Gå til innhold

Kan mor få pleiepenger hvis barnet pga angst ikke klarer å gå på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nettopp kjent med en familie, hvor tiåringen i familien sliter med sterk angst. Det er alt fra redsel for Covid til Putin og atomkrig, til mindre ting som å redsel for å kaste opp utenfor hjemmet.  Det siste året har det blitt ganske ekstremt. Hun hylskriker om morgenen før hun skal på skolen. Foreldre har ikke noe valg nå enn å bli hjemme med henne.  Nå har hun ikke vært på skolen på to uker fikk jeg høre. 

Foreldrene kan jo ikke fortsette å være hjemme med henne på fremtidig basis. Vet dere om angst hos barn kan gå under kronisk sykdom?  Foreldre med kronisk syke barn kan utvidet kvote med  sykt-barn- dager, hvis jeg har lest det riktig. 

Anonymkode: fcf44...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får barnet hjelp av noe slag? Bør vel gå til behandling når dette er helt ødeleggende for hele familien.

Anonymkode: 57db0...fdc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får barnet hjelp av noe slag? Bør vel gå til behandling når dette er helt ødeleggende for hele familien.

Anonymkode: 57db0...fdc

Det er et familieteam som er inne i bildet. BUP har lange ventelister

• Liker 1
Skrevet

Ganske sikker på det ja, men de må få noen til å skrive et brev om vanskene til barnet,  f. eks bup. Jeg har gradert pleiepenger,  selv om vi ikke har fått noen diagnose enda . Sendte med brev fra legen på bup. 

Anonymkode: 82ce9...88e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Få hjelp først.

Endret av Granita
  • Liker 2
Skrevet
Granita skrev (2 minutter siden):

Få hjelp først.

Hva skal en leve av i mellomtiden? Må ha søknad fra spesial helsetjenesten.

Anonymkode: 9325e...afc

• Liker 1
Skrevet

Vi har pleiepenger (50%). Du må ha en grundig uttallelse fra sakkyndig, i deres tilfelle da fra bup. I søknaden må du skrive detaljert, legg med som vedlegg. Beskriv alt fra morgen og gjennom natten, dersom du er oppe da også (som oss). Mulig du må dokumentere at barnet ikke har vært/er på skolen med dok fra skolen også. Vi trengte ikke det (barnehage). Pleiepenger kan de få tilbake i tid, hvis sakkyndig skriver startdato. Noen får for en periode (ofte 3 mnd) av gangen, det kommer an på hva sakkyndig mener er behovet. Forlengelse kan deretter søkes. Lykke til til familien, dette høres veldig tøft ut. 

Anonymkode: dfdf6...570

• Liker 2
Skrevet
Spoiler

PS de leverer papirer til arbeidsgiver så fort søknad er skrevet. Jeg har fått lønn hele veien, så refunderer nav arbeidsgiver. Mulig de da ikke trenger å gå uten lønn i søknadsperioden. 

Anonymkode: dfdf6...570

• Liker 1
Skrevet

Ja, man kan søke om det ja.

En kollega av meg fikk det. Men har denne familien konkret spurt deg om råd?

Hvis nei ville jeg vært litt forsiktig. Du kan selvsagt nevne at du har hørt noen få pleiepenger, men ikke gi råd de ikke spør etter eller om de ikke selv åpner for samtale. 

Anonymkode: 8ac2d...795

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble nettopp kjent med en familie, hvor tiåringen i familien sliter med sterk angst. Det er alt fra redsel for Covid til Putin og atomkrig, til mindre ting som å redsel for å kaste opp utenfor hjemmet.  Det siste året har det blitt ganske ekstremt. Hun hylskriker om morgenen før hun skal på skolen. Foreldre har ikke noe valg nå enn å bli hjemme med henne.  Nå har hun ikke vært på skolen på to uker fikk jeg høre. 

Foreldrene kan jo ikke fortsette å være hjemme med henne på fremtidig basis. Vet dere om angst hos barn kan gå under kronisk sykdom?  Foreldre med kronisk syke barn kan utvidet kvote med  sykt-barn- dager, hvis jeg har lest det riktig. 

Det beste er jo om barnet får hjemle til å komme seg ut av hjemmet. For det er jo i hjemmet at denne «angsten» har blitt skapt. Jeg har sett mange nok tilfeller av «barn med angst» til å vite at det burde omtales som «barn med redsel for noe uvesentlig fordi foreldrene med vilje gjør barnet engstelig». 

Barnevern er riktig instans. Får man ikke enten foreldrene fra å mishandle barnet eller får barnet vekk fra foreldrene vil dette eskalere retning ekte sykdom. 

Anonymkode: 99da9...646

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det beste er jo om barnet får hjemle til å komme seg ut av hjemmet. For det er jo i hjemmet at denne «angsten» har blitt skapt. Jeg har sett mange nok tilfeller av «barn med angst» til å vite at det burde omtales som «barn med redsel for noe uvesentlig fordi foreldrene med vilje gjør barnet engstelig». 

Barnevern er riktig instans. Får man ikke enten foreldrene fra å mishandle barnet eller får barnet vekk fra foreldrene vil dette eskalere retning ekte sykdom. 

Anonymkode: 99da9...646

Så du mener at det er foreldrene som står bak? Det andre barnet går på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...