Gå til innhold

Tips mot isjias

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarte i juli å få prolaps i korsryggen.

De første 2 ukene var helt jævlig. Klarte ikke å gå eller røre på kroppen. 
Har siden prolapsen slitt med isjias smerter på rumpe, bakside lår, bakside legg og ut i ankel på venstre side.

Har så sterke smerter at jeg ikke klarer å sitte eller kjøre bil uten at det blir et problem.

Min fastlege gir meg paralgin forte mot smertene og det funker nokså greit.

Men jeg ønsker å bli frisk og smertefri å lurer på hvordan dere andre som har hatt isjias har blitt bra?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drittsekken skrev (2 minutter siden):

Har siden prolapsen slitt med isjias smerter på rumpe, bakside lår, bakside legg og ut i ankel på venstre side.

Har så sterke smerter at jeg ikke klarer å sitte eller kjøre bil uten at det blir et problem.

Men jeg ønsker å bli frisk og smertefri å lurer på hvordan dere andre som har hatt isjias har blitt bra?

Faren min har slitt med dette i 15 år. Har spredd seg i ryggen, og han har operert 4 ganger :/.. Skikkelig arbeids-helt og sterk mann, men han ble dessverre ufør nå for 2 år siden (også pga alvorlig arbeidsskade). Kroppen ble totalt ødelagt og etter over ett tiår på sterke medikamenter i tillegg. 

Ønsker deg bare lykke til, pappa lever i et smertehelvete hver eneste dag. Har begynt å bli litt bedre noen steder. 

Anonymkode: e4f7a...3a9

Skrevet

Jeg fikk og prolaps i juni. Helt jævlig. Jeg går til fysio en gang i uken eller annenhver uke for å forhindre at jeg får muskelspenninger andre steder eller begynner å avlaste og dermed får feilstillinger her og der. 

Da jeg begynte hos fysio hadde jeg smerter nedover i beina, opp i ryggen og litt ut til albuen. Nå er det bedre. Korsryggen er fortsatt ikke bra da, men det går litt bedre når ikke alt gjør vondt. 

Jeg står på venteliste på fysio med refusjonsordning, så går privat i mellomtiden, det er jo dyrt, men absolutt verdt det. 

Anonymkode: e30ab...60c

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hatt isjias siden april (prolaps i korsryggen i desember), og blir ikke kvitt det.. ønsker også tips om noen har.. begynner i ny jobb til mandag med en kjørevei på ca 25 minutter.. jeg holder ut i kanskje 5 minutter bak rattet.. blir spenstig det der.. 😩😩😩

Anonymkode: 905db...414

Skrevet

Oppsøk fysioterapeut 

Anonymkode: f5387...ce5

• 2 uker senere...
Skrevet
Drittsekken skrev (På 2.10.2022 den 19.55):

uff uff ufff. Dette er nesten som å lese min egen historie. Jeg har aldri hatt en eneste dag sykefravær fra arbeidslivet, og alltid vært frisk og sterk. Men i juli etter en fjelltur med stor sekk så ble jeg stiv i høyrebeinet. Trodde det var en muskelkrampe, men etter en måned så var det der fremdeles. Og neste måned så hadde jeg problemer med å reise meg etter å sitte,og etter å ligge. noen uker senere så klarte jeg ikke sitte eller ligge i det hele tatt uten konstant stråling i lår og legg. Noen uker senere har jeg stråling ned i ankel og fot i tillegg til lår og legg.  

Siste 2 månedene har det vært statusen. Klarer kun å ligge på magen, ikke sitte eller ligge på rygg. Klarer max å kjøre 20 minutter (men straffes hardt for det når jeg skal prøve å reise meg og gå ut av bilen). 
Har vært til kiropraktor, fysioterapeut, og akupunktur.  Verken kiropraktor eller fysioterapeut vil røre meg fordi jeg er så ille, og akupunktøren forårsaket bare mer smerte. Jeg har hatt MR scan og vært hos nevrokirurgen , men de hadde heller ikke noe å tilby. Jeg er ubevegelig og klarer ikke jobbe, men visstnok ikke ille nok til å vurderes for operasjon. 

Jeg tar paralgin Forte, Voltaren, Neurontin og tidvis også Tramadol. Veldig begrenset effekt av alle disse, men fungerer ingenting uten dem. HAr så vondt i beinet at jeg ikke sover om natten, selv med sovepiller. 
Dypeste ironi er at dette skjedde 3 uker etter jeg hadde sagt opp jobben min, og 3 uker før jeg skulle begynne ny jobb, så får ikke sykepenger ,eller en krone fra staten her jeg ligger.

Så jeg forstår din smerte TS, men har dessverre ikke noe råd å komme med annet enn "hang in there". Jeg blir livredd når jeg ser folk her som skriver at de har gått med dette i åresvis. Nå har jeg hatt det i 4 måneder, og føler meg ekstremt klar for å bli ferdig med det.  

Er det ingen som har noen "løsning" , eller noe vei ut av dette dritet utenom operasjon?  
Hvor er prolapsen din Ts?  Min er s5/l1. Jeg skal ta min neste MR om noen uker for å se om det er noe forandring. 

Skrevet

Har en kjæreste med isjias. På et tidspunkt (før vi traff hverandre) var det så ille at han knapt kunne gå og måtte delvis bruke rullestol. På et eller annet tidspunkt klarte han stable seg på beina igjen, men det som holder det i sjakk er å gå veldig mye. Gå, gå og gå. 

Anonymkode: e39cb...aad

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en kjæreste med isjias. På et tidspunkt (før vi traff hverandre) var det så ille at han knapt kunne gå og måtte delvis bruke rullestol. På et eller annet tidspunkt klarte han stable seg på beina igjen, men det som holder det i sjakk er å gå veldig mye. Gå, gå og gå. 

Anonymkode: e39cb...aad

Dette. Gå, gå og gå, og helst i kupert terreng.

Anonymkode: b11ac...123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...