Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel med min første baby, føttene først og tangforløsning, passe traumatiserende egentlig… Lurer veldig på om det er vanlig med styrtfødsel neste gang også? Så om du har hatt styrtfødsel, fått barn etterpå, ble det også en styrtfødsel? Kjekt å vite på forhånd om jeg burde ta inn på hotell rett ved siden av sykehuset de siste ukene før termin neste gang 😂

Anonymkode: d8ee1...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tre barn. Vanlig, styrtfødsel også vanlig igjen. Gikk veldig fint siste gangen, og var vanlig hodeleie. Jeg fikk godt nytte av forberedende kurs hos jordmor under siste graviditet, da jeg også hadde traumer fra nr 2. Det er ubehagelig å tenke på før det skjer, men under selve fødselen så glemmer du det liksom 😊

Anonymkode: 61924...ce8

Skrevet

Andre fødsel går vel stort sett raskere, spesielt latensfasen som det sies at typisk halveres. Det stemte for meg. Jeg har hatt to styrtfødsler, men i den første brukte jeg lang tid før jeg nådde 4 cm. Jeg fikk likevel beskjed om å ha lav terskel for å ta kontakt med sykehuset hvis jeg følte noe var i gang andre gangen. 

Første fødsel: startet med vannavgang, rier begynte to timer senere. Det tok deretter 13 t før jeg nådde 4 cm, men fra 4-8 cm tok det 40 min og han var ute ca 2 t etter jeg var 4 cm.

Andre fødsel: første rie 19:00, aktiv fødsel fra 02:00, hun var ute 02:50. 

Skrevet
Jegvetik skrev (6 minutter siden):

Andre fødsel går vel stort sett raskere, spesielt latensfasen som det sies at typisk halveres. Det stemte for meg. Jeg har hatt to styrtfødsler, men i den første brukte jeg lang tid før jeg nådde 4 cm. Jeg fikk likevel beskjed om å ha lav terskel for å ta kontakt med sykehuset hvis jeg følte noe var i gang andre gangen. 

Første fødsel: startet med vannavgang, rier begynte to timer senere. Det tok deretter 13 t før jeg nådde 4 cm, men fra 4-8 cm tok det 40 min og han var ute ca 2 t etter jeg var 4 cm.

Er litt redd for akkurat det der med at latensfasen blir kortere. Jeg var hjemme da vannet plutselig gikk, dro raskt på sykehus pga. kjent seteleie og ved innkomst hadde jeg allerede 5-6 cm åpning. To timer og 40 minutter etter vannavgang var baby ute 😳 hadde ingen tegn til fødsel før vannet plutselig gikk og riene begynte med en gang

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er litt redd for akkurat det der med at latensfasen blir kortere. Jeg var hjemme da vannet plutselig gikk, dro raskt på sykehus pga. kjent seteleie og ved innkomst hadde jeg allerede 5-6 cm åpning. To timer og 40 minutter etter vannavgang var baby ute 😳 hadde ingen tegn til fødsel før vannet plutselig gikk og riene begynte med en gang

Jeg bor et kvarter unna sykehuset så var aldri bekymret for å ikke rekke frem, men jeg slet veldig med å skjønne hva som var rier eller ikke så det stresset meg litt. 

Tipper jordmoren din kan gi deg noen gode råd, jeg har to venninner som faktisk har blitt satt i gang før termin fordi fordi de bodde langt unna og de anså det som nødvendig for å ha kontroll over situasjonen.

Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel første gang, og tok faktisk inn på hotell i nærheten av sykehuset på termindato da vi ventet nr. to. Det var egentlig ordentlig flaks, barnet ble født den natten. Men vi hadde ikke blitt boende på hotell i flere uker. Vi hadde en times reisevei til føden hjemmefra, og babyen nr. to ble født en time etter at vannet gikk som første tegn til fødsel. 

Det er vanlig med styrtfødsel igjen om man hadde det første gang. Vi fikk beskjed om å dra til føden ved første tegn på fødsel. Akkurat dette syns jeg var litt vrient, for jeg hadde en del maserier de siste ukene, og ble stadig nervøs for at det var starten på en styrtfødsel. Det var veldig greit at vannet gikk da det var alvor, så det ble helt tydelig. Jordmoren min sa imidlertid at det ikke var annet å gjøre enn å avvente med maseriene, så lenge de ikke tok seg opp. Og at ble det klart at det var fødsel, og vi ikke rakk frem, så skulle vi ringe ambulanse som kom oss i møte.  

Anonymkode: 72527...3f4

Skrevet

Vanlig, styrtfødsel og vanlig. Var veldig redd siste gang at det også ville bli styrtfødsel, men tredje fødsel var den som tok lengst tid av alle tre.

Anonymkode: b895e...a10

Skrevet

Styrtfødsel med begge barna😅 gravid igjen nå og veldig spent på hvor raskt det vil gå denne gangen 🙉

Skrevet

Ble satt igang med nr1. Da hadde jeg åpningsfase fra 12 til 18, og aktiv fødsel fra 18-19:30. altså, aktiv fødsel.

med nr2, så kom hun 2,5 time etter første rie/tegn til fødsel. Helt totalt uten forvarsel. Så der var flaks vi ikke venta på at vannet skulle gå, fordi det gikk i første pressrie, og jeg hadde bare fire av de. Merkelig nok hadde jeg ingen rifter eller skader etterpå.

Anonymkode: 2d9c2...637

Skrevet
Jegvetik skrev (2 timer siden):

Stemte ikke her. Med nr 1 hadde jeg styrtfødsel og fikk derfor beskjed om å komme inn med en gang jeg merket noe med nr 2.

Med nr 2 så gikk vannet men riene kom ikke skikkelig i gang før 1,5 døgn senere så jeg var lenge på sykehuset. Når det endelig kom igang tok fødselen 1 time lengre og regnes derfor ikke som styrtfødsel med nr 2, selv om den også var kort.

Det skal sies at nr 2 var 600g tyngre enn nr 1, men på samme lengde. Hun veide 4,4 kilo og var en skikkelig plugg, så mulig det var derfor det tok en time ekstra 🤪

Spent på nr 3 som kommer i mars!

Anonymkode: db35e...73b

Skrevet
Jegvetik skrev (3 timer siden):

Dette er da ikke styrtfødsler?

Anonymkode: 35889...747

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde vanlig fødsel med nr 1:

Fra vannet gikk til barnet var ute: 11 timer

Nr 2:

Fra vannet gikk til barnet var ute: 45 min. Jeg ringte AMK for vannet og pressriene kom omtrent samtidig. Fikk streng beskjed om å legge meg ned på baderomsgulvet. Barnet kom frisk og fin etter tre kvarter. 

Termin om noen få uker, spent på hvordan det blir denne gang. Klar for ny sturtfødsel evt, greit å bli ferdig med det 😃

Skrevet

Fødsel nr 1: 15 timer

Fødsel nr 2: Styrtfødsel på 2 timer fra første rie

Fødsel nr 3: Vannavgang tidlig morgen, 5 timers fødsel som startet rundt kl 12

Fødsel nr 4: 5 timers fødsel

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, definisjonen på en styrtfødsel er aktiv fødsel under 3 timer hvis førstegangsfødende og under 2 timer hvis flergangsfødende 😊 Men latensfasen min var relativt lang, så var aldri skremmende. Men per definisjon har jeg hatt to styrtfødsler. 

https://www.babyverden.no/blogg/Jordmorbloggen/har-du-hort-om-styrtfodsel/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eller var det noe annet du tenkte på? 😊

Skrevet

Med nr 2 gikk det 1 time og 20 minutt fra første tegn til baby var ute. Bor 45 minutt fra sykehus så rakk såvidt inn. 

har fått beskjed om å komme inn ved første tegn denne gangen

Anonymkode: fba21...490

Skrevet

Første gang tok det veldig lang tid fra første rie, til jeg kom til 4 cm åpning, og fra 4-10 cm åpning tok det 10 min, og 10 min etter det var babyen ute. Så fikk jo beskjed om at ved neste fødsel, måtte jeg dra rett inn til føden ved første tegn. Andre gang så startet det med vannavgang og rier med en gang etterpå, babyen var ute 1 time og 15 min etterpå. Bodde 5 min unna sykehuset, så det gikk veldig bra.

Anonymkode: d194e...f91

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stemte ikke her. Med nr 1 hadde jeg styrtfødsel og fikk derfor beskjed om å komme inn med en gang jeg merket noe med nr 2.

Med nr 2 så gikk vannet men riene kom ikke skikkelig i gang før 1,5 døgn senere så jeg var lenge på sykehuset. Når det endelig kom igang tok fødselen 1 time lengre og regnes derfor ikke som styrtfødsel med nr 2, selv om den også var kort.

Det skal sies at nr 2 var 600g tyngre enn nr 1, men på samme lengde. Hun veide 4,4 kilo og var en skikkelig plugg, så mulig det var derfor det tok en time ekstra 🤪

Spent på nr 3 som kommer i mars!

Anonymkode: db35e...73b

Det vil selvfølgelig alltid finnes unntak, men det typiske, og vist gjennom blant annet gjennomsnittlig tid brukt, er at andre fødsel går raskere. 

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/graviditet/artikkel/fodsel-slik-foregar-en-normal-fodsel/68928195

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde styrtfødsel med min første baby, føttene først og tangforløsning, passe traumatiserende egentlig… Lurer veldig på om det er vanlig med styrtfødsel neste gang også? Så om du har hatt styrtfødsel, fått barn etterpå, ble det også en styrtfødsel? Kjekt å vite på forhånd om jeg burde ta inn på hotell rett ved siden av sykehuset de siste ukene før termin neste gang 😂

Ingen styrtfødsel, men fødte på 3.5t med nummer en. Nummer 2 kom på 1 time. Så min erfaring er at nummer to kommer ennå kjappere. 

Ei venninne fødte nummer 3 på 40 min og neste gikk så fort at hun fødte hjemme. 

Anonymkode: 59942...551

Skrevet

Vet ikke hva som kvalifiserer til styrtfødsel, for jeg hadde to døgn fra vannet gikk til baby var ute. Det var tette rier hele veien. men hadde ingen åpning da. Fra siste sjekk med ingen åpning og til babyen var ute tok det bare 45 min, så det gikk veldig fort fra 0-10 og hele prosessen med pressing. Dette var også seteleie.

Jeg lå heldigvis inne allerede pga for tidlig vannavgang da, så det gikk jo fint. Dette var første, og jeg er gravid igjen nå. Har ikke hørt noe om at jeg burde komme inn tidligere neste gang, men vi får nå se hva som skjer når riene starter med denne.

Anonymkode: 16328...886

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...