten bil i snart 30 år, men det er ikke lagt opp til det i distriktet dessverre.

neon_sun skrev (4 timer siden):

Enig med leaf. Vi har en 2017 modell (kjøpte den "gamle" versjonen like før den nye kom) og jeg elsker den bilen. Bortsett fra at bremseskivene slites fort, så har vi hatt null problemer med den og den er billig i drift på alle måter. Har nå gått ca 80 000 uten noe annet å fikse enn normal slitasje. Batteriet har heller ikke taps seg noe særlig. Mye bil for pengene. 

Masse tusen takk for innspill! Vet du sånn ca hvor mye dere må ut med på en månedlig basis for bilen mtp forsikring/strøm/vedlikehold? 

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Dieselbil :) 

Diesel er dyrere enn bensin for tiden.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal trekke en hestehenger må du ha en bil med hengerfeste som veier mer enn totalvekten på slepet. Dvs ikke noen liten bil og ikke en leaf.

Anonymkode: 46980...fc5

Skrevet

Velg en Pickup gode og driftssikre bilen min L200 2009 Mod har nå gått 285 500 men kun skifte av slitedeler :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regnet nå på at jeg vil bruke den minst 8-10kkm i året til og fra jobb/butikk/stall/aktiviteter/helgeturer. Hengerfeste kan være greit mtp hest, men ikke et krav. Det hadde vært fint med hvertfall 100km rekkevidde om vinteren så jeg kom meg til og fra familiehytta på en ladning.

Masse tusen takk for gode innspill! Skal sjekke ut alle. Når det kommer til innkjøpspris tenker jeg rundt 100k. blir grensen min. 

Tusen takk for info!! Vet du ca hva du betaler i måneden på den? Sjekket ut bilen på finn og den ligger innenfor budsjettet mitt innkjøpsmessig.

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg har selv sansen for asiatiske merker. Som tidligere nevnt har jeg allerede prøvd å klare meg uten bil i snart 30 år, men det er ikke lagt opp til det i distriktet dessverre.

Masse tusen takk for innspill! Vet du sånn ca hvor mye dere må ut med på en månedlig basis for bilen mtp forsikring/strøm/vedlikehold? 

Diesel er dyrere enn bensin for tiden.

Joa er riktig det men er avgiftene prisen går nok ikke ned Sosialistene har endret  fra Diesel nei Bensin Ja vi husker jo alle Diesel skandalen mellom 2005-2007 :) 

Annonse
Skrevet

Jeg har nedbetalt dieselbil, og betaler nok gjennomsnittlig 3500kr/mnd, totalt. Har veeeldig lyst på el-bil, men null mulighet for lading.  Synes toyota yaris virker som et godt valg☺️Evt nissan leaf som flere nevner. Ser en skriver pick up, men det koster nok mye å drifte(??). 

Anonymkode: 4d8a0...767

Skrevet

Kjøpte Leaf ny i 2014 og utenfom verditapet har det vært veldig lite utgifter på den. Kjøpte den nettopp av den grunnen at dette var en bil som hadde vært på markedet en stund og fungerte bra, mange som jeg kjnte hadde og var fornøyd. Har hatt denne i 8 år nå, fremdeles fornøyd.

En leaf som er ettpar å gammel (relativt ny, men har tatt verste verditapet) høres ut som et bra tips.

Anonymkode: 9dbe0...8e6

Skrevet

Vil anbefale deg en Tesla Model S eller Model 3. 

Gode biler som dekker de aller fleste behov til en rimelig penge om du ser på bruktmarkedet.

Anonymkode: e0d88...2f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp deg en rimelig bensinbil uten turbo osv.

For eks en 2006 A3/Golf 1.6 bensin, 102hk. Disse går lenge, får det for under 20 000kr.

Hatt flere slike, er bare å fylle bensin. Skifte olje hver 12mnd. Tut og kjør :) 

Den jeg har nå kostet 16 000kr, gått i over 2år.

Anonymkode: 795ca...1fa

Skrevet

Etter å ha lest tråden, er det to spørsmål du bør stille deg, for de avgjør hvilken retning du bør gå i: 

1) Er det virkelig nødvendig med hengerfeste og mulighet for å trekke hest? Det er forskjell på «kjekt å ha» og «must». Hvis du MÅ dette, må du se på en større diesel- eller bensinbil. Den må være ganske gammel for å passe inn i budsjettet ditt. Dette vil bli et langt dyrere bilhold, med verkstedutgifter og mye penger til drivstoff. 
2) Kan du lade hjemme? Hvis ikke, ville jeg ikke kjøpt elbil. Hvis ja, og du ikke trenger å dra henger:
 (punkt 1): Kjøp elbil. Husk at du ikke bør lade med vanlig kontakt, du bør lade med en elbillader pga brannfare. 

Anonymkode: 94ea9...c7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...