AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Om meg; Midten/slutten av 20-årene, 160cm høy/60 kg. Spiser et variert kosthold med mye frukt og grønt, drikker moderat med alkohol. Begynte for ca 6 mnd siden på Yasmin p-piller, og på 10mg Lipitor daglig for ca 3 mnd siden. Tar i tillegg 800E d-vitamin daglig, samt 1stk b-kompleks tablett. Har ikke endret på noen vaner, produkter eller vært utsatt for mye stress. Hadde Covid i juli. Har nå siste 1,5-2mnd begynt å miste mye hår. Jeg har i utgangspunktet tykt hår, men bemerker meg at det faller ut betydelig mer enn det pleide. Jeg er sår i hodebunnen, og har hatt oppbluss av seborreisk eksem siste 2-3 ukene. Jeg har ikke pleid å barbere meg så ofte, men merker at jeg nå kan gå både 2 og 3 dager før jeg får noe særlig stubb på leggene, mot tidligere hvor det kom på 12 timer. Føler meg normal ellers, men kanskje litt økende trøtt nå den siste tiden (har relatert det til at det er høst). Noen tanker? Anonymkode: c3373...379
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 P-piller kan være synderen her. Man endrer jo hele hormonbalansen i kroppen. Ville også sjekket stoffskiftet ditt. Hormonendringer kan også føre til stoffskifteproblemer. Sjekk i tillegg vitaminstatus. Anonymkode: 11e86...dcf 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Cellene som produserer hår (keratinocytter) trenger råvarer. De viktigste råvarene er vitaminer og mineraler, som cellene bruker til å produsere enzymer og hormoner (signalstoff). Først og fremst vitaminene D og B 7/8 (biotin) og mineralene magnesium, sink og selen. Har du mangel på en av disse kan kroppen få problemer med å erstatte de hårproduserende cellene like fort som de dør. Da kan håret begynne å falle av. Anonymkode: 9f558...e33
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Jernmangel. En "ukjent" grunn til at mange kvinner mister håret. Få sjekket dine ferritin og TSAT verdier - viktig, for du kan ha normal hemoglobin, men fremdeles ha jernmangel Anonymkode: cbfae...f13 1
Woah0 Skrevet 3. oktober 2022 #5 Skrevet 3. oktober 2022 Hvem bryr seg. Hår er hår. Vi skal alle dø. Prøv å gjøre det du liker, om du mister noe er del av livet. Bare prøv å hold deg sunn bare
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Woah0 skrev (5 timer siden): Hvem bryr seg. Hår er hår. Vi skal alle dø. Prøv å gjøre det du liker, om du mister noe er del av livet. Bare prøv å hold deg sunn bare Håret er en helseattest som viser om du holder deg sunn eller ikke. Hvis håret endrer seg, er det fordi helsa har endra seg. Hvis håret begynner å se tynnere og mer slitt ut, er det fordi noe har endra seg inni deg. Normalt kvinnehår er gnistrende blankt, solid og akkurat så tykt som du ble født med. Vakkert hår lages innenfra. Det bokstavelig talt tyter ut. Anonymkode: 9f558...e33 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Håret er en helseattest som viser om du holder deg sunn eller ikke. Hvis håret endrer seg, er det fordi helsa har endra seg. Hvis håret begynner å se tynnere og mer slitt ut, er det fordi noe har endra seg inni deg. Normalt kvinnehår er gnistrende blankt, solid og akkurat så tykt som du ble født med. Vakkert hår lages innenfra. Det bokstavelig talt tyter ut. Anonymkode: 9f558...e33 Og alle blir eldre og rynkete, hår også. Er du 40 har du ikke det samme håret som når du var 20. Hår beveger seg også i sykluser som kan endre håret. Sjokk kan også endre håret feks fargen. Da tenker jeg på fysiske sjokk som store skader osv. Anonymkode: c04f9...98a 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og alle blir eldre og rynkete, hår også. Er det derfor utseendet på hår er en milliardindustri? Fordi folk har gitt opp og overgitt seg til forfallet, liksom? Selvsagt er det mulig å gjøre noe for å holde håret blankt og friskt. Du kan kamuflere forfallet utenfra. Vil du hindre forfallet, må det skje fra innsida. Hvis vi kvinner hadde brukt like mye penger og energi på å få i oss nok næringsstoffer som vi bruker på å kamuflere forfallet, ville vi ha strålt av sunnhet og lykke alle sammen, helt inn i alderdommen. Anonymkode: 9f558...e33
Woah0 Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Håret er en helseattest som viser om du holder deg sunn eller ikke. Hvis håret endrer seg, er det fordi helsa har endra seg. Hvis håret begynner å se tynnere og mer slitt ut, er det fordi noe har endra seg inni deg. Normalt kvinnehår er gnistrende blankt, solid og akkurat så tykt som du ble født med. Vakkert hår lages innenfra. Det bokstavelig talt tyter ut. Anonymkode: 9f558...e33 Bare er lite vits å bry seg. Enten så vil man leve eller ikke. Å tenke på hår er det minste jeg bryr meg om. Har man sjel for noe så bare gjør det Men sant, fysisk helse er bra. Jeg bare gidder ikke fiksering Endret 3. oktober 2022 av Woah0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå